name | autoweek.cz

Šéf Volkswagenu Mathias Mueller pod tlakem

Šéf Volkswagenu Mathias Mueller pod tlakem

13.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezi analytiky a investory se stále hlasitěji začíná diskutovat o tom, zda je Mathias Mueller skutečně schopen efektivně řídit vyvedení koncernu Volkswagen ze současné krize. Vytýká se mu především špatná komunikace s médii a vládou. Proto se stále hlasitěji doporučuje najít externího manažera.
Matthias Mueller, který převzal vedení koncernu Volkswagen po rezignaci Martina Winterkorna, má za úkol obnovit důvěru investorů otřesenou v důsledku systematického podvádění pro splnění emisních limitů NOx (v USA) a CO2 (v Evropě). Jenže od jeho příchodu přibývají obvinění, padající na Volkswagen, a slibované řešení je v nedohlednu.
 
„Je to jako šířící se virus. S každou novou informací, která přichází, to je jako by se nůž zanořoval stále hlouběji, což budí stále větší skepsi a rostoucí pochybnosti, zda si vůbec uvědomují, jak hluboká tato krize je,“ uvedl pro Automotive News analytik AutoPacific Dave Sullivan.
 
Mueller nahradil Winterkorna bezprostředně po odhalení, že v době, kdy byl koncernovým šéfem, se rozeběhl program cíleného podvádění při emisních zkouškách v USA. Na nelegální chování Volkswagenu upozornila americká agentura pro životní prostředí EPA, když 18. září odhalila, že 482 000 automobilů značek Volkswagen a Audi vybavených vznětovými motory 2,0 TDI (EA189) bylo vybaveno zařízením (softwarem) umožňujícím manipulaci s měřením emisí NOx. Winterkorn se za tuto skutečnost omluvil, ale tvrdí, že o tom nic nevěděl. Posléze vyšlo najevo, že tímto softwarem bylo vybaveno celkem 11 milionů po celém světě, i když zatím nebylo prokázáno, zda docházelo k manipulacím při měření emisí i jinde než v USA.
 
Mueller, jehož příchod do čela představenstva Volkswagen AG na místo Winterkorna prosazoval už na jaře Ferdinand Piech, dostal za úkol zabezpečit zotavení Volkswagenu z této aféry. Mueller při svém příchodu sliboval maximální transparentnost při vyšetřování celé aféry. Jenže reakce společnosti v této kritické situaci je pomalá a komunikace nejasná. Skutečnost, že se koncern snaží veškerou vinu svalit na několik málo techniků a tvrdí, že nikdo z vedení (v kritické době byli členy představenstva i Mueller a nový předseda dozorčí rady Hans Dieter Poetsch) o tom nic nevěděl, rovněž nepůsobí moc důvěryhodně.
 
Německý úřad pro dopravu KBA už dokonce ztratil s Volkswagenem trpělivost a přikročil k bezprecedentnímu kroku, když mu nařídil svolávací akci pro všechny vozy vybavené nelegálním softwarem, aniž by upřesnil, co se s těmito vozy má udělat. Mueller navíc přiznal, že koncern u některých modelů značek Volkswagen, Audi, Škoda a Seat uváděl nepravdivé údaje o emisích CO2 (tzn. o spotřebě).
 
Situace se pro Volkswagen komplikuje i v USA. Tam EPA vznesla obvinění, že Volkswagen podváděl i u motorů 3,0 TDI. V důsledku toho Porsche zastavilo prodej vozů vybavených těmito motory a Volkswagen v USA přerušil výrobu modelu Passat se vznětovými motory.
 
V USA měl aféru řešit dosavadní veleúspěšný šéf Škoda Auto Winfried Vahland, ale ten raději než by odešel na tuto „Mission Impossible“ opustil koncern Volkswagen. Problémem nyní je, že k podání vysvětlení do USA odmítají odjet i další manažeři Volkswagenu, kteří se obávají, že by tam mohli být zadrženi.
 
Pro Muellera je to další kritická situace - nejenže byl v představenstvu Volkswagenu, když někdo používání ilegálního software schválil, ale navíc byl na čele Porsche v době, když tato značka začala v USA prodávat vozy Cayenne Diesel vybavené softwarem, jehož legálnost nyní EPA zpochybňuje. Mueller je tedy nyní ve stejné situaci jako před pár týdny Winterkorn - buď musí přiznat, že o podvádění věděl, nebo že za jeho zády se ve vedení jím řízené firmy odehrávaly věci, které neměl pod kontrolou.
 
Manažer jednoho z akcionářů Volkswagenu, společnosti Union Investmment, Ingo Speich už proto vyzval vedení Volkswagenu, aby Muellera nahradilo manažerem, který by přišel zvenku a nebyl nikterak aférou zatížen. Union Investment Muellerovi vytýká i naprosto katastrofální komunikační politiku. Koncern navzdory Muellerovu slibu nemluví otevřeně a nepodniká transparentní kroky k identifikování příčin celé aféry.
 
Podle Union Investment musí vedení Volkswagenu konečně učinit rázné kroky, které by uklidnily situaci na kapitálovém trhu, a začalo znovu budovat důvěru investorů ve schopnost koncernu situaci získat pod kontrolu. Stejně jako Mueller je v centru kritiky i nově jmenovaný předseda představenstva Hans Dieter Poetsch, který byl v době, kdy se o všem rozhodovalo, finančním šéfem koncernu, takže musel mít přehled o tom, k jakým účelům se finanční zdroje ve vývoji využívají.
 
Vedení Volkswagenu zatím jen vyhlásilo amnestii pro své zaměstnance, pokud oznámí vše, co vědí o používání nelegálního softwaru. Nyní byla tato amnestie časově omezena jen do konce listopadu.