name | autoweek.cz

Saab odsouzen k zániku

Saab odsouzen k zániku

20.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po odepsání amerických značek Pontiac a Saturn si reorganizace koncernu General Motors vyžádala další oběť. Více méně podle očekávání po 62 letech existence zmizí ze světa také švédský Saab.

Situace společnosti Saab Automobile AB byla už delší dobu kritickou. Během roku 2008 Saab vyrobil 93 295 vozů a vyprodukoval ztrátu 340 milionů dolarů. Letos se předpokládá stejný finanční výsledek při poklesu produkce na úroveň okolo 40 tisíc vozů. Vedení GM proto pro automobilku, která byla po válce vytvořena jako doplněk výroby letadel společnosti Svenska Aeroplan Aktienboladet, hledalo od ledna 2009 kupce.

Zprvu se zdálo, že by mohl uspět švédský výrobce superaut Koenigsegg, který s více či méně skrývanou finanční pomocí z Číny (od společnosti BAIC) chtěl automobilku převzít. Jenže projekt vycházel z předpokladu, že přes nevůli EHK získá významnou podporu švédské vlády. Jenže to se nestalo a narychlo vytvořené konsorcium vzalo za své. Zájem pak projevil další producent superaut, tentokrát nizozemský Spyker Cars. Jenže Spyker, jehož většinovým vlastníkem je Rus Vladimir Antonov se svou firmou Convers Group, má vlastních finančních problémů až nad hlavu, takže nepřekvapilo, že se nerealizoval ani tento projekt.

GM Europe pod vedením nového šéfa Nicka Reillyho proto zahájilo proces, na jehož konci Saab zmizí ze světa, ale budou uspokojeny pohledávky jeho dodavatelů a bude zabezpečen i servis a dodávky náhradních dílů pro majitele vozů Saab. Podle Reillyho se proto nejedná o bankrot či řízenou likvidaci, ale to je jen hraní se slovíčky. Jisté je, že 3400 zaměstnanců Saabu v Trollhättanu přijde o místo a postiženo bude i 1100 prodejců značky v Evropě a USA. Švédové vidí viníka jednoznačně ve vedení GM: \"Konec konců za firmu vždycky nese odpovědnost její majitel. Z naší strany jsme těžko mohli dělat něco jinak, když majitel Saabu za 20 let neudělal pro jeho budoucnost takřka nic,\" říká švédská ministryně průmyslu Maud Olofssonová.

Už týden před oficiálním ohlášením konce Saabu GM oznámilo, že prodá výrobu sedanů 9-3, staré generace 9-5 a některé z technologií výroby pohonných jednotek čínské společnosti BAIC (Beijing Automotive Industry Holdings). I nadále se hledá možnost odprodat rovněž výrobu nové generace 9-5, představené v září ve Frankfurtu. Nelze proto vyloučit, že Saab zanedlouho vstane z mrtvých v Číně.

Saab během své samostatné existence vyvinul v podstatě jen dvě modelové řady - legendární aerodynamické vozy Sixtena Sasona 92/95/96 (1949-1970) a poté 99/900. Ta druhá, v zásadě opět vycházející z návrhu Sixtena Sasona, vydržela ve výrobním programu od roku 1967 následujících 27 let. V roce 1969 se Saab spojil se švédským výrobcem nákladních vozidel Scania-Vabis. V 80. letech přinesla částečné oživení spolupráce se skupinou Fiat. S té v rámci jednoho projektu vzešel vedle Fiatu Croma, Lancie Thema a Alfy Romeo 164 jak poměrně úspěšný Saab 9000, ale i zoufale špatný sesterský model Lancie Delta Saab 600. Saaby byly proslavení svou robustností a spolehlivostí. V roce 1989 ovšem firma v podstatě zbankrotovala. Při životě jí udrželo jen spojení s GM, které v prosinci 1989 za 700 milionů dolarů odkoupilo 50 % jejích akcií. Během roku 2000 GM připojilo i zbývajících 50 % od švédského majitele Scanie společnosti Investor za dalších 125 milionů dolarů a převzetí pohledávek. Jenže vedení GM nikdy nedokázalo využít potenciál značky a zcela zlikvidovalo její švédský charakter. Při životě ji udržovaly jen vozy vytvořené na platformách Opelu, které ovšem činily příliš drahými vlastní pohonné jednotky. Výkonnější vlastní motory ovšem působily obrovské problémy s převodovkami. Přitom zprvu celkem úspěšný Saab 9-5 čekal na svého nástupce od roku 1997 do letošního září.

Vrcholem této bezradnosti se staly modely 9-2X, neboli Saabaru, tedy v pod značkou Saab v USA prodávané Subaru Impreza, a 9-7X, což bylo přejmenované SUV Chevrolet TrailBlazer. Tyto dva modely odradily poslední americké příznivce švédské značky. Připravovaná švédská verze Cadillaku SRX v podobě Saabu 9-4X se už (naštěstí) nedočkala realizace.