name | autoweek.cz
Rozvoj infrastruktury předbíhá zájem o CNG vozidla
29.02.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Český plynárenský svaz (ČPS) uspořádal 9. ročník mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě pod záštitou Ministerstva životního prostředí České republiky.
V programu konference vystoupili zástupci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva dopravy, ale také NGVA Europe a další. Ohlédnutí za rokem 2015 bylo optimistické - počet plnicích stanic i registrace vozidel na CNG dramaticky rostl. Výkonný ředitel ČPS Jan Ruml ovšem na úvod konstatoval: „Růst počtu plnicích stanic začíná předbíhat dobu, protože rychlému rozvoji infrastruktury neodpovídá růst prodeje aut na CNG.“
Pochvala pro ČR i údiv
Generální sekretář NGVA Europe Matthias Maedge připomenul, že počet úmrtí v důsledku nemocí vyvolaných emisemi pevných částic a karcinogenů (kromě NOx jde i o polycyklické aromatické uhlovodíky, které se v Evropě, na rozdíl od USA, vůbec nesledují) z dopravy je desetinásobný v porovnání s úmrtími při dopravních nehodách.
„CNG v tomto ohledu představuje dostupné řešení. To by se mělo projevit v souvislosti se zaváděním měření emisí v reálném provozu (RDE), protože nová metodika způsobí opravdové zemětřesení. U motorů na naftu skutečné emise nejméně sedminásobně překračují povolené hodnoty. To znamená, že i při zavedení koeficientu 2,1 nastane velký posun při použití vznětových motorů na naftu,“ konstatoval Maedge.
Matthias Maedge se pozastavil nad tím, že Česká republika je i nadále jedinou zemí v Evropě, v níž se vede diskuze o povolení vjezdu vozidel na CNG do garáží: „To je v dnešní době absurdní a nepřijatelné.“
„V Evropě prodej CNG vloni poklesl o 16 %, což bylo do značné míry důsledkem poklesu cen ropných produktů. V tomto ohledu je vývoj v České republice výjimečný,“ uvedl Maedge.
Prodej osobních vozů na CNG
Předpověď brzkého příchodu Škody Fabia G-Tec
Matthias Maedgge připomenul, že do roku 2020 by mělo dojít k velkému rozvoji použití CNG ve městech a do roku 2025 k využití LNG (zkapalněný zemní plyn) v nákladní dopravě. Do konce letošního roku by měly být připraveny nové předpisy pro čerpací stanice, které by měly rovněž sjednotit metodiku prodeje zemního plynu (používá se měření v kg, m3, kW, J i další), aby řidiči měli jasno kolik a za co přesně platí.
Maedgge připomenul, že nejprodávanějším vozem na CNG v Evropě je Volkswagen Golf VII. generace. Velkou posilou by mělo být už ohlášené uvedení Volkswagenu Polo (na přelomu let 2016 a 2017), což podle Maedggeho znamená, že se brzy dočkáme i vozu Škoda Fabia na CNG.
Poučení z Německa
Mezi převážně optimistickými příspěvky zaujalo vystoupení Michaela Schaarschmidta, vedoucího projektového manažera sdružení Zukunft Erdgas, který přiblížil stav na trhu s CNG vozidly v Německu v posledních čtyřech letech. V Německu totiž vloni prodej vozidel na CNG dramaticky poklesl téměř o třetinu. V roce 2015 jich bylo nově registrováno 6250 proti 5325 vozidlům na LPG, ale současně bylo registrováno 13 514 elektromobilů a k tomu 107 automobilů na palivové články. To vše při celkových registracích 3,74 milionu motorových vozidel. Celkem je v Německu v provozu asi 97 000 vozidel na CNG, jenže v roce 2014 jejich počet už dosáhl hranice 100 000.
V Německu došlo k rychlému rozvoji infrastruktury. Počet plnicích stanic dosáhl 921 a tento počet je už deset let poměrně stabilní. Jenže 2/3 z nich jsou ztrátové, takže jen vloni jich bylo 10 uzavřeno! Velcí dodavatelé CNG jsou jen dva s 84 resp. 80 plnicími stanicemi. Stanice budovali různí provozovatelé, kterých je celkem neuvěřitelných 436, přičemž 411 z nich provozuje pouze jedinou stanici! Tito provozovatelé měli různé strategie, takže jejich stanice jsou rozdílně obrandované. To působí dojmem, že jich je málo. Mnoho z těchto stanic je nevyhovujících, protože do nich majitelé neinvestují. Řada z nich působí nedůvěryhodně, což zanechává neblahý dojem u potenciálních zákazníků s ohledem na jejich pohled na vše spojené s CNG.
Schaarschmidt vidí chybu i na straně automobilek. Těm se v poslední době daří dobře, takže z jejich strany chybí komunikace o produktech. Zaměřují se na motory na benzin a naftu, stejně jako na hybridy a elektromobilitu, takže pro CNG už nevyvíjejí žádné aktivity. Navíc z trhu zmizelo několik úspěšných modelů vozidel na CNG (Mercedes-Benz třídy E, Volkswageny Passat a Touran, chybí nový model od Opelu a aktivity na německém trhu nevyvíjí Fiat).
Problémem je i odkládání rozhodnutí o tom, zda bude v Německu zachováno daňové zvýhodnění zemního plynu, což neposkytuje jistotu do budoucna. Chybí i politická podpora, protože se neustále mluví o vládních dotacích pro elektromobilitu ale nikoliv pro CNG. V tomto ohledu chybí i jednotná politika EU.
Pochvala pro ČR i údiv
Generální sekretář NGVA Europe Matthias Maedge připomenul, že počet úmrtí v důsledku nemocí vyvolaných emisemi pevných částic a karcinogenů (kromě NOx jde i o polycyklické aromatické uhlovodíky, které se v Evropě, na rozdíl od USA, vůbec nesledují) z dopravy je desetinásobný v porovnání s úmrtími při dopravních nehodách.
„CNG v tomto ohledu představuje dostupné řešení. To by se mělo projevit v souvislosti se zaváděním měření emisí v reálném provozu (RDE), protože nová metodika způsobí opravdové zemětřesení. U motorů na naftu skutečné emise nejméně sedminásobně překračují povolené hodnoty. To znamená, že i při zavedení koeficientu 2,1 nastane velký posun při použití vznětových motorů na naftu,“ konstatoval Maedge.
Matthias Maedge se pozastavil nad tím, že Česká republika je i nadále jedinou zemí v Evropě, v níž se vede diskuze o povolení vjezdu vozidel na CNG do garáží: „To je v dnešní době absurdní a nepřijatelné.“
„V Evropě prodej CNG vloni poklesl o 16 %, což bylo do značné míry důsledkem poklesu cen ropných produktů. V tomto ohledu je vývoj v České republice výjimečný,“ uvedl Maedge.
Prodej osobních vozů na CNG
země | 2015 | 2014 | změna |
Belgie | 656 | 917 | -28,5 % |
Česká republika | 2751 | 1402 | +96,2 % |
Finsko | 158 | 123 | +28,5 % |
Francie | 1785 | 2568 | -30,5 % |
Itálie | 62 916 | 72 362 | -13,1 % |
Německo | 5285 | 8194 | -35,5 % |
Nizozemsko | 676 | 3223 | -79,0 % |
Rakousko | 167 | 279 | -40,1 % |
Slovensko | 121 | 51 | +137,3 % |
Španělsko | 263 | 141 | +86,5 % |
Švédsko | 6359 | 7500 | -15,2 % |
CELKEM EU+EFTA | 82 597 | 98 233 | -16,1 % |
Předpověď brzkého příchodu Škody Fabia G-Tec
Matthias Maedgge připomenul, že do roku 2020 by mělo dojít k velkému rozvoji použití CNG ve městech a do roku 2025 k využití LNG (zkapalněný zemní plyn) v nákladní dopravě. Do konce letošního roku by měly být připraveny nové předpisy pro čerpací stanice, které by měly rovněž sjednotit metodiku prodeje zemního plynu (používá se měření v kg, m3, kW, J i další), aby řidiči měli jasno kolik a za co přesně platí.
Maedgge připomenul, že nejprodávanějším vozem na CNG v Evropě je Volkswagen Golf VII. generace. Velkou posilou by mělo být už ohlášené uvedení Volkswagenu Polo (na přelomu let 2016 a 2017), což podle Maedggeho znamená, že se brzy dočkáme i vozu Škoda Fabia na CNG.
Poučení z Německa
Mezi převážně optimistickými příspěvky zaujalo vystoupení Michaela Schaarschmidta, vedoucího projektového manažera sdružení Zukunft Erdgas, který přiblížil stav na trhu s CNG vozidly v Německu v posledních čtyřech letech. V Německu totiž vloni prodej vozidel na CNG dramaticky poklesl téměř o třetinu. V roce 2015 jich bylo nově registrováno 6250 proti 5325 vozidlům na LPG, ale současně bylo registrováno 13 514 elektromobilů a k tomu 107 automobilů na palivové články. To vše při celkových registracích 3,74 milionu motorových vozidel. Celkem je v Německu v provozu asi 97 000 vozidel na CNG, jenže v roce 2014 jejich počet už dosáhl hranice 100 000.
V Německu došlo k rychlému rozvoji infrastruktury. Počet plnicích stanic dosáhl 921 a tento počet je už deset let poměrně stabilní. Jenže 2/3 z nich jsou ztrátové, takže jen vloni jich bylo 10 uzavřeno! Velcí dodavatelé CNG jsou jen dva s 84 resp. 80 plnicími stanicemi. Stanice budovali různí provozovatelé, kterých je celkem neuvěřitelných 436, přičemž 411 z nich provozuje pouze jedinou stanici! Tito provozovatelé měli různé strategie, takže jejich stanice jsou rozdílně obrandované. To působí dojmem, že jich je málo. Mnoho z těchto stanic je nevyhovujících, protože do nich majitelé neinvestují. Řada z nich působí nedůvěryhodně, což zanechává neblahý dojem u potenciálních zákazníků s ohledem na jejich pohled na vše spojené s CNG.
Schaarschmidt vidí chybu i na straně automobilek. Těm se v poslední době daří dobře, takže z jejich strany chybí komunikace o produktech. Zaměřují se na motory na benzin a naftu, stejně jako na hybridy a elektromobilitu, takže pro CNG už nevyvíjejí žádné aktivity. Navíc z trhu zmizelo několik úspěšných modelů vozidel na CNG (Mercedes-Benz třídy E, Volkswageny Passat a Touran, chybí nový model od Opelu a aktivity na německém trhu nevyvíjí Fiat).
Problémem je i odkládání rozhodnutí o tom, zda bude v Německu zachováno daňové zvýhodnění zemního plynu, což neposkytuje jistotu do budoucna. Chybí i politická podpora, protože se neustále mluví o vládních dotacích pro elektromobilitu ale nikoliv pro CNG. V tomto ohledu chybí i jednotná politika EU.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz