name | autoweek.cz

Škoda Academy oslavila deset let existence

Škoda Academy oslavila deset let existence

29.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Academy oslavila desáté výročí svého založení. Při této příležitosti připomenula své dosavadní milníky a informovala o svém dalším směřování.

Odborné vzdělávání má ve společnosti Škoda Auto dlouhou tradici – ostatně Škoda Academy sídlí v budově postavené v roce 1927 pro první firemní odborné učiliště. Od té doby tuto školu absolvovalo přes 25 000 žáků a areál se od té doby proměnil v moderní zařízení poskytující vynikající zázemí pro učně i vzdělávání zaměstnanců. Možnost ve stejných učebnách využívat špičkové vybavení a pomůcky pro výchovu dětí i vzdělávání dospělých stálo za vytvořením Škoda Academy v roce 2013. V roce 2023 zde 856 učňů studuje 17 oborů a škola má 12 partnerů v rámci podpory studia v zahraničí Erasmus.

 

Během oslav výročí jsme měli možnost se zúčastnit interaktivních inovativních workshopů a poznat vývoj vzdělávacích témat, jako jsou umělá inteligence, 3D tisk, automatizace a elektromobilita.

 

Škoda Academy usnadňuje celoživotní profesní rozvoj

Pro Škoda Auto je vzdělávání klíčovou prioritou s maximální podporou. V roce 2013 bylo jako součást vzdělávací strategie koncernu Volkswagen sloučeno vzdělávání zaměstnanců a žáků pod do Škoda Academy. Její role je vymezena zejména oblastmi: produkt, digitalizace, firemní kultura, výrobní závod a pracovní metody. Průběžné vzdělávání zaměstnanců Škody Auto jako rychle se transformující společnosti se zaměřením na digitalizaci a technologie budoucnosti je součástí firemní strategie.

 

Pro udržení konkurenceschopnosti je jako důležitý klíč k úspěšné transformaci třeba udržet kontakt s trendy vývoje. Jenže právě to školy ani ministerstvo nedokáží, takže neexistují obory pro vzdělávání těch, kteří budou potřeba v blízké budoucnosti. Nový studijní obor se vytváří 4-5 let a to je dnes příliš dlouhá doba. Proto je nesmírně důležité vzdělávání dospělých. Už děti se musí vést k tomu, aby na to byly připraveny a počítaly s tím, že se budou muset celoživotně vzdělávat.

 

Pro nejnovější trendy v automobilovém průmyslu jsou klíčové především oblasti elektrotechniky a elektroniky. Jde o vyhledávanou oblast pro vzdělávání dospělých, kteří potřebují rozšiřovat své znalosti potřebné pro konektivitu, elektromobilitu a asistenční systémy. Vzdělávání se už nedělí na mechanické a elektrotechnické a neučí se jen elektronika. Každý technik dnes musí mít základní znalosti o elektrotechnice. Významně roste zejména význam mechatroniky. Škoda Auto například zvýšila kvalifikaci na téma elektromobility více než 23 000 zaměstnancům.

 

Důležitá pro změnu a zvyšování kvalifikace je příprava na obory, které teprve přijdou. Proto je důležité propojování mezi obory. Například obor IT ve skutečnosti představuje obrovské spektrum se spoustou specializací. Zásadní pro budoucnost bude zejména práce s daty. Vzdělávání v rámci Academy se nezaměřuje jen na technické vzdělávání, ale také na provázání odborných a sociálních dovedností.

 

Deset let vzdělávacích programů zaměřených na budoucnost

Ředitel Středního odborného učiliště Škoda Auto Martin Slabihoudek při oslavě řekl: „Máme za sebou deset let Škody Academy. Byla to úspěšná etapa plná inovací a změn. Pokud chceme být úspěšní, musíme rychle reagovat. Změnila se nabídka studijních oborů od mechanického strojírenství k robotice, 3D tisku, IT, elektrotechnice. Osm oborů z portfolia zmizelo nebo se transformovalo a vzniklo sedm zcela nových. Do modernizace školy společnost Škoda Auto investovala přes 400 milionů korun. Díky tomu se zařadila mezi prestižní školy v České republice. Naše škola se snaží být pro absolventy průvodcem celoživotním vzděláváním. Důležitou roli hraje spolupráce s akademiemi v rámci koncernu, protože zahraniční praxe je k nezaplacení.“

 

Ralph Linde, šéf Group Academy skupiny Volkswagen, k tomu dodal: „Školení a vzdělávání je základem úspěchu procesu transformace, ale transformací prochází i samotný proces vzdělávání. Mění se požadavky a kompetence. Staré metody vzdělávání už dnes nemohou vyhovět. Základní dovednosti se dnes dají naučit z videa na youtube bez potřeby učitele, ale dnes je potřeba zvládat datové analýzy. Přitom základní znalosti práce s daty jsou zastaralé.“

 

Spuštění nové vzdělávací platformy Degreed

Prostřednictvím nové platformy Degreed nyní Škoda Academy nabízí vhodný vzdělávací nástroj, jehož obsahem jsou rekvalifikace, zvyšování odbornosti, možnosti osobního rozvoje a opatření v oblasti firemní kultury. Nová platforma prochází neustálou modernizací s cílem držet krok s rychle se měnícím prostředím v automobilovém průmyslu a potřebami společnosti. Zároveň vytváří inovativní pracovní příležitosti a mění přístup ke vzdělávání. Vychází z personalizovaného profilu zaměstnance, který si sám může svou cestu k rozšiřování znalostí poskládat podle toho co potřebuje. Přitom se mu nabízejí tzv. edukační snacky jako ochutnávka toho, co mohou využívat.

 

„Škoda Auto se transformuje a přechází na e-mobilitu a digitalizaci. Abychom tuto změnu úspěšně zvládli, vytváříme podmínky pro zvyšování kvalifikace zaměstnanců a připravujeme je na budoucí požadavky. Celoživotní vzdělávání a rozšiřování kvalifikace našich zaměstnanců je pro nás nejvyšší prioritou. Škoda Academy umožňuje našim zaměstnancům rozvíjet nové dovednosti a tím přispívá k zajištění budoucnosti společnosti Škoda Auto a zvýšení naší konkurenceschopnosti v dynamicky se měnícím světě,“ členka představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Lidé a kultura Maren Gräfová.

 

Plány pro další posilování kompetencí lidí

Při příležitosti výročí Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, Maren Gräfová, členka představenstva za oblast Lidé a kultura, a Jaroslav Povšík, předseda Podnikové rady Odborů Kovo, podepsali memorandum o spolupráci a podpoře Škoda Academy. Společnost se tak zavázala intenzivně investovat do vzdělávání a rozvoje svých zaměstnanců s cílem umožnit jim úspěšně zvládnout transformaci na elektromobilitu a digitalizaci.