name | autoweek.cz

Silná přítomnost Číny na IAA Mobility v Mnichově
15.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Letošního veletrhu IAA Mobility v Mnichově se ve velkém zúčastní čínští výrobci. Vzhledem ke slabé účasti evropských firem zajišťují internacionalizaci akce.
IAA Mobility je největší evropský a německý autosalon. Akce se konala po mnoho let ve Frankfurtu, než se místo konání v roce 2021 změnilo na Mnichov. Jenže od transformace frankfurtského autosalonu na IAA Mobility v Mnichově se k účasti hlásí stále méně tradičních výrobců automobilů. Výstava IAA Mobility 2023 se pro veřejnost otevírá od 5. září a skončí 10. září.
Mnichovský autosalon je příležitostí pro výrobce automobilů, aby odhalili své další kroky. A přestože seznam vystavovatelů není ani tak dlouhý, jako tomu bylo v loňském roce, stále zde bude v celosvětové premiéře představeno několik významných nových modelů.
Pilotní edice IAA Mobility v roce 2021 se zúčastnilo 20 značek automobilů - Audi, BMW, Cupra, Dacia, Ford, Genesis, Great Wall s Ora a Wey, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mircolino, Polestar, Porsche, Rinspeed, Renault, Smart, Trasco, Volkswagen a Xpeng. Situace kolem letošní IAA Mobility v Mnichově však nevypadá tak optimisticky, svou přítomnost s exponáty na výstavě ohlásilo 10 tradičních výrobců automobilů - Audi, BMW, Cupra, Ford, Magna, Mercedes-Benz, Opel, Porsche, Renault, Volkswagen Group - a překvapivě i Tesla.
Naopak podle prohlášení organizátorů bude přítomnost čínských výrobců na IAA Mobility 2023 dvakrát větší než v roce 2021 - zúčastní se jí BYD, MG, Xpeng, Leapmotor, Seres, Jiayuan, FAW Hongqi a Dongfeng. Xpeng a Leapmotor jednají o licencování elektrických platforem pro Volkswagen v Číně.
Během veletrhu v Mnichově se navíc stane něco nevídaného – v rámci doprovodného programu IAA Mobility se uskuteční také čínská specializovaná akce WNEVC (World New Energy Vehicle Congress), která tak poprvé v historii vyjede za hranice země a bude se konat v rámci IAA Mobility 2023 6. září.
„Čínští vystavovatelé a WNEVC udělají IAA Mobility ještě více mezinárodní. Naše spolupráce s WNEVC slouží jako důležitý signál pro prohlubující se spolupráci mezi Německem a Čínou,“ konstatoval výkonný ředitel VDA Jürgen Mindel.
Jak čínský průmysl elektrické mobility dospívá, tak se nejen automobilky, ale i výrobci akumulátorů BYD, CATL a Farasis Energy i další čínské společnosti, jako Horizon Robotics, snaží svou účastí na veletrhu posílit své postavení v Evropě v rámci globální expanzní strategie, která ohrožuje dominanci výrobců automobilů v regionu.
Průmysloví pozorovatelé uvádějí, že silná přítomnost Číny na IAA zdůrazňuje rostoucí hrozbu pro zavedené evropské automobilky ze strany čínských rivalů na jejich domácí půdě. „Jedním z konkrétních rizik pro evropské výrobce automobilů je základní segment trhu elektromobilů, kde v současné době evropské značky nenabízejí téměř nic. Přijetí WNEVC na IAA v Mnichově je symbolické, protože vidíme, jak čínské automobilky expandují stále více mimo Čínu. Evropský trh je docela náročný pro všechny zahraniční hráče, jak jsme viděli na tom, co se stalo s japonskými a jihokorejskými značkami – trvalo jim desítky let, než si zde vybudovali pozici na trhu, a stále nejsou lídry. Zároveň je to trh, který je značně heterogenní, kde jdete ze země do země a vidíte rozdíl, pokud jde o chutě a potřeby. Pro zahraniční společnosti je to poněkud těžko pochopitelné, protože se na Evropu dívají jako na jednotný trh,“ uvedl analytik společnosti Gartner Pedro Pacheco.
„Také čínští výrobci automobilů budou čelit mnoha problémům, protože evropští spotřebitelé jsou velmi orientováni na známé značky a pravděpodobně budou skeptičtí k novým značkám a výrobcům automobilů, které neznají. Mám pocit, že Číňané mohou uspět rychleji než japonští nebo jihokorejští výrobci automobilů, kteří mají schopnosti, které již prokázali při vývoji elektromobilů od základů. Jsou velmi rychlí. Nemusí mít vždy pravdu, ale zároveň se velmi rychle přizpůsobují,“ dodal Pacheco.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz