name | autoweek.cz

Šetřit peníze i životní prostředí s pneumatikami třídy A

Šetřit peníze i životní prostředí s pneumatikami třídy A

13.09.2017 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Z hlediska životního prostředí jsou nejlepší možnou volbou pneumatiky s palivovou účinností třídy A. Pneumatiky v této nejvyšší klasifikační třídě EU mají nejmenší valivý odpor.
„Při odvalování se pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformuje. Valivý odpor představuje energii, která se takto spotřebovává. Pneumatiky s menším valivým odporem šetří energii, tím i spotřebu paliva a životní prostředí. Valivý odpor pneumatik má na svědomí více jak 20 % celkové spotřeby paliva,“ vysvětluje Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu Nokian Tyres.
 
Úspornost z hlediska spotřeby paliva je uvedena na klasifikačním štítku EU pomocí písmen A až G: pneumatiky třídy A mají nejmenší valivý odpor a pneumatiky třídy G naopak nejvyšší. Z hlediska valivého odporu tedy mohou být mezi pneumatikami významné rozdíly. Proto je třeba klasifikační štítky porovnávat ještě před nákupem pneumatik. Rozdíl 40 % z hlediska valivého odporu může spotřebu paliva ovlivnit průměrně o 5–6 %. Například letní pneumatiky třídy A poskytují, v porovnání s pneumatikami třídy G, úsporu paliva až 0,6 l/100 km. Pokud lze ušetřit 0,6 l/100 km, tak při aktuální ceně paliva přibližně 30 Kč/l bude při nájezdu 40 000 km úspora představovat až 240 l paliva, tedy 7200 Kč.
 
„Poté, co namontujete palivově účinné pneumatiky, je třeba začít s jejich údržbou. Například tím, že při výměně pneumatik zaměníte jejich pozici z přední nápravy na zadní a naopak, zaručíte jejich rovnoměrné opotřebení a současně zvýšíte na maximum celkovou kilometrovou životnost celé sady pneumatik,“ říká Matti Morri.
 
Správný tlak huštění snižuje množství emisí
Z ekologického hlediska je pravděpodobně nejdůležitější částí údržby pneumatik sledování tlaku huštění. Správný tlak huštění má přímý vliv na valivý odpor, čímž snižuje množství emisí. Tlak vzduchu v pneumatikách je nutné kontrolovat pravidelně, přibližně jednou za tři týdny a také před delší cestou, protože tlak v pneumatice nezůstává stabilní. Pneumatika, která jezdí se správným tlakem huštění, snižuje valivý odpor až o 10 %.
 
„Pokud je tlak huštění příliš nízký, pneumatika se bude hůře odvalovat a vozidlo spotřebuje více paliva. Aby byly pneumatiky palivově účinné, je třeba je nahustit na hodnotu o 0,2 bar vyšší, než je hodnota doporučená výrobcem vozidla. Tlak vzduchu v pneumatikách je také nutné zvýšit i v případě, kdy je vůz hodně naložený. Vyšší tlak huštění rovněž zvětšuje nosnost a stabilitu pneumatiky a snižuje míru jejího zahřívání. To má přímý dopad na jejich odolnost i životnost,“ uvádí Matti Morri.
 
Prémiové pneumatiky se vyrábějí s ohledem na udržitelný rozvoj a náležitě se recyklují
Mnozí spotřebitelé si uvědomují, že ekologicky ohleduplnější pneumatiky jsou dražší, ale brzy se vyplatí díky úsporám na palivu. Výrobci prémiových pneumatik rovněž investují do ekologičtějších surovin a ekologicky co nejšetrnějších výrobních procesů. Nejvýraznější dopad pneumatik na životní prostředí představuje spotřeba paliva když jsou opotřebené, ale výrobce prémiových pneumatik usiluje o to, aby snížil negativní vliv pneumatik na životní prostředí v průběhu jejich celého životního cyklu.
 
Je dobré si dopředu zjistit ekologickou odpovědnost výrobce pneumatik. Jednou z možností je přečíst si zprávu o odpovědnosti společnosti, uveřejněnou na jejích internetových stránkách. Ekologicky odpovědní výrobci pneumatik usilují o to, aby snížili dopad svých produktů na životní prostředí, a to od jejich výroby až po recyklaci.