name | autoweek.cz

Silný závěr roku v prodeji aut v Evropě

Silný závěr roku v prodeji aut v Evropě

07.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Všechny klíčové trhy západní Evropy, tedy Německo, Francie, Itálie a Španělsko, hlásí mimořádně úspěšný prodej v průběhu prosince 2015. V USA byl dosažen nový prodejní rekord.
Registrace nových aut na největším evropském trhu v Německu meziročně dosáhly v prosinci meziroční nárůst o 7,7 % na 247 000 aut. To znamená, že celoročně bylo registrováno 3,21 milionu nových automobilů s nárůstem proti roku 2014 o 5,6 %. Navzdory Dieselgate dosáhla vedoucí značka německého trhu zvýšení prodeje o 4,4 % na 686 000 automobilů, přičemž Mercedes-Benz zaznamenal růst o 5,3 % a Opel o 4,7 %. Němci koupili 50,3 % aut se zážehovými motory, 48,0 % se vznětovými a 1,7 % s alternativními systémy pohonu, přičemž elektromobily představují jen 0,3 % a hybridy 1 %.
 
V Německu bylo v roce 2015 vyrobeno 5,74 milionu automobilů, což znamená zvýšení o 2 %, ovšem v prosinci byl zaznamenán pokles výroby o 1 %. Export z Německa v roce 2014 vzrostl o 3 % na 4,41 milionu vozidel, jenže v prosinci asociace VDA zaznamenala pokles o 4 %!
 
Ve Francii přinesl prosinec meziroční zvýšení prodeje o 13 % na 183 726 automobilů. V celoroční bilanci to znamená 1,91 milionu nově registrovaných vozidel, tedy o 6,8 % víc než v roce 2014.
 
V Itálii přinesl prosinec 2015 meziroční zvýšení prodeje dokonce o 19 % na celkových 103 395 vozidel. To přinesl meziroční skok o 16 % na celkově prodaných 1,57 milionu aut za rok 2015.
 
Prodej nových aut ve Španělsku, podporovaný státními dotacemi („šrotovným“) přinesl meziroční zvýšení o 21 % na 88 609 vozů a rovněž o 21 % vzrostl i prodej za celý rok na výsledných 1,03 milionu aut.
 
Na základě celoročního vývoje lze předpokládat, že růst prodeje v Evropě bude pokračovat, a to i přesto, že mnozí pozorovatelé upozorňují na skutečnost, že současný růst je do značné míry motivován nebývalými slevami, nabízenými automobilkami, a to včetně prémiových značek.
 
Analytici Evercore ISI na základě těchto údajů odhadují celoevropský prodej ve výši 14,5 milionu aut za rok 2015, což by znamenalo zvýšení o 2,8 % proti roku 2014.
 
Ve Spojených státech solidní prodej aut v prosinci (s meziročním zvýšením o 8,9 %) znamenal, že byl za celý rok překonán rekord z roku 2000. Tehdy bylo dodáno 17 402 486 nových aut, zatímco v roce 2015 by to mělo být 17 470 659 všech lehkých vozidel (tzn. osobních aut i užitkových, kam se řadí nejen velké pick-upy, ale i SUV a MPV), tedy o 5,7 % víc než v roce 2014. Významnou podporou pro růst prodeje aut v USA jsou velmi nízké ceny pohonných hmot, dostupnost úvěrů, výhodné leasingové podmínky a růst zaměstnanosti. Výsledkem je růst prodeje především pick-upů, crossoverů a MPV - v prosinci o 19 % a celoročně o 13 %, zatímco prodej osobních aut vzrostl jen o 3,8 % v prosinci a o 2,3 % za celý rok. Rekordní prodej zaznamenaly prémiové značky, přičemž vedení si udrželo BMW, ale jen těsně před Lexusem, který už předstihl Mercedes-Benz.