name | autoweek.cz

Rozšířená párty GM pro elektromobily

Rozšířená párty GM pro elektromobily

01.10.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters z Londýna od evropského automobilového korespondenta Nicka Careyho. Dnes jak Ford a GM rozšiřují americký kredit na elektromobily, o dlouhé cestě zpět pro JLR a jak je to s boomem výstavby amerických továren.

Zdá se, že problémům systému „plně autonomního řízení“ (Full Self-Driving - FSD) společnosti Tesla se v současnosti jen zřídka vyhne jakékoliv zpravodajství. FSD již bylo vyšetřováno americkou bezpečnostní agenturou NHTSA, včetně vyšetřování 2,4 milionu vozidel Tesla vybavených tímto systémem po čtyřech hlášených kolizích za snížené viditelnosti. V lednu regulátor zahájil vyšetřování 2,6 milionu vozů Tesla kvůli hlášením o nehodách zahrnujících funkci, která umožňuje uživatelům dálkově ovládat jejich vozy. NHTSA také přezkoumává nasazení autonomních robotických taxíků společností Tesla v texaském Austinu a zkoumá, zda zaměstnanci Tesly mohou vozidla řídit na dálku.

 

Nyní dva američtí senátoři chtějí, aby NHTSA vyšetřila nahlášené selhání FSD při detekci a bezpečné reakci na železničních přejezdech s odkazem na riziko „katastrofických“ kolizí. Demokratičtí senátoři Ed Markey a Richard Blumenthal ve své výzvě k vyšetřování uvedli rostoucí počet hlášených téměř kolizí, na což regulátor odpověděl, že o takových incidentech shromažďuje informace.

 

To nebude vítaná zpráva v ústředí Tesly, kde společnost (opět) dychtivě prodává odvážné vize obrovských flotil autonomních vozidel na amerických silnicích.

 

Daňový kredit na elektromobily od Fordu a GM

Daňový kredit na elektromobily v USA 30. září oficiálně končí. Ale podle článku agentury Reuters našli v General Motors a Fordu způsob, jak udržet večírek v chodu. Podle společnosti Cox Automotive pomohly opatření Trumpovy administrativy ke zrušení daňového kreditu na elektromobily zvýšit jejich prodej ve třetím čtvrtletí, protože američtí kupující se vrhli na využití federální dotace ve výši 7500 dolarů (155 500 Kč). Od 1. října se očekává, že prodej poklesne, protože elektromobily okamžitě zdraží.

 

Ford i GM se však předhánějí v přihlašování prodejců automobilů do programů, které by efektivně prodloužily využití daňového kreditu na leasing elektromobilů. Obě automobilky zavedly pro maloobchodníky programy, v jejichž rámci finanční složka automobilky zahajuje nákup elektromobilů skladem prodejců tím, že na ně skládá zálohy. Tyto zálohy kvalifikují věřitele k daňovému kreditu ve výši 7500 dolarů na tato vozidla, což prodejcům umožňuje nabízet maloobchodním zákazníkům leasing těchto vozů jako obvykle na několik dalších měsíců, přičemž dotace je započítána do sazby leasingu.

 

A jak uvádějí zdroje, vše je v pořádku. Ford a GM navrhly své programy po diskusích s úředníky daňového úřadu (Internal Revenue Service). Není však jasné, zda i jiné automobilky zvolily podobnou taktiku, aby z daňového kreditu na elektromobily vymáčkly veškerý poslední prodej.

 

JLR ve výrobním blues

Na začátku tohoto desetiletí problém JLR spočíval v tom, že sice mohl vyrábět auta, ale nedokázal generovat zisk. JLR tento problém vyřešil a vydělává peníze. Poslední měsíc však ve Velké Británii (a prakticky ani nikde jinde) nemohl vyrábět auta. Týdny poté, co kybernetický útok na konci srpna zastavil JLR, včetně jeho továren, tento týden konečně oznámil, že v nadcházejících dnech obnoví některé výrobní operace v rámci postupného zotavení.

 

Stalo se tak poté, co britská vláda skupině slíbila poskytnout záruku na úvěr ve výši 2 miliardy dolarů na podporu dodavatelů postižených přerušením výroby – ačkoli někteří tvrdí, že to vysílá riskantní signál ostatním, že finanční pomoc pro kybernetické útoky je v pořádku. Britská vláda však neměla žádné jiné dobré možnosti, protože dodavatelé snižovali počet pracovních míst a zkracovali zaměstnancům počet placených hodin.

 

Možná není překvapením, že majitel JLR, společnost Tata, si vybral právě tento okamžik ke jmenování Shaileshe Chandry výkonným a generálním ředitelem a Dhimana Gupty finančním ředitelem. Ti se budou muset vypořádat s následky toho, co se zdá být nejhorším kybernetickým útokem v historii Británie.

 

Trumpův „automobilový boom“

Během prvního funkčního období se prezident Donald Trump spoléhal na automobilky, aby oznámily výstavbu nových továren v USA, a posléze hlásil vítězství, když se tak stalo, ač jen zřídka sledoval, zda byly skutečně postaveny.

 

Pouhých osm měsíců po začátku svého druhého funkčního období Trump vychvaluje vzkvétající americký automobilový průmysl, poháněný novými továrnami přesunutými z Kanady, Mexika a Evropy, které podle něj brzy budou dodávat vozidla vyrobená v Americe pro globální trhy. Jak však informuje agentura Reuters, existuje jen málo důkazů o stavebním maratonu nových amerických automobilek.

 

„Právě teď máme mnoho továren na automobily ve výstavbě nebo v návrhu,“ řekl Trump při akci v Bílém domě začátkem tohoto měsíce. Automobilky ale místo toho podnikají taktické kroky ve stávajících závodech, aby se přizpůsobily Trumpovým clům a politice nepřátelské vůči elektromobilům. Například Nissan plánuje vyrábět více SUV Rogue a dalších vozidel v závodech v Tennessee a Mississippi a zároveň sníží dovoz z Japonska.

 

Boom ojetých vozů v Koreji

Dodávky automobilů z Jižní Koreje do USA již šest měsíců po sobě klesají - od dubnového oznámení 25% cla. Zajímavým zvratem však je, že globální export automobilů ze země již tři měsíce po sobě roste, a to díky rekordně vysokému prodeji ojetých vozidel, který podle údajů ministerstva obchodu a celních úřadů tvořil čtvrtinu celkového exportu automobilů z hlediska objemu a 13 % z hlediska hodnoty.

 

Růst exportu ojetých vozidel je z velké části poháněn nenasytnou poptávkou po starších modelech Hyundai a Kia v Rusku a na Blízkém východě a slabším wonem. Šin Hjon-do, ředitel Korejského výzkumného institutu pro distribuci ojetých vozů, uvedl, že rostoucí ceny kvůli americkým clům poškodí trh s novými automobily, ale poptávka po ojetých vozidlech i nadále poroste.

 

Rychlá kola

Volvo Cars bude do roku 2030 ve Spojených státech vyrábět nový hybridní model, jelikož se švédská automobilka nadále přizpůsobuje celní politice prezidenta Trumpa.

 

Globální prodej Toyoty v srpnu rostl osmý měsíc po sobě, protože pokračující silná poptávka po některých hybridních modelech v USA kompenzovala slabší výsledky v Japonsku.

 

Stellantis dočasně zastaví výrobu ve svém závodě v Poissy ve Francii a v italském Pomiglianu na konci září až na tři týdny kvůli slabé poptávce po automobilech v Evropě.

 

Hliník vyrobený s využitím obnovitelných zdrojů energie a recyklace pomáhá prémiovému výrobci automobilů Mercedes-Benz snižovat emise CO2 při výrobě nových elektromobilů v rámci širšího úsilí o dekarbonizaci provozu.

 

Zaměstnanci Toyoty v Brazílii drtivou většinou hlasovali pro dočasné propuštění po škodách způsobených bouří v jedné z továren japonské automobilky ve státě São Paulo.

 

Předseda Ferrari a Stellantis John Elkann čelí novému právnímu sporu se svou matkou poté, co její právníci v pondělí předložili to, co označili za dříve nezveřejněný ručně psaný dodatek k závěti jejího otce, zesnulého Gianniho Agnelliho.

 

Foto: Tesla, GM a JLR