name | autoweek.cz

Seat Ibiza ST - atraktivní design i cena

Seat Ibiza ST - atraktivní design i cena

10.06.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Třetí karosářskou verzí modelové řady Seat Ibiza je kombi Ibiza ST (SporTourer). Představila se v reprezentační prodejně dovozní organizace IVG v Praze-Butovicích.

U českých prodejců je Seat Ibiza ST od začátku června se zaváděcími cenami, které u verze 1,2 Reference začínají na velmi zajímavé hodnotě 234 900 Kč, k níž se přidává ještě dárek a servisní poukaz. Seat měl původně tento vůz představit na autosalonu v Brně, ale po odvolání účasti raději za stejné peníze uspořádá roadshow představující tuto novinku v různých českých městech.

Ibiza ST vznikla, stejně jako tří- a pětidveřová verze, na stejném technickém základě jako nová generace Volkswagenu Polo, tj. platformě PQ25 (A05). Polo ale nenabízí tento typ karoserie, takže alternativou je jen Škoda Fabia Combi.

Malé kombi odvozené od  nové generace modelu Ibiza je zaměřeno na mladé a sportovně žijící zákazníky. Podle údajů Seatu bude průměrný věk kupujících jen 42 let, což je o 5 let méně, než je průměrný věk v segmentu malých kombi. Přibližně třetina z kupujících budou ženy. Důležitým faktorem u tohoto vozu proto je emotivní design. Průzkumy trhu ukazují, že pro 34 % zákazníků je klíčovým faktorem při volbě vozu. Snahou Seatu je oslovovat specifické skupiny kupujících hledajících konkrétní hodnoty, emoce a sportovní výkonnost. Design kombi Ibiza ST je dílem vlastního týmu stylistů vedeného Lukem Donckerwolkem. Vychází z konceptu Ibiza Ibz, představeného vloni ve Frankfurtu.

Ibiza ST je s délkou 4227 cm o 180 mm delší než pětidveřová Ibiza - při stejném rozvoru 2469 cm, šířce 1693 mm i výšce 1445 mm. Prodloužení karoserie bylo dosaženo jen protažením zadního převisu, z čehož těží zejména zavazadlový prostor. Změněný tvar zádě ale přinesl i změnu tvaru zadních dveří, což usnadňuje nasedání či manipulaci s dětskou sedačkou. Základní objem zavazadlového prostoru je 430 l. Sklopením asymetricky dělených zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1164 l. Přitom výška prahu nad zemí je jen 578 mm, víko zavazadelníku je rozšířené a největší užitečná hmotnost je 515 kg. Zavazadlový prostor je vybaven háčky na tašky, úchyty a úložnými prostory pod dvojitým dnem.

Nosná struktura karoserie vyniká velkou tuhostí v krutu, což je nezbytným předpokladem pro dosažení sportovních jízdních vlastností. Velké tuhosti bylo dosaženo především použitím vysokopevnostních ocelí. Zvláště namáhané svařované spoje jsou vyztuženy strukturálními lepidly. Navzdory velké tuhosti se podařilo dosáhnout nízké hmotnosti - u základní verze je to jen 1110 kg včetně zavazadel a 75 kg pro řidiče.

Pro modelovou řadu Ibiza ST jsou k dispozici tři zážehové a tři vznětové motory. Základním motorem je tříválec 1,2 12V zdvihovým objemem 1198 cm3 s hliníkovým blokem a pohonem vačkových hřídelů zubovým řetězem. Dalšími zážehovými motory jsou čtyřválce 1,4 16V a nejvýkonnější zcela nový 1,2 TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem. Tento motor s osmiventilovým rozvodem se vyznačuje nízkým třením, krátkou zahřívací fází a nízkou hmotností - bez příslušenství má hmotnost jen 89,5 kg. Na přání je k dispozici i se sedmirychlostní dvouspojkovou převodovkou DSG.

Zcela nový tříválcový turbodiesel 1,2 TDI CR s novou generací systému přímého vstřikování Common Rail pracujícím s plnicím tlakem až 180 MPa. Spotřeba nafty je u této verze jen 3,9 l/100 km, přičemž ve výbavě Style se jedná o ještě úspornější variantu 1.2 TDI CR ECOmotive. Čtyřválec 1,6 TDI CR má zdvihový objem 1598 cm3 a výkon 66 kW (90 k) nebo ve výkonnější verzi 77 kW (105 k).

Na přání se pro všechny varianty dodává elektronický stabilizační systém ESP, který je u motorů s výkonem nad 74 kW (100 k) doplněn systémem XDS, což je elektronická náhrada samosvorného diferenciálu. Pokud jeho elektronická jednotka zjistí, že vnitřní přední kolo v zatáčce ztrácí přilnavost, přibrzdí jej krátkým mírným brzděním. Systém tak potlačuje nedotáčivost a zajišťuje neutrální chování vozu s velmi dobrými záběrovými schopnostmi podobně, jako mechanický samosvorný diferenciál. Předchází zásahu ESP, takže nedochází ke snížení výkonu motoru. Stabilizační systém ESP má několik důležitých přídavných funkcí, mj. i asistent rozjezdu do kopce.

Verze Sport má tužší charakteristiku tlumení než ostatní dva stupně výbavy.

V nabídce jsou i bi-xenonové světlomety s aktivním osvětlováním zatáček.