name | autoweek.cz

Salvini vidí v prosazování elektromobilů otevírání dveří Číně

Salvini vidí v prosazování elektromobilů otevírání dveří Číně

21.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Italský vicepremiér a lídr pravicové strany Lega Matteo Salvini má podezření na nezákonné spolčení Evropské komise, Německa a Číny ve prospěch elektromobility a čínských exportérů na úkor italského automobilového průmyslu.

„Nikdo mi nevyvrátí přesvědčení, že by v dohledné době mohlo dojít k 'China-gate', protože některé volby jsou buď dcerami neznalosti, nebo pohodlnosti,“ uvedl místopředseda vlády a ministr infrastruktury, který je velkým kritikem evropských emisních norem pro osobní vozidla.

 

K tomuto prohlášení se připojila i italská europoslankyně Anna Cinzia Bonfriscová (Liga), která uvedla, že Brusel ve jménu „Timmermansovy doktríny“ předává celý evropský automobilový průmysl Číně. „Je legitimní se domnívat, že je tu vůle vzdát se naší průmyslové, technologické a motoristické inovační kapacity ve jménu Číny, která je navíc největším znečišťovatelem životního prostředí na světě. Měli bychom reagovat na všudypřítomnost ekonomických aktérů kontrolovaných Čínskou komunistickou stranou v Evropě, jak často zdůrazňuje Evropský parlament, počínaje ochranou našich přístavů a námořní dopravy,“ uvedla Bonfriscová.

 

Kromě možného rizika, které by to mohlo mít pro evropský automobilový průmysl, Bonfriscová odsuzuje závažné porušování lidských práv, kterého se Komunistická strana Číny dopouští v Sin-ťiangu a Hongkongu, jakož i na Tchaj-wanu, svobodném a nezávislém státě, nad jehož oblohou se každý den konají vojenská cvičení s cílem budoucí invaze. „To samo o sobě by stačilo k tomu, abychom se divili, jak můžeme my Evropané přijmout užší politické a obchodní vztahy [s Čínou],“ dodala Bonfriscová.

 

Salvini označil zákaz automobilů se spalovacími motory do roku 2035 za „vynucené přiznání“, i když ve skutečnosti bude prodej automobilů se spalovacími motory stále povolen, ale pouze pokud budou poháněny syntetickými palivy, což znamená, že budou schopny - podle EU - zaručit klimatickou neutralitu. „Doufám, že ideologie v Timmermansově stylu, tedy Euro 7, je pošetilost, kterou je bezpodmínečně nutné archivovat,“ pokračoval Salvini.

 

Předseda strany Lega rovněž obvinil Evropskou komisi, že v oblasti automobilů prosazuje protirůstový a protiitalský ideologický přístup, neboť trvá na tom, že chce výhradně elektrické vozy namísto kombinace různých technologií.

 

Komplikované Německo

Salvini se rovněž obořil na Německo a uvedl, že činí rozhodnutí, která prospívají jeho ekonomice na úkor jiných, zejména poškození italské. „Říci od roku 2035 'buď elektřina, nebo nic' je něco, co asi někomu vyhovuje,“ řekl Salvini. Vysvětlil, že četl údaje o výměně mezi Německem a Čínou, z nichž vyplývá, že vývoz z Německa do Číny se snížil o 23 %, zatímco dovoz z Číny do Německa se zvýšil o 28 %.

 

Bonfriscová poukázala na první zahraniční cestu nového čínského premiéra Li Čchianga, která se koná v těchto dnech, a to nejprve do Scholzova Německa a poté do Macronovy Francie. „Děje se tak jen několik měsíců po procházce francouzského prezidenta na náměstí Nebeského klidu, kde čínští studenti obětovali své životy ve jménu svobody. Měli bychom reagovat na pronikání ekonomických subjektů ovládaných Komunistickou stranou Číny do Evropy, jak často zdůrazňuje Evropský parlament, počínaje ochranou našich přístavů a námořní dopravy," uvedla Bonfriscová.

 

„Evropským občanům je třeba odpovědět na otázku, proč EU realizuje politiku, která má víc společného s průmyslovým šrotovným než s ekologickou transformací. Udržitelnost je v Evropě a ve světě především sociální. I v tomto ohledu skončila éra rovnostářství Merkelové Německa a Scholzova je jen jeho špatnou kopií,“ dodala europoslankyně.

 

Již loni v březnu, během volební kampaně před regionálními volbami, Salvini zaútočil na EU a tvrdil, že vnucování elektromobilů všem nemá smysl. „Evropa, která chce chránit životní prostředí, nás nemůže svázat rukama a nohama s Číňany. Když už se v Parlamentu EU našel někdo, shodou okolností z levice, kdo měl kufry plné peněz [Qatargate], kdo ví, jestli se za chvíli nenajdou také kufry plné peněz, které přicházejí z Číny, aby se hlasovalo pro určité zákony, které jsou protiitalské, protievropské a zvýhodňují pouze zámořského obra (Čínu),“ řekl Salvini.