name | autoweek.cz

Seat Ibiza a Leon s pohonem na LPG

Seat Ibiza a Leon s pohonem na LPG

16.11.2011 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Seat rozšiřuje svou nabídku o nové verze Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG upravené pro spalování LPG.

Modely Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG, upravené pro spalování LPG (Liquified Petroleum Gas, tj. propan-butan), nabízejí mimořádně hospodárný provoz. Seat je tak jednou z mála značek, které na českém trhu nabízejí továrně montovaný systém na spalování LPG. Sériová výroba v závodě Martorell podléhá nejvyšším standardům kvality, čímž je zaručena provozní bezpečnost, spolehlivost a životnost na srovnatelné úrovni jako u všech ostatních modelů s konvenčním pohonem na benzin nebo naftu.

Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG navíc před zahájením výroby absolvovaly veškeré bezpečnostní nárazové zkoušky a náročné dlouhodobé provozní testy, jimiž musí u značky Seat projít všechny vyvíjené modely. Standardní záruka výrobce se samozřejmě vztahuje také na veškeré komponenty palivového systému LPG.

\"Husté pokrytí území České republiky čerpacími stanicemi LPG, vypovídající o značné oblíbenosti tohoto alternativního paliva, nás vedla k rozhodnutí nabídnout českým motoristům neméně populární vozy Seat Ibiza a Leon s továrně montovaným systémem Bi-Fuel na LPG a benzin. Tyto motory jsou již z výroby uzpůsobeny pro spalování LPG. Díky tomu jsou přínosy jak pro peněženku našich zákazníků, tak i pro naše životní prostředí ještě výraznější,\" uvedl Michal Čížek, vedoucí divize Seat společnosti Import Volkswagen Group s.r.o.

Pohon obou nových verzí obstarává zážehový čtyřválec 1,6 l v úpravě Bi-Fuel, která umožňuje provoz na zkapalněný propan-butan (LPG) i na benzin. Kromě nové ocelové nádrže na LPG, palivového potrubí, filtru a odpařovacího zařízení používají vozy Seat na LPG speciální řídicí jednotku motoru, zvětšené sací potrubí, novou rozdělovací palivovou lištu pro LPG a trysky pro vhánění plynu. Plnicí hrdlo nádrže na LPG je umístěno pod plnicím hrdlem nádrže na benzin.

U Leonu LPG má motor 1,6 l Bi-Fuel při provozu na benzin nejvyšší výkon 75 kW (102 k) a maximálního točivý moment 148 N.m při 3800/min. Přitom má kombinovanou spotřebu benzinu 7,3 l/100 km. Po přepnutí na LPG dosahuje výkon 72 kW (98 k) a 144 N.m. Průměrná spotřeba LPG je 9,5 l/100 km. Vzhledem k přibližně poloviční ceně LPG v porovnání s benzinem jsou však provozní náklady podstatně nižší. Při průměrné ceně benzinu Natural 95 v ČR ve výši 34,78 Kč/l a LPG ve výši 16,75 Kč/l činí u Seatu Leon 1.6 LPG průměrné provozní náklady na palivo 2,54 Kč/km u benzinu ale jen 1,59 Kč/km u LPG. Také z hlediska emisí CO2 vychází lépe LPG (153 g/km) než benzin (173 g/km) a navíc se spalováním LPG produkuje méně oxidů dusíku a nespálených uhlovodíků.

Řidič může přepínat použití benzinu nebo LPG stisknutím tlačítka na přístrojové desce. Nádrž na LPG má v Leonu objem 49 l a je bezpečně uložena v prohlubni pro náhradní kolo pod podlahou zavazadlového prostoru. Nádrž na benzin zůstala v původní podobě o objemu 55 l. Leon LPG ujede na jednu náplň nádrže LPG 397 km a benzinu mu postačí na dalších 730 km. Celkový dojezd tedy činí 1127 km.

Odlišně vyladěný motor pětidveřového Seatu Ibiza 1.6 LPG poskytuje nejvyšší výkon 59 kW (80 k) v rozpětí otáček 4000 až 6000/min. Maximální točivý moment je 145 N.m při 3800/min. Ibiza LPG zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,2 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 174 km/h. Kombinovaná spotřeba benzinu je 6,0 l/100 km (emise CO2 139 g/km) a LPG 7,6 l/100 km (emise CO2 123 g/km). U Seatu Ibiza 1.6 LPG tedy vychází 2,09 Kč/km s benzinem a 1,27 Kč/km na LPG.

Ibiza 1.6 LPG a Leon 1.6 LPG se dodávají ve dvou výbavových verzích Reference a Style za ceny, které začínají od 289 900 Kč (Ibiza Reference) resp. 388 900 Kč (Leon Reference).