name | autoweek.cz

Sauto.cz doporučuje nejvýhodnější nákup ojetého auta

Sauto.cz doporučuje nejvýhodnější nákup ojetého auta

21.04.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Největší on-line server s ojetými vozy v ČR Sauto.cz analyzoval, jak se mění hodnota vozů v závislosti na stáří. Sauto.cz doporučuje pro nákup stáří pět let u standardních značek, osm let u prémiových.
Stáří je hlavním faktorem, který určuje cenu ojetých vozů. Sauto.cz nyní uvádí data o tom, jak cena v průběhu let klesá. Nejprudší pokles zaznamenají standardní značky v prvních čtyřech až pěti letech, kdy ztrácejí 40–60 % původní hodnoty. Pak se cena vozů ustálí a klesá pouze mírně, zhruba o 2–3 % ročně. Po pátém roce se tedy za relativně podobnou cenu nabízejí stále starší vozy a koupě již nejsou tak výhodné.
 
U prémiových značek trvá prudký pokles ceny déle - až do 8-9 roku. Během této doby však vůz ztratí až 80 % své původní hodnoty. Právě ve chvíli, kdy končí prudký pokles ceny, je nejvýhodnější auto koupit. Vůz mnoho nestojí a je přitom relativně zánovní. Cenový pokles v dalších několika letech je již jen minimální a za podobnou cenu by kupec získal podstatně starší vůz.
 
„Za auto, které stálo jeden a půl milionu, si tak po osmi letech provozu oproti stejně staré škodovce nebo Volkswagenu kupec připlatí jen zhruba 200 000 korun. O dva roky později je to třeba již jen 100 000,“ vysvětlil produktový manažer serveru Sauto.cz Adam Szabó. Ve prospěch standardních značek však samozřejmě hraje fakt, že servis těchto vozů je levnější.
 
Podle Sauto je průměrná cena všech modelů značky BMW po 8 letech 339 000 Kč a u Audi 309 000 Kč srovnatelná s cenou tříletých ojetin značek Škoda (330 000 Kč), Volkswagen (379 000 Kč) a Ford (308 000 Kč).
 
Rozdíl mezi značkami
Ceny standardních značek začínají u jednoletých aut na různé úrovni. Nejvýše stojí Ford, uprostřed Škoda a Volkswagen, Hyundai je v průměru nejlevnější. Rozptyl v průměrné ceně je v prvním roce více než 200 000 Kč. Sauto.cz zde průměruje všechny modely dané značky.
 
Stejně jako se liší výchozí ceny, rozdíl je také v tempu jejich poklesu. Například vozy značky Ford ztratí mezi prvním a druhým rokem 36 % původní hodnoty, a ve třetím roce jsou již dokonce pod polovinou: jejich cena se sníží o 53 %. Naopak za vozy značek Volkswagen a Škoda majitel dostane ještě po pěti letech více než polovinu původní ceny - v případě Volkswagenu to je 63 % a za Škodu
57 %. Pod polovinu hodnoty se tyto dvě značky dostanou až v šestém roce svého stáří.
 
Rozdílné tempo poklesu znamená, že již ve druhém roce se ceny těchto tří značek rychle přiblíží a od té doby je v podstatě jedno, jakou značku kupujete. Cenové rozdíly jsou skutečně minimální. Je tedy výhodné koupit „prestižnější“ a případně lépe vybavenou značku. Pokud se ale na celou věc podíváme z pohledu prodávajícího, situace je obrácená. Když si někdo pořídí dražší nový vůz, musí počítat s tím, že cenový pokles v okamžiku prodeje bude vyšší. V ojeté podobě za něj už příliš velkou prémii nedostane.
 
Nad cenovým průměrem ojetin zůstává o několik desítek tisíc po celou dobu jen značka Volkswagen. Již po prvním roce tak Volkswagen v nabídce Sauto.cz přeskočí Ford, jehož cena prudce klesne.
 
Raději auta prodaná než u nás než dovezené ojetiny
O tom, že Češi mají rádi „české“ věci, jasně vypovídají značky Škoda a Volkswagen, i když každá trochu jinak. Vozů Škoda je v nabídce nejvíc a starší vozy mají cenu srovnatelnou se zahraničními značkami třeba i s lepší výbavou. Na Volkswagenech je zase vidět, jak si lidé cení aut, která nejsou dovozena jako ojetá. Pouze 33 % nabízených Volkswagenů totiž bylo prodáno jako nové v ČR! U Škody Octavia je to např. jen 15 %.
 
„Za Volkswagen koupený v ČR může prodávající získat průměrně o 26 000 korun více než u srovnatelného auta koupeného v zahraničí a dovezeného k nám,“ dodal Szabó.
 
Nafta nebo benzin?
„Lidé však stále věří, že vyšší pořizovací cena dieselu bude následně vykompenzována nižšími provozními náklady a také lepší prodejní cenou. Úspora dieselů se projeví při pravidelných delších cestách. Velký vliv na provozní náklady hraje také to, jak se k „nafťáku“ chová jeho majitel. Pokud se k dieselu chová šetrně, má tento motor delší životnost,“ říká manažer serveru Sauto.cz Adam Szabó.
 
Předpoklad výhodnější prodejní ceny ojetého auta na naftu proti autu na benzin však neplatí za všech okolností. Škodovce zvedá vznětový motor prodejní cenu až o 40 000 Kč, ale třeba v případě fordu má typ paliva na cenu ojetého vozu velmi malý vliv. „Pokud při koupi ojetého dieselu přemýšlíte i nad tím, aby budoucím prodejem ztratil jen málo ze své ceny, pečlivě se podívejte, jestli to u vámi vybrané značky skutečně platí,“ doporučuje Szabó.
 
Z nabídky Sauto.cz je pozoruhodný rozdíl v poměru aut na naftu a benzin v porovnání s tím, že se nových aut na obě paliva prodává téměř stejné množství. Nabízených aut na naftu ve stáří 3-5 let je ale 2,5x větší počet než aut na benzin a teprve u desetiletých aut se tento poměr blíží poměru registrací nových aut. Je to nepochybně důsledkem toho, že se jako mladší ojetiny více prodávají služební auta, u nichž převažují vznětové motory, ale také je to důsledkem toho, že se k nám dovážejí ojetiny se vznětovými motory, aby se vyhovělo poptávce.