autoweek.cz

Ruský trh pomáhá Číňanům
14.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Prodej nových osobních automobilů v Rusku v roce 2023 vzrostl v porovnání s rokem 2022 o 69 %. Rusko se tak opět zařadilo mezi pět největších evropských trhů. Podíl dovezených aut dosáhl 54 %. Vývoz aut do Ruska pomohl Číně předstihnout Japonsko v pozici největšího exportéra na světě.
Do konce roku 2023 se v Rusku prodalo 1 058 708 nových osobních automobilů, což bylo o 69 % víc než v roce 2022. Informovala o tom agentura Autostat. Ruský automobilový trh v roce 2022 poprvé v novodobé historii vypadl z pěti vedoucích evropských trhů v důsledku sankcí a následného zastavení dodávek a produkce evropských, japonských a korejských značek. Vloni ovšem dokázal poněkud obnovit svou pozici a v celoevropském měřítku získal páté místo.
Vedoucí postavení v Evropě udrželo Německo, kde se podle Asociace německého automobilového průmyslu VDA prodalo 2 844 609 aut (meziročně +7,3 % ale stále 21 % pod úrovní předcovidového roku 2019). Druhé místo podle statistik SMMT zaujala Velká Británie s 1 903 054 vozů (+17,9 %). Třetí výsledek vykázala Francie s 1 774 739 prodanými vozy (+16,1 %). Následuje Itálie s prodejem 1 565 815 aut (+18,9 %). Jak uvádí Španělská asociace výrobců osobních a nákladních automobilů ANFAC, španělský trh loni vzrostl o 16,7 % na 949 472 vozů, což je méně než ruských 1,06 milionu.
Prostor pro Číňany
Podíl aut dovezených do Ruska v roce 2023 představoval 54 % z celkového prodeje nových osobních vozů. Na konci roku 2022 byl podíl dovážených automobilů na trhu jen 25 %. Nejvýrazněji vzrostl podíl aut dodávaných v rámci oficiálního dovozu (tedy ve skutečnosti z Číny) ze 14 % na 42 %. Podíl na trhu alternativních dovozů se zvýšil jen nepatrně z 11 % na 12 %. Podíl prodeje vozů ruských značek se za poslední rok zvýšil z 29 % na 33 %, ovšem místní montáž zahraničních vozů se snížila ze 46 % na 13 %.
Vedoucí pozici si udržela ruská Lada s prodejem 324 400 vozidel. Druhé místo a prvenství mezi zahraničními značkami získalo čínské Chery se 119 000 vozidel. Také třetí pozici zaujala čínská značka - Haval dodal 111 700 vozidel. Nejprodávanějším modelem byla druhým rokem Lada Granta se 195 900 dodaných vozidel. Nejprodávanějším zahraničním autem se stal crossover Haval Jolion (55 600 vozidel). Mezi vedoucí pětici se dostaly i Lada Niva Travel, Lada Vesta a Chery Tiggo 7 Pro Max, které rovněž překonaly hranici 40 000 prodaných vozů.
Čínské automobilky využily nové obchodní příležitosti a stažení japonských, korejských a evropských značek v rámci vyhlášených sankcí proti Rusku. Během roku 2023 se oficiálně nově prezentovalo 19 nových čínských značek, zahájily prodej v autosalonech (vlastních nebo partnerských) a začaly vytvářet dealerské sítě i servisní střediska. Šlo o značky BAIC, Haima, Hongqi, Jetour, Kaiyi, Livan, Jetta, SWM, TANK, Jaecoo, Ora, Wey, Aito, Forthing, Lixiang , Rising, Venucia, Voyah a Skywell. Ke konci roku 2023 na ruském automobilovém trhu prodávalo auta víc než 60 značek z Číny!
Čína už je světový exportér číslo 1
Díky nárůstu dodávek nových aut do Ruska se podle agentury Nikkei Číně podařilo stát se světovou jedničkou ve vývozu automobilů. Podle jejích údajů Japonsko v roce 2023 poslalo do zahraničí 4,3 milionu vozů (+15 %), zatímco vývoz aut vyrobených v ČLR už za 11 měsíců činil 4,41 milionu vozů. Podle CAAM bylo z Číny v roce 2023 za 12 měsíců vyvezeno 4,91 milionu osobních aut, což znamená, že meziročně export vzrostl o 57,9 % z 3,11 milionu v roce 2022. Podíl exportu do Ruska na tom činil 572 000 aut (12 % celkového exportu).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz