name | autoweek.cz

Rozvoj elektromobility v EU brzdí problémy s elektrickou sítí

Rozvoj elektromobility v EU brzdí problémy s elektrickou sítí

05.12.2023 | | Aktuality

Plány růstu nabíjení elektromobilů zpomalují problémy s elektrickou sítí EU. Analýza Julie Payne pro agenturu Reuters odhaluje závažný problém pro rozvoj elektromobility v EU.

Řidiči elektricky poháněných vozidel, kteří doufají, že dobijí své akumulátory na některé z 1600 španělských nabíjecích stanic Repsol, mohou být zklamáni. Téměř polovina z nich je nečinná, protože nemají připojení k elektrické síti. Takové mezery se projevují v celé Evropské unii, kde minulý týden Evropská komise oznámila plán na modernizaci energetických sítí. Ten má být zaveden do 18 měsíců a zahrnuje řešení nedostatku energie pro nabíjecí stanice pro elektromobily.

 

Navzdory prohlášením svých vůdců, byrokracie bránící pokroku směřujícího k ekologičtější dopravě v EU roste. Pro agenturu Reuters to jako jednu z hlavních překážek uvedly průmyslové skupiny a energetické společnosti.

 

Snadnost výstavby nabíjecího centra pro elektromobily se v jednotlivých zemích značně liší. Jeden zdroj z oboru uvedl, že v Německu byla stavba několik měsíců zadržována kvůli pravidlům na ochranu jednoho stromu, zatímco jiná, umístěná na rušné dálnici, musela čekat se schválením 10 měsíců na hodnocení hluku.

 

„Přestože instalace rychlého a ultrarychlého nabíjecího bodu vyžaduje pouze dva až tři týdny práce, kvůli různým administrativním požadavkům ve Španělsku může celý proces trvat jeden až dva roky,“ uvádí Repsol.

 

Průmyslová skupina ChargeUp Europe uvedla, že ačkoli Komise uznala, že udělování povolení je problém, nenavrhla žádné konkrétní nástroje ani opatření. Konkrétní pokyny pro členské státy k urychlení povolování se podle časového plánu očekávají až někdy v průběhu příštích dvou let.

 

To zpomaluje zavádění nabíjecích center v celém 27členném bloku, což ohrožuje cíl EU postupně vyřazovat vozidla na benzin a naftu i její širší cíle v oblasti klimatu. „Doba potřebná k připojení dobíjecích stanic EV k síti může být skutečně považována za překážku pro urychlení zavádění EV a je třeba ji řešit,“ uvedl mluvčí Komise v odpovědi pro agenturu Reuters.

 

Proces zřizování rychlé dobíjecí stanice se za posledních několik let prodloužil ze šesti měsíců na průměrně dva roky. Uvedly to čtyři společnosti zabývající se nabíjením elektromobilů a zástupce tohoto odvětví. Firmy musejí plnit nesčetná pravidla od unijní až po regionální úroveň. „Je to Kafka v souladu s energetickou transformací. Máme tolik věcí, které fungují proti Evropě, ale mohli bychom to napravit,“ řekla agentuře Reuters Lucie Matterová, generální tajemnice ChargeUp Europe. Matterová uvedla, že počet elektromobilů poroste rychleji než celkový počet veřejných nabíjecích stanic, který podle odhadů ChargeUp Europe vzroste do roku 2030 devětkrát, zatímco elektromobily desetkrát.

 

Elektrifikace dopravy je jedním z klíčových pilířů, na nichž stojí cíl EU dosáhnout do roku 2050 uhlíkovou neutralitu. Aby toho dosáhla, od roku 2035 zakáže prodej vozidel s emisemi CO2 a chce vybudovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Tato ambice vytvořila překážky pro energetické společnosti a zastihla regulační orgány nepřipravené na prudký nárůst poptávky v EU, kde z celkových 286 milionů osobních automobilů zatím pouze 5,4 % jezdí na alternativní paliva, včetně elektrických. „Nyní je na členských státech aby skutečně zrychlily. Je tu jen lavina projektů,“ řekl Miguel Stilwell de Andrade, generální ředitel portugalské energetické firmy EDP.

 

V letošním roce EU přijala zákon o instalaci rychlonabíječek do roku 2030 na každých 60 km podél páteřních silničních sítí pro osobní automobily a každých 100 km pro těžká nákladní vozidla. Vývojáři zpoplatnění však tvrdí, že získání základních údajů o potenciálních centrech je velkou výzvou, která ztěžuje investice. To zahrnuje zjištění, zda má průměrné odpočívadlo u silnice jeden sloup nebo dostatek kabeláže, která se připojuje k širší síti. Rozbočovače často vyžadují další elektrickou rozvodnu, která převádí vysokonapěťovou energii na menší jednotky. Proces pak zahrnuje požadavky na energetické distribuční společnosti aby instalovaly větší kapacitu.

 

„Někdy musíme poslat fyzickou poštu. Dokonce i když říkají ano, tak nevíte, kdy upgrade provedou. Zatím neexistuje způsob sledování jak rychle energetická společnost buduje kapacitu,“ řekl Peter Badik, spoluzakladatel společnosti Greenway Network pro nabíjení elektromobilů, která zřídila 1300 nabíječek pro elektromobily na Slovensku, v Chorvatsku a Polsku.

 

Průmysloví manažeři uvedli, že cíle EU byly nastaveny nízko, a proto je pravděpodobné, že budou splněny, ale nemusí uspokojit poptávku po rostoucí flotile elektromobilů osobních a zejména nákladních. Je zde silný průmyslový impuls k budování nabíjecích center pro elektromobily, ale zatím ne pro dálková nákladní vozidla a autobusy. Ty mají na svědomí více než 25 % emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU, která jako celek odpovídá za pětinu emisí bloku.

 

Společnost BP, která očekává, že do roku 2030 celosvětově zprovozní více než 100 000 nabíjecích stanic pro osobní a nákladní automobily, uvedla, že jen v Německu se musí vypořádat s přibližně 800 síťovými společnostmi aby zřídila centra rychlého nabíjení pro osobní i nákladní automobily. „Mnoho z nich má individuální požadavky, které mohou výrazně bránit pokroku,“ řekl Stefan van Dobschuetz, viceprezident BP Pulse Europe, a dodal, že to bylo předtím, než se zažádalo o další typy povolení týkajících se hluku a archeologie. „Existuje jasná potřeba větší standardizace požadavků na nabíjecí místa,“ dodal van Dobschuetz z BP.

 

Tuto výzvu zopakovala i Matterová z ChargeUp Europe, která dodala, že pokyny Komise pravděpodobně pomohou členům EU se sjednotit, protože míra nových projektů se v regionu liší.