name | autoweek.cz

Šest důvodů, proč Čína dominuje v elektromobilitě

Šest důvodů, proč Čína dominuje v elektromobilitě

13.04.2025 | Aktuality

Do roku 2024 tvořily automobily s elektrickým pohonem téměř polovinu všech nových registrací v Číně. Podle člena představenstva VW a šéfa Volkswagen China Ralfa Brandstättera má tento úspěch šest důvodů.

Takzvaná vozidla s novou energií (NEV) tvořila v roce 2024 50 % všech registrací v Číně. Celkem se prodalo 11 milionů elektromobilů, plug-in hybridů a vozidel s prodlužovačem dojezdu i vozů s palivovými články. Přitom v roce 2020 to bylo jen něco málo přes 1,37 milionu NEV.

 

Pro porovnání: v Německu byl podíl elektromobilů a plug-in hybridů na celkovém počtu registrací jen 20 %. Podle šéfa Volkswagen China Ralfa Brandstättera existuje šest důvodů, proč se Čína stala tak silnou v elektromobilitě. Vysvětluje to v článku zveřejněném na LinkedIn

 

Investice, financování a omezení

Za prvé: Čína brzy rozpoznala příležitosti a investovala značné prostředky do výzkumu a vývoje.

 

Za druhé. Ve stejné době existuje komplexní politický rámec na podporu vývoje NEV po dobu 20 let – prostřednictvím pobídek, tj. nákupních prémií, a omezení, jako jsou zákazy jízdy pro spalovací motory.

 

Nabíjecí infrastruktura a dostupné ceny

Za třetí: Protože Čína propaguje nejen čistě BEV, ale také hybridní vozidla, jsou atraktivní nabídky i mimo velká města – tedy tam, kde zatím není rozšířená dobíjecí infrastruktura. Země také výrazně investovala do infrastruktury. Čína má 3,6 milionu veřejných dobíjecích stanic, což je 70 % všech nabíječek dostupných po celém světě. Vláda, výrobci a start-upy společně prosazovali celostátní expanzi.

 

Za čtvrté: Nízké ceny nabíjení - veřejné nabíjení stojí jen 1,50 eura (37,7 Kč) na 100 km a v některých případech jsou kilowatthodiny dostupné dokonce za méně než 5 centů (1,3 Kč). V Německu musíte počítat s přibližně 9 eury (226 Kč) na 100 km.

 

Za páté: Díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům je elektromobil v Číně zhruba čtyřikrát levnější než auto se spalovacím motorem.

 

Co Evropa může udělat – a co nemůže

Důsledná orientace na průmyslovou politiku, spolehlivá, dlouhodobá a rovnocenná podpora hybridních a elektrických vozidel a atraktivní ceny elektřiny – na to by se podle Brandstättera Evropa měla zaměřit, aby mohla úspěšně utvářet svůj vlastní přechod na mobilitu.

 

Výrobci ani vlády však nemohou ovlivnit šestý bod, který je v Číně zásadní, a to jsou zákazníci. Ve věku 34 let jsou čínští kupující v průměru o 20 let mladší než v Evropě a extrémně otevření novým technologiím, což se odráží ve vyšší akceptaci elektrických vozidel.

 

Foto: VW