name | autoweek.cz

Sedm poznatků z Pekingu

Sedm poznatků z Pekingu

28.04.2024 | | Aktuality

Veletrh China Auto 2024 v Pekingu je zjevně vrcholem automobilového roku. Své poznatky z autosalonu v Pekingu líčí šéfredaktor magazínu Automobilwoche Burkhard Riering.

Domácí síla

Číňané se už vlastního trhu nevzdají. V roce 2023 dosáhli již 56% podíl na trhu (14,6 milionů aut). Vědí, co jejich zákazníci chtějí - to je spousta špičkových technologií a stále méně spalovacích motorů. Když se na stánku Xiaomi představuje nový model, fanoušci jásají jako na akcích Applu v Kalifornii. Svá auta přitom nabízejí za neuvěřitelně nízké ceny. Nikdo s tím nemůže držet krok.

 

Ale: němečtí výrobci jsou zde se 4,6 miliony dodaných vozů druhou nejsilnější zemí. Mají jedinečný prodejní argument, a to prémiovost s luxusem. Jejich modely jsou symbolem statutu pro mladé úspěšné Číňany, a to i přesto, že stále víc domácích výrobců automobilů zakládá vlastní luxusní podznačky.

 

A Volkswagen? Chce se znovu prosadit aby vyhověl speciálním zákaznickým potřebám Číňanů. „S novým designovým jazykem a s víc technologiemi, naše vlastní DNA Čína-VW,“ jak vysvětluje šéf značky VW Thomas Schäfer. Jeho čínský útok je něco jako protitlak. VW se nevzdává bez boje o trh, který společnost z Wolfsburgu ovládá déle než kdokoli jiný - přišla do Číny již v roce 1982 a nyní má v zemi 40 továren, takže Číňané považují Volkswagen tak trochu za Číňana.

 

Na velikosti záleží

Také v Číně se auta zvětšují. Na stáncích jsou obrovská SUV a limuzíny. Po malých autech, které prý zákazníci chtějí, tu není ani stopa. Musíte se probojovat až k Wulingu, abyste našli levná miniauta. Nové modely od Geely a BYD jsou tak velké, že žasnou i Američané. I elektrická třída G od Mercedesu je tu nanejvýš ve středním segmentu. Nová limuzína od Honqi naopak připomíná prodloužené limuzíny 90. let. Nedokážou vyřešit rozpor, že mobilita by měla být šetrnější ke klimatu a přitom auta mění v neohrabané tanky.

 

Zaměnitelnost

Při tom všem je design mnoha nových čínských značek velmi podobný. Každý model vám hned připomene jiný model z jiné expozice - neviděl jsem to už někde? Zaměnitelnost se zvětšuje. To znamená, že zejména elektrické start-upy postrádají příběh pro dosažení unikátní prodejní nabídky. Nemají žádný (marketingový) příběh, který by mohly vyprávět. Ale pro Čínu potřebujete dobrý příběh: buď jako top hráč NEV (BYD, Tesla), jako tradicionalista (Geely, SAIC), jako západní prémiový (BMW, Mercedes, Audi, Porsche) nebo jako technologická společnost (Xiaomi, Huawei) – nebo jednoduše jako nejlevnější poskytovatel (Wuling, Leap). Čínské značky proto čeká bolestivá konsolidace. Mnohé v příštích dvou až třech letech zmizí. A jakmile se takové scénáře začnou objevovat, začne to být tvrdší, protože nikdo nechce kupovat auto značky, která by mohla být brzy insolventní a vy už neseženete náhradní díly nebo aktualizace softwaru.

 

Plug-iny neodepisujte

Trh s plug-in hybridy tu rozhodně je. Bylo by zajímavé spočítat, kolik BEV, PHEV a čistě spalovacích motorů je ve výstavních halách v Pekingu. V Číně se podíl prodeje plug-in hybridů v roce 2023 téměř zdvojnásobil na 2,8 milionu ve srovnání s předchozím rokem (pokud započítáte i range extendery, tedy prodlužovače dosahu). V Číně se s plug-iny zachází stejně jako s elektromobily pokud jde o státní dotace, mají stejné daňové úlevy a ve městech neexistují žádné zakázané zóny. Tato „překlenovací technologie“ bude zřejmě potřeba delší dobu.

 

Jednat lokálně

V cestovním ruchu je nový trend: „Jako místní“. Někam jeďte a tam žijte jako místní. V automobilovém průmyslu to slyšíte stále častěji. Volkswagen má strategii „V Číně, pro Čínu“ již dlouhou dobu, ale nyní ji ještě rozšířil. U BMW jsme na tiskové konferenci v Pekingu slyšeli přesně to samé: „V Číně pro Čínu“. Abyste rozuměli zákazníkovi, musíte se stát takříkajíc Číňanem. Mini s premiérou Acemana a Smart se svým novým modelem Hastag vyšly ze společného podniku. A v BYD v Šen-čenu posloucháme o evropské strategii: „V Evropě, pro Evropu“. Lídr čínského elektrotrhu se chce stát „evropskou společností s továrnami, strukturami a prodejci,“ říká topmanažerka BYD Stella Li. Tolik harmonie nezní jako obchodní válka.

 

Kdy van když ne teď

Kdo by si pomyslel, že minivany budou zase tak atraktivní? Číňané nyní tento trend podpořili některými novými modely. Spousta prostoru, pohodlná sedadla, velké obrazovky. Zákazníci to milují. Minivan má v Číně úplně jiné postavení než v Evropě. V Číně je to luxusní produkt a ne auto řemeslníka. Kdo zde má co nabídnout (Denza, Zeekr), ten dobře prodá. To bude zajímavé i v nájezdu na větší vlnu, když bude autonomní řízení možné na vyšší úrovni. Šéf Tesly Elon Musk tento trend před pár lety rozpoznal a v rozhovoru pro Automobilwoche řekl, že potřebuje do svého portfolia opravdu atraktivní minivan, protože ty standardní na trhu nejsou sexy. Nyní přicházejí – ale ne od Tesly.

 

Kvůli dinosaurům

Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně mladých lidí, se z veletrhu hlásilo hned první novinářský den, pak se diskuse o konci automobilu zdají být nesmyslné. Atraktivita automobilu se ve skutečnosti zvyšuje. Díky extrémně vyspělým technologiím a přicházejícímu autonomnímu řízení může být automobil nejžádanějším zařízením příští dekády.