name | autoweek.cz

Schrödingerův zákaz ropy

Schrödingerův zákaz ropy

02.06.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv s nejnovějším souhrnem zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla. Po týdnech zdlouhavých vyjednávání, které většinou blokovalo Maďarsko, lídři EU dosáhli kompromis o zákazu námořního dovozu ruské ropy, ale ne úplné embargo.
Částečný zákaz ruské ropy, na kterém se dohodli lídři EU, je seismický, ale zabarvený předvídatelným zklamáním. EU již nebude dovážet ropu z Ruska, s výjimkou ropovodu Družba. Ten dopravuje ropu do Maďarska, České republiky a Slovenska. V dnešní době je to relativně levné.
 
Takže významný krok vpřed, který však zcela nezastaví ruskou ropu proudící přes Ukrajinu do EU. Je to jak přelomový diplomatický úspěch, tak reálpolitický kompromis. Konec ruské ropy, která stále proudí do EU (říkejme tomu Schrödingerův zákaz ropy). Navzdory omezení se zákaz bude vztahovat na většinu ruské ropy, což má znamenat ránu pro válečnou pokladnu Kremlu. A i když je to částečné, pomůže to posílit image EU - vyjadřovat hrůzu z válečných zločinů a zároveň financovat pachatele bylo těžké morálně ospravedlnit i pro nejoddanějšího eurofila - nyní už zbývá jen dovoz plynu.
 
Do jaké míry zákaz sníží dovoz ruské ropy je těžké konkrétně říci, ale uvádí se minimálně o dvě třetiny. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová prohlásila, že zákaz se do konce roku bude týkat 90 % dovozu ruské ropy jakmile bude zahrnuto Německo i Polsko, které se zřeknou ropy z ropovodu. Předseda Evropské rady Charles Michel na Twitteru uvedl, že sankce „okamžitě ovlivní 75 % dovozu ruské ropy“.
 
Kompromis je jasnou výhrou pro Maďarsko, které fakticky blokovalo jakoukoli dohodu o šestém sankčním balíčku kvůli obavám ze zákazu ropovodů. Nyní má přístup k levnější ropě než jeho západnější sousedé, což vede k obviněním některých kritiků, že toto nastavení podkope jednotný trh. Toto vyjmutí však není trvalé. Diplomaté slíbili, že se k této otázce vrátí a příští sankční balíček bude pravděpodobně tlačit na úplný zákaz ropy včetně ropovodů.
 
V současnosti se ruské ropné sankce zaměřují na dovoz ropy z moře, přičemž tankery přepravující ruskou ropu již nemají povoleno vykládat v přístavech EU. Místo toho se EU podívá jinam, pravděpodobně na Blízký východ a do USA. Očekává se, že Rusko nasměruje prodej ropy do spřátelených zemí, jako jsou Čína a Indie. Tím může udržovat své hotovostní rezervy na podobné úrovni jako dřív. Ale velká část jeho finanční páky na Evropu se vypaří, což změní vztah mezi bloky.
 
Ačkoli to není úplný konec závislosti EU na ruské ropě, částečný zákaz je dalším krokem k drasticky jiné energetické budoucnosti. V krátkodobém horizontu to bude znamenat vyšší ceny pro motoristy a zhoršení problémů s životními náklady. Je to však nezbytný krok směrem k energetickému systému méně závislému na Rusku.
 
Černý trh se s maďarskými poznávacími značkami
Maďarští motoristé byli díky silné vládní intervenci do značné míry ušetřeni důsledků změn na trhu s ropou. Budapešť rychle zavedla zastropování cen benzinu a nafty, čímž se Maďarsko stalo jednou z nejpřívětivějších zemí, kde se dá řídit vozidlo se spalovacím motorem. Nepřekvapilo, že tento krok vedl k nárůstu „benzinové“ turistiky, protože motoristé ze sousedních zemí se snažili využít cenově výhodné maďarské ropné produkty. Země se tak stala obětí své vlastní velkorysosti, protože brzy byly čerpací stanice v okolí hranic přetíženy.
 
Aby tento problém napravila, vláda minulý týden oznámila, že za sníženou cenu 1,22 eura (30 Kč) budou moci tankovat pouze vozy s maďarskými registračními značkami. Ale na každou akci je reakce – oznámení způsobilo prudký nárůst krádeží maďarských registračních značek a na Slovensku vznikl černý trh s ukradenými značkami. „Po vládním prohlášení, že pouze maďarští motoristé budou moci využívat omezené ceny pohonných hmot, slovenské weby inzerují ukradené maďarské poznávací značky. V Mosonmagyaróváru a okolí bylo ukradeno asi 30 maďarských poznávacích značek a na slovenských stránkách se již objevilo, že je lze koupit,“ řekl pro Radio 1 Péter Ratatics z maďarského ropného gigantu MOL Group.
 
Prezident Asociace nezávislých čerpacích stanic Gábor Egri pro HVG.hu označil rozhodnutí vlády zakázat tankování nemaďarských vozidel za nesplnitelné a neproveditelné.
 
Dublinské letiště odškodní více než tisíc cestujících za zmeškané lety
Globální pandemie zpomalila leteckou dopravu na minimum a letištní terminály zůstaly z velké části opuštěné. Ale s odstraněním zdravotních omezení se tento pramínek opět stal záplavou. Ve skutečnosti je poptávka tak ohromující, že některá evropská letiště byla zaskočena, což vedlo k chaosu v terminálech.
 
Dublinské letiště se zavázalo vrátit peníze více než 1000 cestujícím, kteří minulou neděli zmeškali let kvůli extrémní délce fronty. On-line obrázky ukazují potenciální cestující na dovolenou zachmuřeně stojící ve frontách, které se vinou daleko za budovou terminálu. Situace byla tak špatná, že úřady dublinského letiště na Twitteru varovaly ty ve frontě, že pravděpodobně zmeškají svůj let kvůli zpoždění při průchodu cestujících bezpečnostními kontrolami.
 
Eamon Ryan, irský ministr dopravy, vyjádřil „hlubokou nespokojenost“ se situací a označil fronty za „zcela nepřijatelné“. Frustrovaní cestující však rychle poukázali na to, že tento problém trvá už měsíce. Podobná zpoždění byla zaznamenána na amsterodamském letišti Schiphol, kdy cestující stáli ve frontě, aby se dostali do budovy terminálu. V důsledku zpoždění zastavil nizozemský dopravce KLM minulý víkend prodej letenek z Amsterdamu. Letiště viní za zpoždění z nedostatečný počet zaměstnanců v důsledku propouštění během éry Covid-19 a rychlého nárůstu poptávky cestujících. Někteří ekologové však tvrdí, že fronty jsou pouze důkazem nesouladu mezi našimi cestovatelskými zvyky a jejich dopadem na klima.
 
Města se snaží omezit používání automobilů ve snaze vymýtit znečištění ovzduší
Evropská města zavádějí opatření ke snížení toxických emisí z vozidel ve snaze zlepšit kvalitu ovzduší a chránit životy. Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) označila znečištění ovzduší za „největší environmentální zdravotní riziko v Evropě“. Seznam nemocí způsobených chronickým vystavením znečištěnému ovzduší zahrnuje respirační problémy, rakovinu plic, srdeční choroby a mrtvici.
 
Většina úmrtí způsobených špatnou kvalitou ovzduší se soustřeďuje ve městech, kde obyvatelé žijí vedle husté dopravy. „Snížení znečištění ovzduší je záležitostí sociální spravedlnosti pro veřejné orgány, protože lidé, kteří jsou znečištěním ovzduší nejvíce postiženi, jsou z domácností s nízkými příjmy, které žijí vedle velkých městských ulic a hlavních dopravních koridorů,“ řekl politický poradce městské sítě Eurocities Thomas Lymes.
 
Pro boj se znečišťujícími látkami z automobilů zavedla města po celém kontinentu různé programy, jejichž společným jmenovatelem je odstraňování vozidel z ulic. V praxi to znamená nahrazení používání automobilů alternativními dopravními prostředky, jako je cyklistika, a podporou vozidel s nulovými emisemi, jako jsou elektromobily.
 
Avšak ani s nárůstem čistých vozidel nebudou emise zcela vymýceny. Podle Mattea Barisioneho, politického manažera Evropské aliance veřejného zdraví, jsou částice z brzd a pneumatik, které nepocházejí z výfuku, méně známé než částice z výfuku, ale jsou podobně toxické. „Jednou z nejvíce alarmujících skutečností je trend směřující k větším vozidlům. Hmotnost vozidla a emise nevycházející z výfuku spolu souvisí. Snížení velikosti a hmotnosti vozidel snižuje emise škodlivých znečišťujících látek, stejně jako emise CO2, ekologickou stopu životního cyklu a riziko nehod. I když je zapotřebí legislativa, regulující tyto emise, nejlepším způsobem, jak tento problém vyřešit, je jednoduše méně jezdit,“ řekl Barisione. Připravovaná norma Euro 7 bude poprvé rozšířena o částice brzd.