name | autoweek.cz

Sedadla budou hlídat řidiče
26.08.2014 | Ivana Rybecká | Aktuality
Autosedačky snímající tep by mohly upozornit podřimující řidiče. Pracují na tom vědci z Trent University v Nottinghamu podobný systém nazývaný HARKEN vyvíjí konsorcium evropských společností a institucí.
Čidla zabudovaná přímo do potahu sedadla v automobilu by se mohla používat ke sledování srdečního tepu a zjištění, zda řidič neusíná.
Mikrospánek za volantem je nesmírně nebezpečný jak pro řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Tým výzkumníků z Trent University v Nottinghamu pracuje na řešení této nebezpečné situace. Vyvíjí čidla do autosedaček, která mají snímat tep řidiče a upozornit ho v případě, že začne podřimovat.
Britská společnost Plessey Semiconductors, která s univerzitou na výzkumu spolupracuje, již úspěšně použila kapacitní čidla vestavěná do sedadla řidiče, která nepozorovaně snímají kardiologické hodnoty osoby, která v něm sedí.
Ve snaze učinit systém skutečně nerušivým výzkumníci navrhují nově vyvíjenou textilií, do níž jsou čidla integrovaná, místo zařízení, která se připojují k současným sedadlům. Tým pracuje na prototypu, u kterého je však ještě zapotřebí „zlepšit konzistenci a spolehlivost údajů, aby se daly využívat k zamýšlenému účelu. Data se sice shromažďují, ale nejsou vždy spolehlivá a použitelná."
Navrhovaný systém by údaje využíval k upozornění řidiče v případě, že začne usínat. Pokud bude řidič výstrahu ignorovat, řízení vozu by měla převzít technika, která zapojí bezpečnostní systémy, jako je aktivní nastavení rychlosti a zabraňující vybočení vozidla z jízdního pruhu. Tyto systémy vůz bezpečně povedou a případně vyšlou signál do řídicího střediska, aby podniklo další akci. Někomu se tento nápad může zdát poněkud rušivý, ale pokud skutečně dokáže zachránit životy, výhrady nejsou na místě.
Výzkumníci z Nottinghamu nejsou jediní, kdo se tímto problémem zabývá. Konsorcium evropských společností a institucí vyvíjí podobný systém nazývaný HARKEN (Heart and respiration in-car embedded nonintrusive sensors). Tento systém používá čidla SPU (signal processing unit) umístěná v sedadle ke sledování srdečního tepu řidiče a jeho dechovou frekvenci. Sestává z čidla na opěradle sedadla, které sleduje dech, a signalizační jednotky, která za sedadlem analyzuje údaje přicházející z těchto čidel. Jestliže kombinované údaje z čidel naznačí, že řidič je nebezpečně unaven, systém spustí poplach nebo jiným způsobem řidiče upozorní. Jednotka údajně dokáže rozlišit „šum“ způsobený pohyby řidiče nebo vozidla.
Stejně jako u prototypu z Nottinghamu budou čidla systému HARKEN integrována tak, aby je uživatel nevnímal. Tato osoba pouze usedne do sedadla běžného typu a zapne si bezpečnostní pás. Systém HARKEN se již zkouší na uzavřené trati a brzy by měl být otestován v reálném provozu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz