name | autoweek.cz

Rupert Stadler se přiznal

Rupert Stadler se přiznal

16.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bývalý šéf Audi Rupert Stadler se v procesu s podvody s měřením emisí vznětových motorů přiznal. Je prvním bývalým členem představenstva VW, který v souvislosti s aférou Deselgate přiznal k podvodu. Proces by pro něj měl skončit podmíněným trestem.

Rupert Stadler (60) v procesu podvodů kolem aféry Dieselgate přiznal pochybení. Podle prohlášení, které přečetl jeho obhájce, mohl zasáhnout, ale neučinil tak a to ho velmi mrzí. Podle dohody se soudem a státním zastupitelstvím se předpokládá, že proces pro něho skončí podmíněným trestem.

 

S přiznáním po 168. dnech jednání je bývalý generální ředitel Audi prvním členem představenstva koncernu VW, který se u soudu přiznal k obvinění z podvodu opomenutím správně reagovat. Hospodářský trestní soud mu slíbil podmíněný trest jeden a půl až dva roky pokud se obšírně dozná a zaplatí 1,1 milionu eur. Mluvčí soudu Laurent Lafleur uvedl, že se „Stadler plně přiznal k obvinění z podvodu opomenutím“.

 

Stadler, který několik let tvrdil, že je nevinný, své přiznání oznámil začátkem května. Před tím mu soud jasně řekl, že bez přiznání by mu hrozilo vězení. Podle předběžného posouzení soudem měl Stadler nejpozději do července 2016 uznat, že hodnoty výfukových plynů byly zřejmě zmanipulovány. Místo toho, aby informoval obchodní partnery, povolil pokračování prodeje dotčených vozů až do začátku roku 2018. Stadler to nyní přiznal. Stadler vysvětlil, že se mu nepodařilo vyřešit krizi se vznětovými motory ve skupině Audi. Zpočátku se spoléhal na experty, ale následně nedokázal situaci správně vyřešit.

 

Po přiznání by proces, který trvá od září 2020, mohl brzy skončit – pravděpodobně už v červnu. Obžalovaný bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz a dva jeho vedoucí inženýři se již přiznali, že iniciovali návrh softwaru umožňující podvádění při měření emisí. S nelegálním systémem odpojovacího zařízení vozy splnily mezní hodnoty oxidů dusíku na zkušební stolici, ale ne na silnici. Také Hatz a inženýr mohou podle soudu počítat i s podmínkou. Řízení proti druhému inženýrovi již bylo zastaveno proti zaplacení peněz.