name | autoweek.cz

S balíky a dopisy pojedou elektromobily

S balíky a dopisy pojedou elektromobily

13.01.2016 | Vladimír Rybecký | Trendy

Česká pošta se zapojila do projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ. Dva elektromobily bude testovat v ostrém provozu po dobu šesti měsíců. Určeny budou zejména pro doručování balíků a listovních zásilek po Praze. Česká pošta provozuje víc než 1000 vozidel na CNG.
Při doručování zásilek budou terénním pracovníkům České pošty pomáhat dvě nové dodávky s elektrickým pohonem - Nissan eNV200 a Peugeot Partner Electric. Projekt Elektromobilita Skupiny ČEZ je poštovní společnosti zapůjčí k šestiměsíčnímu zkušebnímu provozu v centru Prahy. V průběhu testování budou dodávkové elektromobily prověřeny ve všech klimatických podmínkách - od zimy až do léta. Pro dobíjení obou elektromobilů zapůjčil ČEZ České poště dobíjecí stanici, která je umístěna v areálu Masarykova nádraží.
 
„Česká pošta má jeden z největších firemních vozových parků v České republice. Jejich provoz představuje značnou nákladovou položku v rozpočtu Pošty. Proto hledáme alternativy, které by byly z hlediska provozu levnější. Proto jsme už v roce 2011 vypsali první výběrové řízení na vozidla poháněná zemním plynem. Od roku 2012 je uvádíme do provozu a v současné době jich máme více než tisíc, tedy přibližně 20 %. Jenom v roce 2015 jsme pořídili 300 aut na CNG,“ uvedl ředitel divize správy majetku České pošty Aleš Pospíšil.
 
„Logickým dalším krokem je využití elektromobility. Elektromobily jsou jednou z možností, jak snížit náklady na doručování našim zákazníkům. I proto jsme se zapojili do testování dvou automobilů v rámci programu společnosti ČEZ. Jde o pilotní projekt, ale doufáme, že se jedná o začátek dlouhodobé etapy využití elektromobilů v centrech měst, kde je otázka životního prostředí nejžhavější,“ pokračoval při předávání vozů Aleš Pospíšil z České pošty.
 
„Jsme rádi, že elektromobily vyzkouší právě celostátně působící Česká pošta. Ve využívání a propagaci elektromobility tak jde příkladem dalším subjektům z oblasti infrastrukturních služeb, které patří mezi typické uživatele této formy čisté dopravy. Česká pošta už elektromobil před časem zkoušela, ale šlo o malé vozidlo, které nebylo vhodné pro provoz firmy. Jeho zkušební provoz ovšem potvrdil, že elektromobil patří do městského provozu, kde relativně omezený dojezd není na překážku. Dvě nové dodávky vyhovují jejímu provozu mnohem lépe,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií ČEZ.
 
Nissan eNV200 pohání synchronn elektromotor o výkonu 80 kW s točivým momentem 254 N.m. Při spotřebě 16,5 kWh/100 km má s Li-ion akumulátorem o kapacitě 24 kWh dojezd 163 km podle cyklu NEDC. Vůz s karoserií furgon má objem nákladového prostoru 3,47 m3 a největší užitečnou hmotnost 770 kg.
 
Peugeot Partner Electric má trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety. Jeho výkon je 49 kW a točivý moment 200 N.m. Lithio-ionový akumulátor s kapacitou 22,5 kW/h vystačí při spotřebě 16,2 kWh/100 km k dojezdu 170 km. Objem nákladového prostoru je 3,3 m3 a užitečná hmotnost 510 kg.
 
Projekt Elektromobilita ČEZ spolupracuje s 50 partnery z řad automobilek, municipalit, obchodních center, komerčních subjektů i radnic po celé České republice. Elektromobilita ČEZ provozuje v České republice 54 veřejných dobíjecích stanic (z toho 10 rychlodobíjecích). Vozový park projektu Elektromobilita ČEZ a jeho partnerů představuje necelá čtyřicítka aut na elektrický pohon.