name | autoweek.cz

Rychlonabíječky: krádeže kabelů na vzestupu
02.10.2025 | Aktuality
Web Car-Editors Content upozorňuje na nový problém, s nímž se v Německu setkávají provozovatelé vysokonapěťových DC rychlonabíjecích stanic pro elektromobily. Popisované případy se nicméně objevují i u nás.
V Německu je 42 000 rychlonabíjecích stanic a tím i 42 000 potenciálních míst činu. Je to proto, že rychlonabíječky stále častěji nepoužívají řidiči elektromobilů ale zločinci. Zaměřují se na nabíjecí kabely, které jsou u stejnosměrných nabíječek trvale připojeny k nabíjecí stanici a v závislosti na provedení obsahují 4 až 10 kg mědi. Provozovatelé nabíjecích stanic nyní reagují novými bezpečnostními opatřeními.
Je to stejné na okraji parkovišť supermarketů, na čerpacích stanicích u dálnic nebo vedle železářství a zahradních center. Jakmile se obchody zavřou a padne soumrak, rychlonabíjecí stanice stojí v oblasti poměrně izolovaně. Zloději to pak mají snadné: Pomocí akumulátorové úhlové brusky nebo řezačky kabelů oddělí silné nabíjecí kabely od stanic, aby se dostali k mědi uvnitř.
Pokud se kabel následně prodá obchodníkovi se šrotem, vynese okolo 50 eur za kabel, na černém trhu zhruba polovinu. Vzhledem ke škodám způsobeným krádeží kabelu je to poměrně směšná částka: Nový kabel, včetně úsilí potřebného k instalaci a testování vysokonapěťového systému, stojí až 8000 eur. K tomu se připočítává ušlý zisk, obvykle několik týdnů, než se nabíjecí stanice opraví. A pro řidiče elektromobilů je nepříjemné, když vyhlédnutou nabíjecí stanici nelze použít.
Možná je to však skutečný cíl některých pachatelů: sabotovat elektromobilitu. Zdá se, že mnoho případů, kdy jsou rychlonabíjecí kabely přeříznuty, jde o projevy vandalismu. Například proto, že měděné kabely jsou přeříznuty těsně pod nabíjecí zástrčkou, nebo proto, že jsou přeříznuté kabely hozeny do křoví někde poblíž – excesy ideologie, která odmítá elektromobily.
Je alarmující, že kriminalita související s nabíjecími kabely je na vzestupu. Například dolnosaský úřad kriminální policie potvrdil, že v letech 2023 a 2024 se počet případů stále pohyboval „v nízkých jednociferných číslech“, ale od roku 2025 byl pozorován nárůst „do vysokého dvouciferného rozmezí“. Podle LKA jsou postiženy zejména oblasti kolem Hannoveru, Göttingenu a Braunschweigu. Nejvíc incidentů hlásí energetická společnost EnBW, největší německý provozovatel nabíjecích sítí. Kromě Dolního Saska se tato oblast nachází především v Severním Porýní-Vestfálsku, Sasku a Durynsku. Poskytovatel EWE Go uvádí jako ohniska kriminality související s kabely Lipsko a Düsseldorf. Nedávno opravené systémy jsou tam často opět odpojeny od sítě.
V zásadě je hlášena každá krádež kabelu a každá forma poškození nabíjecích stanic. Vyšetřování je však ve velké většině případů obtížné. To se ale má změnit, a to díky technologickým pomůckám. Například Tesla na svých rychlonabíjecích kabelech Supercharger používá nesmývatelný inkoust, který při poškození izolace kabelu vytéká a zanechává zřetelné stopy na kůži a oblečení. Provozovatelé nabíjecích stanic navíc plánují zvýšit odolnost pláště kabelu a instalovat do kabelů poplašné systémy, kamery nebo jiné bezpečnostní systémy, jako jsou GPS trackery, aby byli pachatelé po krádeži rychle vypátráni.
Problém je brán vážně i z právního hlediska. Okresní soud v Lipsku nedávno projednával případ, v němž se 43letý muž přiznal k přeříznutí několika nabíjecích kabelů. Přestupek však nebyl klasifikován jako krádež, ale jako společné poškození majetku. To s sebou nese výrazně přísnější trest, protože ze zákona kvalifikuje nabíjecí kabely jako součást veřejné infrastruktury. Pachatel byl proto odsouzen k 20 měsícům vězení. V probíhajícím odvolání u Krajského soudu dosud nepadl rozsudek.
Foto: EnBW prostřednictvím Autoren-Union Mobilität
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz