name | autoweek.cz

Šéf Fordu varuje před dominancí Číny v elektromobilech
08.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Generální ředitel Fordu Jim Farley považuje čínský průmysl elektromobilů za vážnou hrozbu pro západní výrobce.
Během svého vystoupení na festivalu Aspen Ideas generální ředitel Fordu Jim Farley zdůraznil, že Čína vyrábí přibližně 70 % ze všech elektromobilů na světě. V posledních dvanácti měsících zemi několikrát navštívil a byl hluboce ohromen. „Je to ta nejpokornější věc, jakou jsem kdy viděl,“ řekl Farley podle Business Insideru.
Zvláště zdůraznil technologickou převahu čínských vozidel. Téměř každé auto je vybaveno systémy od společností jako Huawei a Xiaomi, které umožňují bezproblémovou integraci digitálního obsahu. řekl Farley.
Silné stránky Číny Farley vidí nejen v softwaru, ale také ve struktuře nákladů a kvalitě produkce. Věří, že čínská vozidla jsou obecně lepší než západní modely. „Pokud tuto soutěž prohrajeme, Ford nemá budoucnost,“ varoval.
Jeho uznání pro Xiaomi není nic nového. V říjnu loňského roku Farley nazval tuto společnost průmyslovým gigantem s větší silou značky než tradiční automobilky. Sám řídí speciálně dovezenou verzi sedanu tohoto výrobce již šest měsíců. „Řídím Xiaomi. Nechci se ho vzdát,“ řekl o SU7, prvním elektromobilu čínské společnosti, dříve známé především svými chytrými telefony.
Na strategii Fordu má přímý dopad i konkurence z Číny. Finanční ředitel John Lawler v srpnu oznámil změnu kurzu. Místo plánovaných plně elektrických SUV se Ford v budoucnu hodlá více zaměřit na hybridní modely.
V prvním čtvrtletí Ford zvýšil prodej své divize elektromobilů o 213 %. Zároveň tržby vzrostly o 967 % na 1,2 miliardy dolarů, zatímco ztráta se snížila na 849 milionů dolarů. Navzdory tomuto pozitivnímu vývoji zůstává divize hluboce ve ztrátě, a to po ztrátě 1,3 miliardy dolarů ve stejném čtvrtletí loňského roku.
Podle svého výročního hodnocení za rok 2024 Ford neočekává v roce 2025 obrat. Podle prognózy prezentované v loňském roce v divizi elektromobilů stále očekává ztrátu ve výši 5 až 5,5 miliardy dolarů. Ford je v současné době také stále více znepokojen celní politikou USA: Očekávané náklady pro rok 2025 se odhadují na 1,5 miliardy dolarů.
Foto: Ford
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz