name | autoweek.cz

S Denzou je za rohem další

S Denzou je za rohem další

13.04.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

Navzdory dosavadním slabým prodejním výsledkům zůstává touha čínských výrobců automobilů expandovat do Evropy nezlomená. Působí zde již víc než 20 značek a v současné době jsou uváděny na trh další „podznačky“ těchto hlavních značek. Druhá vlna přichází předtím, než se ta první skutečně etablovala. Nio s Firefly, Chery s Omodou a Jaecoo – a nejnověji BYD s Denzou.

 

BYD je nejambicióznější, nejjistější a nejsebevědomnější automobilka z Číny. Má globální ambice. Po značce BYD nyní následuje designová značka Denza. Na Týdnu designu v Miláně oznámila vrcholová manažerka BYD Stella Li průlom. Atmosféra byla příznivá: globální designérská komunita se schází tam, kde se na historických náměstích oslavuje styl a elegance - od špičkových vozidel po kelímky na zubní kartáčky.

 

Některé detaily uvedení Denzy jsou již známy: za prvé, pohodlný sportovní vůz Z9GT bude k dispozici v plně elektrické verzi a jako plug-in hybrid. Poté zde Denza uvede stylový minivan D9. Jsou to komfortní minibusy navržené jako třetí obytný prostor pro Číňany, kteří tráví půl dne na cestách a přesto chtějí mít pohodlný život.

 

Technologie se snoubí s elegancí – to je příběh, který BYD Group pro značku sleduje. To se Denze už podařilo v Číně a brzy by se to mělo prosadit i v Evropě. „Elegance“ bylo pravděpodobně slovo, které Stella Li používala na pódiu v Denza House v centru Milána nejčastěji. „Prémiová technologie“, „elegantní design s evropským vlivem“, „linie karoserie připomínající hedvábí“. To má být jedinečný prodejní argument Denzy, se kterým chtějí Číňané dostat kus koláče i od německých prémiových výrobců.

 

V BYD to jde dobře. Globální tržby vzrostly v prvním čtvrtletí o 58 %. Za první tři měsíce prodala téměř milion vozů. Nový rekord. BYD ale stále není spokojený: v roce 2024 společnost prodala 4,2 milionu vozidel, ale více než 90 % z toho bylo v Číně. Výrobce ze Šen-čenu je stále závislý na tuzemském trhu.

 

Obr v Číně, trpaslík v zahraničí – to podkopává sebeobraz Číňanů. Proto ty velké plány, ty masivní investice, u kterých zatím není vidět návratnost. Ale BYD myslí dlouhodobě a dopřává si čas. Expanze do Evropy musí fungovat, protože to je hlavní cílový trh poté, co se Spojené státy uzavřely. Mysli ve velkém.

 

Paní Li neochvějně zdůrazňuje: „Jsme globální společnost, máme ty nejlepší technologie.“ Nyní to musí dostat do myslí zákazníků, což je další překážka. Evropský zákazník nemá chuť experimentovat, ale je spíš línou masou, která kupuje to, co zná.

 

Tato vlna proto není jen šťastným vytvářením dílčích značek, ale tvrdou konkurencí. Napětí je patrné.

 

Foto: BYD