name | autoweek.cz

Růst registrací na německém trhu

Růst registrací na německém trhu

06.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Počet registrací nových osobních aut v Německu vloni mírně vzrostl nad úroveň roku 2022, ale stále je daleko od předcovidové úrovně. Loni se v Německu vyrobilo víc aut než v roce 2022, ale automobilky jsou ještě hodně za předkrizovou produkcí.

Podle KBA byl v Německu za celý rok zaznamenán nárůst o 7,3 % a 2 844 609 nových registrací. To znamená, že byly 17 % pod průměrem za pět předkrizových let 2015 až 2019. Výrazně se za rok 2023 zvýšil počet registrací firemních zákazníků, zatímco soukromých vozů bylo nově registrováno méně než v roce 2022. Podíl firemních vozů na nových registracích tak vzrostl na 67,1 %.

 

Poslední měsíc loňského roku přinesl výrazný pokles o 23 %. Tento prudký propad ovšem neodráží slabou poptávku, ale byl způsoben extrémně vysokým výsledkem z předchozího roku. Začátkem roku 2023 byl totiž výrazně snížen ekologický bonus, což vedlo k velkému počtu předčasných registrací elektrických vozidel a plug-in hybridů zejména v prosinci 2022. Celkově proto bylo v prosinci 2022 registrováno historicky nejvíc nových aut. Oproti průměrnému prosinci z let 2015 až 2019 vloni došlo k poklesu jen o 5 %.

 

Podle KBA bylo v roce 2023 nově zaregistrováno 524 000 čistě elektricky poháněných vozů, což znamenalo nárůst o 11,4 % ve srovnání s rokem 2022 a podíl na všech registracích nových vozů 18,4 % (v roce 2022 to bylo 17,7 %). Náhlé zastavení dotací pro elektromobily od 17. prosince se zatím neprojevilo a v prosinci bylo nově registrováno výrazně víc elektromobilů než měsíc předtím (54 700 proti 45 000). Pozitivní vliv přitom měly určité anticipační efekty, protože od ledna 2024 bylo plánováno výrazné snížení ekologického bonusu, a zastavenou státní dotaci většina výrobců nadále hradila ze svého.

 

Podíl aut na benzin byl s 34,4 % vyšší než v předchozím roce (32,6 %). Také podíl aut na naftu se mírně zvýšil, ale ne tolik jako celkový trh, takže jejich tržní podíl klesl ze 17,8 % na 17,1 %. Průměrné emise CO2 všech prodaných vozů se ve srovnání s rokem 2022 zvýšily o 4,9 % ze 109,6 na 114,9 g/km. V tomto ohledu se zdá, že kýžený efekt plynoucí z nárůstu registrací elektromobilů se nekoná.

 

Poradenská společnost EY předpokládá, že elektromobily už letos nebudou motorem růstu německého trhu: „Trh s elektromobily ještě nestojí na vlastních nohou, ale závisí na vládních dotacích. Tam, kde nejsou finance a investice do dobré nabíjecí infrastruktury, se prodává jen pár elektromobilů. Celkově bude trh s novými auty stagnovat na současné nízké úrovni, tedy hluboko pod úrovní před coronavirem."

 

Jak oznámil Svaz německého automobilového průmyslu VDA, v loňském roce sjelo z montážních linek v Německu 4,1 milionu vozů. To bylo o 18 % víc než v roce 2022. Výroba v roce 2022 ovšem byla kvůli problémům dodavatelských řetězců, zejména kvůli nedostatku čipů, jen velmi omezená a konečný výsledek byl velmi slabý. Loňská produkce byla stále hluboko pod předcoronavirovou úrovní - v roce 2023 se vyrobilo o 12 % aut méně než v roce 2019.

 

Trh s ojetými vozy se v Německu v posledních měsících roku dostal pod tlak s prodlužujícími se dobami prodeje a poklesem cen. Přesto bylo 6,03 milionu aut s převodem vlastnictví podle KBA o 7 % víc než v roce 2022.