name | autoweek.cz

Ruské střízlivění

Ruské střízlivění

10.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rusko se jako jedna ze zemí BRICS stalo cílem investic automobilek jakožto potenciální největší trh v Evropě. Jenže očekávaná expanze se nekoná. Předstižení Německa se zatím odkládá, protože prodej aut v Rusku klesá dokonce rychleji než v Německu.

Prodej aut v Rusku před měsícem přinesl zklamání. Nyní se ukazuje, že nešlo o jednorázový pokles. V červnu v Rusku prodej nových osobních a lehkých užitkových vozidel klesl o 11 %, což je přece jen trochu lepší výsledek než v květnu, kdy to bylo méně o 12 %. Rusové v červnu koupili 241 346 vozů, tedy o 31 254 vozů méně než ve stejném měsíci loňského roku.  Je to už čtvrtý měsíc s meziročním poklesem v řadě.

Rusko jako by se nakazilo evropským virem - za šest měsíců letošního roku prodej zaostává o 6 % za loňským prvním pololetím. Zatím si Rusové v roce 2013 pořídili 1 330 000 automobilů a lehkých užitkových vozidel, zatímco vloni to za stejné období bylo 1 420 000 vozů.

Zprávy to nejsou dobré pro ty automobilky, které v Rusku velkoryse investují s úmyslem kompenzovat zde růstem prodeje ztráty z hroutící se západní Evropy. Pokles nejvíce zasáhl západní značky, především Nissan (-34 %), Chevrolet (-28 %) a Ford (-24 %), méně Volkswagen (-7 %) a Renault (-5 %), stejně jako Škodu (-5 %). Propadla se ale i kralující ruská Lada, která letos v červnu prodala o 17 % aut méně než před rokem. Klesající, nicméně stále ještě nárůst prodeje hlásí Kia i Hyundai a své postavení posilují prémiové značky Mercedes-Benz (+26 %!), BMW a Audi. Opravdu výrazný nárůst vykazují čínské automobilky Geely, Lifan, Great Wall a Chery, nicméně počet jimi prodaných aut je stále ještě velmi malý.

Největším dodavatelem aut v Rusku je skupina AvtoVAZ-Renault-Nissan se 30,6 % trhu před skupinou Volkswagen včetně značky Škoda s 10,9 % a General Motors s podílem 9,1 %. Pokud by se sečetlyprodejní výsledky značek Kia a Hyundai (což oficiální statistika AEB z neznámých důvodů nedělá) pak by skupina Hyundai Kia byla s podílem 13,8 % jasně druhá před Volkswagenem.

Předpovědi, které slibovaly prodej téměř 3 milionů vozů pro rok 2013, se rychle redukují na 2,8 milionu a předpokládané předstižení Německa v roli největšího evropského automobilového trhu se odkládá o další rok.

Opakované velké výkyvy ruského trhu ukazují zřejmě na to, že navzdory relativně malé motorizaci země nová auta v zemi kupuje stále jen omezený počet zákazníků, protože naprostá většina obyvatel si je nemůže dovolit. Přesto je mezi analytiky i mnoho optimistů věřících, že se ruský trh ještě letos opět oživí a začne růst. Veškeré naděje na zpomalení poklesu se nyní upínají na vládu a dostupnější úvěry. Kdekdo čeká zázrak naservírovaný Putinem v podobě oznámení plánu na dotování úvěrů na nákup automobilů.