name | autoweek.cz
Scala a Kamiq - normální auta pro normální lidi
10.02.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Škoda modernizuje svá kompaktní dvojčata Scala a Kamiq. Vozy poháněné jen zážehovými motory představují zajímavou nabídku pro ty, kteří hledají tradiční auta. Modernizace přináší nejen zatraktivnění vzhledu, ale zlepšení z hlediska zjednodušení ovládání.
Scala a Kamiq od roku 2019 představují klíčové modely značky Škoda v segmentu kompaktních vozů. Dosud bylo v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi vyrobeno více než 670 000 kusů těchto modelů, které se v mnoha evropských zemích řadí mezi nejprodávanější. V modernizované podobě mají oba modely potenciál být ještě úspěšnější - mj. i proto, že podobných „normálních aut pro normální lidi“ ubývá.
Zatímco nové řešení přídě s masivnější maskou chladiče, novým tvarem nárazníků a ostřeji tvarovanými světlomety dodává modelu Scala celkově sportovnější vzhled, u modelu Kamiq se zdůrazňuje pojetí robustnějšího SUV. Změnila se i podoba zadních nárazníků a LED zadních svítilen, takže i při pohledu zezadu dostaly oba modely velmi moderní vzhled.
Kromě obvyklých vylepšení vzhledu jsou pro oba model poprvé za příplatek k dispozici také světlomety LED Matrix. Ty mají pro každý z modelů mají zcela odlišný design. Jedinou odlišností ve výbavě mezi oběma modely jsou animované ukazatele směru na přídi modelu Kamiq.
Vylepšení v interiéru
Obě modelové řady dostaly nový design interiéru. Standardem je nyní plně digitální uspořádání s 8“ displejem přístrojového panelu a infotainmentem Media s displejem 8“. Ve vyšších výbavách se nabízí infotainment Navi s 9“ displejem a za příplatek je k dispozici 10" konfigurovatelný virtuální kokpit. Na čalounění a obložení dveří jsou navíc použity materiály jako recyklované tkaniny, konopí a kenaf.
Zdánlivě nenápadnou, ale z hlediska uživatelské vstřícnosti velmi významnou novinkou (resp. návratem k normálnosti), je vrácení mechanického ovládání funkcí automatické klimatizace Climatronic.
Pohonné jednotky
Modernizací softwaru i hardwaru prošly i všechny tři motory ze současné generace evo2, takže se mohou chlubit zvýšenou účinností. Základním motorem je tříválec 1,0 TSI/70 kW (95 k) s pětirychlostní převodovkou. V nové výkonnější verzi 85 kW (115 k) může být ve spojení s šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Vrcholnou variantou je čtyřválec 1,5 TSI/110 kW (150 k) s oběma možnostmi převodovky. Motor 1,5 TSI je vybaven modernizovaným softwarem systému automatického odpojování válců ACT+.
Oba tříválce s variabilním časováním sacích a výfukových ventilů pracují s Millerovým spalovacím cyklem s vyšší kompresí. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek VGT. Novinkou je použití vstřikovačů s deseti otvory pro vytvoření homogennější směsi paliva a vzduchu a nový třícestný katalyzátor s filtrem pevných částic. Vzhledem k vyšší teplotní odolnosti turbodmychadla je k dispozici správný poměr vzduchu a benzinu v širším rozsahu otáček motoru, takže rozsah maxima výkonu i točivého momentu se rozšířilo v horním pásmu otáček. Zvýšení výkonu o 4 kW (6 k) u výkonnější verze vypadá číselně malé, nicméně ve spojení s širším rozsahem otáček přináší skutečně znatelné zlepšení dynamiky. To řidič ocení (resp. vychutná) pokud ovládá převodovku ručně.
motor |
výkon |
točivý moment |
převodovka |
1,0 TSI evo2 |
70 kW/95 k |
175 N.m |
5MT |
1,0 TSI evo2 |
85 kW/115 k |
200 N.m |
6MT |
7AT |
|||
1,5 TSI evo2 |
110 kW/150 k |
250 N.m |
6MT |
7AT |
Vyspělé asistenční systémy ve standardní výbavě
Součástí standardní výbavy jsou kamerový systém Front Assist s prediktivní ochranou chodců, asistent udržování jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek, systém Easy Light Assist, který automaticky přepíná mezi denním svícením a potkávacími světly, tempomat s omezovačem rychlosti a přední LED mlhová světla. Nadstandardní nabídka zahrnuje mj. adaptivní a prediktivní tempomat ACC a adaptivní vedení v jízdním pruhu.
V nabídce pro oba modely zůstávají i oblíbené sportovní varianty Monte Carlo se specifickými prvky vnějšího designu a atraktivní výbavou zahrnující mj. multifunkční sportovní volant, sportovní sedadla, červené orámování a karbonové dekory interiéru.
V rámci modernizace Škoda Auto zavádí novou nabídkovou strukturu s výbavovými stupni Selection, Top Selection a Monte Carlo a čtyřmi variantami interiéru. Cenová nabídka začíná u modelu Scala na 459 900 Kč za verzi Selection 1,0 TSI, pro Kamiq 479 900 Kč za stejnou verzi.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz