name | autoweek.cz

Rozporuplný rok 2022 pro Porsche ČR

Rozporuplný rok 2022 pro Porsche ČR

27.01.2023 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Zákazníci Porsche Česká republika převzali v loňském roce 31 513 nových vozů značek Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra. S tržním podílem 16,4 % si největší importér loni upevnil své postavení na českém trhu.

Společnost Porsche Česká republika, největší importér nových osobních a užitkových vozidel do České republiky, předala v uplynulém roce zákazníkům 31 513 nových vozů značek Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra a dosáhla obrat 25,618 miliardy Kč. Do roku 2023 Porsche Česká republika vstupuje s dalším rekordem: od založení importéra v roce 1991 k 25. lednu 2023 zákazníci převzali již 750 000 nových vozidel.

 

Meziročně se v roce 2022 počet předaných nových vozů výše uvedených značek snížil o 6,8 %. Ještě víc, o 7,1 %, v roce 2022 poklesl celkový trh nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Společnost Porsche Česká republika si tak navzdory mnoha nepříznivým vlivům a ekonomickým podmínkám udržela své významné místo na českém trhu a svůj tržní podíl dokonce mírně zvýšila o 0,1 % z 16,3 % na 16,4 %.

 

„Rok 2022 nám přinesl rozporuplné výsledky. Na jedné straně máme od zákazníků vysoké počty objednávek, na druhé straně nám pokračující omezení ve výrobě kvůli nedostatku polovodičových součástek brání tuto vysokou poptávku uspokojovat v obvyklých termínech,“ říká Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika.

 

„Podobný je i výhled na letošní rok, v němž rovněž počítáme s nižšími objemy prodaných vozů, zejména v prvním trimestru. K optimální situaci bude ještě daleko. Urovnání situace na trhu předpokládáme až během roku 2024. Současně však i nadále pokračujeme v naší elektrické ofenzivě a podporujeme nízkoemisní mobilitu v České republice. Přitom se zaměřujeme především na korporátní zákazníky,“ dodal Jan Hurt.

 

Loňské výsledky značky Volkswagen osobní vozy byly i nadále ovlivněny omezeními ve výrobě kvůli výpadkům dodávek polovodičů. Téměř dvojnásobně ale vzrostly registrace elektromobilů ID na celkových 399 vozů.

 

U značky Audi nebyly v loňském roce dopady nedostatku polovodičů ve výrobě tak velké. Díky tomu došlo v roce 2022 k dalšímu dvoucifernému nárůstu počtu registrovaných nových vozů.

 

Zatímco výroba modelů Seat byla stále citelně limitována nedostatkem polovodičů, Cupra pokračovala v pozoruhodném vývoji jako nejrychleji rostoucí automobilová značka v Evropě.

 

Prodejní oddělení českého importéra značky Volkswagen Užitkové vozy uzavřelo loňský rok s 6386 nevyřízenými objednávkami od zákazníků.

 

Komplexní nabídku služeb včetně posouzení stavu elektrické sítě, instalace nabíjecích stanic a dodávek „zelené“ elektřiny zajišťuje značka Moon, která loni prodala na českém trhu 165 nabíjecích zařízení.

 

Mezi důležité oblasti v činnosti společnosti Porsche Česká republika patří nejen prodej nových automobilů, ale také zajišťování údržby a servisu již provozovaných automobilů koncernových značek, protože servisní služby hrají významnou roli v zajišťování vysoké úrovně spokojenosti a loajality zákazníků. Divize After Sales dosáhla obrat 2,5 miliardy Kč.

 

V programu prodeje prověřených ojetých vozů značka Das WeltAuto rozšířila nabídku a prodala 15 042 ojetých vozů. Zákazníci dávali přednost velmi mladým automobilům s nízkým počtem ujetých kilometrů. Tomu odpovídá také vysoká průměrná cena 15 042 ojetých vozů prodaných v síti Das WeltAuto v roce 2022, která se vyšplhala na 553 000 Kč. Loni došlo k rozšíření sítě Das WeltAuto na 50 partnerů a k dalšímu zvyšování kvalifikace prodejního personálu, aby byla i nadále zaručena mimořádně vysoká kvalita zákaznických služeb na úrovni prodeje nových automobilů.

 

Hlavní ukazatele společnosti

 

 

2022

2021

Rozdíl

Obrat (miliard Kč)

Porsche ČR

25,6

21,9

+16,79 %

Z toho After Sales

2,5

2,2

+11,8 %

Počet nových vozidel předaných zákazníkům (ks)

Volkswagen osobní vozy

17 532

18 284

-4,1 %

Audi

3 444

2 967

+16,1 %

Seat

4 621

7 730

-40,2 %

Cupra

2 313

643

+259,7 %

Volkswagen Užitkové vozy

3 603

4 194

-14,1 %

Celkem

31 513

33 818

-6,8 %

Prodané ojeté vozy (ks)

Das Welt Auto

15 042

16 884

-10,0 %

 

Od konce srpna probíhají školení prodejních a servisních partnerů a další akce společnosti Porsche Česká republika v nově vybudované Tréninkové akademii v obci Zlatníky-Hodkovice v okrese Praha Západ. Tréninková akademie je určena pro komplexní školení prodejních a servisních partnerů společnosti Porsche Česká republika a její multifunkční a flexibilní budova představuje se 156 miliony korun historicky nejvyšší investici společnosti Porsche ČR.

 

Porsche Česká republika pokračuje v podpoře odborného vzdělávání mládeže. Loni se po přestávce vynucené pandemií znovu uskutečnila soutěž Autoopravář Junior, jejímž je tradičně partnerem. Podpora učňovského školství v České republice patří mezi priority společnosti Porsche Česká republika, která v rámci projektu „Best Employer“ spustila v roce 2017 motivační program pro studenty QHERO. V současnosti je do projektu zapojeno již více než 2000 žáků, téměř 500 pedagogů a více než 80 autorizovaných servisů značek Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra. Tato edukace budoucích odborníků zohledňuje bouřlivý technický vývoj v automobilovém průmyslu včetně nejnovějších trendů, mezi něž patří elektromobilita, digitalizace, konektivita, umělá inteligence či autonomní jízda.

 

Společnost Porsche Česká republika vstoupila do roku 2023 se 162 zaměstnanci. Prodej všech zastupovaných značek zajišťuje celkem 62 smluvních partnerů. Servisem koncernových vozů je v České republice pověřeno 100 smluvních partnerů. Značky Volkswagen osobní vozy, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra jsou díky tomu zastoupeny na 104 místech.