name | autoweek.cz

Sezona začíná v Silverstone

Sezona začíná v Silverstone

10.04.2013 | Antonín Matějka | Aktuality

Snem každého motoristického novináře je podívat se do míst, kde vznikají špičkové automobily formule 1 či tovární speciály pro vytrvalostní závody seriálu mistrovství světa.

Mně se takový sen splnil před několika dny v podobě exkluzivní návštěvy sídla a továrny společnosti TMG - Toyota Motorsport GmbH v Kolíně nad Rýnem. U jejího zrodu stál před více než třiceti lety vynikající švédský soutěžní jezdec Ove Andersson, který v následujících letech doslova katapultovat značku Toyota na samý vrchol světových rallye. Stěny zdejších dílen, vývojových zkušeben a laboratoří rovněž pamatují éru startů vozů Toyota GT-One v Le Mans na sklonku devadesátých let minulého století a zejména pak dobu účasti značky Toyota v seriálu formule 1, která se datuje od roku 2002 do roku 2009. Tehdy byla továrna společnosti TMG na samém vrcholu své dosavadní existence, bylo zde zaměstnáno několik stovek expertů a „tekly“ sem neuvěřitelné sumy financí v řádech stamilionů dolarů, které byly mimo jiné využity ke stavbě dvou špičkových aerodynamických tunelů a supermoderního jízdního simulátoru. Oba větrné tunely využívají pro simulaci jízdy nekonečné ocelové pásy pohybující se rychlostí až 70 m za sekundu a jeden z nich je dokonce uzpůsoben pro měření automobilů či monopostů ve skutečné velikosti. Podobných tunelů je v Evropě opravdu poskrovnu, a tak není divu, že zde aerodynamická měření provádějí i některé konkurenční značky – například Ferrari. Podobný jízdní simulátor je na našem kontinentu rovněž unikátní a umožňuje sledovat chování vozu na 220° projekci v reálných podmínkách téměř dvaceti nejznámějších světových závodních okruhů. Velín jízdního simulátoru je rovněž zajímavý, ale jen pro opravdového odborníka, přiznám se, že jsem si v něm po chvíli připadal jako VIP host v kokpitu airbusu, který nemá o řízení proudového letadla sebemenší ponětí. Duch formule 1 je v TMG stále patrný, i když nutno říci, že právě zde jsem si uvědomil, že Toyota navzdory obrovskému nasazení vývojových kapacit a finančnímu zázemí nikdy nezvítězila ani v jedné Velké ceně. Pravda má na kontě několik pódiových výsledků, ale z historického pohledu bylo její angažmá v F1 spíš zklamáním. Možná je škoda, že rozhodnutí o odchodu ze světového šampionátu padlo dříve, než se na okruzích mohl objevit velmi nadějný monopost s označením TF 110, který je nyní v TMG jednou z ozdob rozsáhlé expozice nejúspěšnějších soutěžních, okruhových a formulových vozů Toyota.

Naše návštěva v TMG ovšem měla jiný důvod, než nostalgicky vzpomínat na závody formule 1. Tím hlavním „tahákem“ byly tovární prototypy TS030 Hybrid, závodní vozy týmu Toyota Racing, které letos budou startovat v seriálu WEC- World Endurance Championship. Po loňské úspěšné sezoně, kdy tyto automobily zvítězily ve třech šestihodinových závodech (Sao Paulo, Fuji Speedway, Šanghaj), se totiž očekává frontální útok na tituly mistra světa jezdců i konstruktérů a samozřejmě největší výzvou zůstává čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, kde by Toyota konečně chtěla zvítězit a narušit letitou hegemonii německé značky Audi.  Letošní speciály TS030 Hybrid (kategorie LMP1 s hybridním pohonem) jsou dle slov Pascala Vasselona, technického ředitele TMG, konstrukčně propracovanější a především spolehlivější. Koncepce obou LM prototypů zůstává nezměněna, vychází z kompozitového podvozku vyráběného v TMG a z Japonska dodávaného hybridního pohonného systému TOYOTA HYBRID Systém-Racing, který kombinuje vidlicový osmiválec 3,4 l o výkonu 530 koní, vysokokapacitní kondenzátor s dobíjecí dobou 3 sekundy a elektromotor (uložený ve skříni šestistupňové převodovky), který krátkodobě v povolených úsecích závodních okruhů působí na kola zadní poháněné nápravy výkonem 300 koní. Největší rychlost prototypů TS030 Hybrid se pohybuje nad hranicí 330 km/h. Vidět montáž těchto vozů je skutečným zážitkem, na dílně panuje klid, pracuje se v soutředěném tempu a mnohdy i v bílých rukavičkách. V době naší návštěvy právě vrcholila příprava na první závod sezony v Silverstone, na dalším standu se však už rýsoval zbrusu nový podvozek a kokpit pro Le Mans. Fotografování bylo pochopitelně zakázáno. V Silverstone se startuje již tuto neděli a rozhodně budu průběh závodu sledovat v televizi (od 13 h na stanici Eurosport 2). Za volantem vozu č. 7 se bude střídat Alex Wurz a Nicolas Lapierre, vůz č. 8 bude pilotovat trojice jezdců Anthony Davidson, StéphaneSarrazin a Sébastien Buemi.