name | autoweek.cz

Škoda Auto a ČEZ spolupracují na dekarbonizaci

Škoda Auto a ČEZ spolupracují na dekarbonizaci

15.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto a ČEZ chtějí spolupracovat na inovativních řešeních pro dekarbonizaci, energetickou soběstačnost a bezpečnost, úspory i cirkulární ekonomiku. Společnosti Škoda X a ČEZ ESCO zveřejnily hlavní body Memoranda o strategické spolupráci v oblasti elektromobility a digitalizace.

Vedoucí představitelé české elektromobility – společnosti Škoda Auto a ČEZ – chtějí přispět k velké transformaci domácího autoprůmyslu a energetiky. V rámci širší spolupráce chtějí jejich dceřiné společnosti Škoda X a ČEZ ESCO silněji zapojit elektroauta do služeb energetiky nebo najít nové uplatnění pro akumulátory z nich. Cílem je aktivnější zapojení elektromobilů do pokročilého řízení sítí a chytrého dobíjení. Vyzkouší chytré systémy řízení dobíjení a jedním z cílů je využití trakčních akumulátorů z vozů Enyaq pro bateriová úložiště. Teprve poté akumulátory zamíří k recyklaci. Mezi další oblasti spolupráce patří rozvoj obchodních příležitostí v elektromobilitě a digitalizaci.

 

Cesta k dekarbonizaci energetiky, dopravy a průmyslu

Škoda Auto dlouhodobě spolupracuje se Skupinou ČEZ na řešeních pro dekarbonizaci a zvyšování energetické soběstačnosti. K největším společným projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech a vznikající fotovoltaiky o celkovém výkonu 2,2 MW na střechách Škoda Parts Centra i logistických budov poblíž hlavního závodu automobilky v Mladé Boleslavi. Příkladem řešení na klíč z oblasti elektromobility je dodávka dobíjecích wallboxů pro vybraná dealerství Škoda Auto v České republice.

 

„Potřebujeme dekarbonizovat energetiku, dopravu i celý průmysl. ČEZ má cíl vybudovat 6000 MW obnovitelných zdrojů do roku 2030 a rozvíjet jadernou energetiku pro zajištění bezemisní elektřiny pro český průmysl. To je ale pouze první krok. Potřebujeme dekarbonizovat celé české hospodářství. Bude to vyžadovat inovace, chytré nápady i neotřelá řešení a spolupráci se silnými partnery z ostatních částí průmyslu. Moderní energetika se stále více prolíná s dopravou a partnerství se Škoda Auto nás posune o výrazný kus vpřed,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

 

„Aktivně podporujeme rozvoj dobíjecí infrastruktury a celého ekosystému elektromobility. Intenzivně řešíme například second-life využití a následnou recyklaci trakčních baterií elektromobilů. Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje. Jsme proto rádi, že můžeme na těchto řešeních spolupracovat se silnými partnery, jako je Skupina ČEZ,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.

 

První společné projekty

První společné projekty už odstartovaly. V areálu firmy EP Rožnov vznikne inovativní energetické centrum, kde bude poprvé v Česku mimo jiné vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tedy využití elektromobilů jako akumulátorů pro stabilizaci distribuční sítě. Obě firmy předpokládají další koordinaci při testování technologií pro pokročilé systémy řízení dobíjení elektroaut a rozpracování možných modelů jejich zapojení v energetice.

 

Další inovativní energetické centrum vznikne v Ivančicích u Brna - v rámci městského teplárenství bude testovat plejádu energetických technologií a zjišťovat jejich ideální kombinace. Vedle kogenerace tu bude fungovat fotovoltaika, elektrokotel a tepelné čerpadlo. V rámci spolupráce se Škoda Auto tu také bude instalována energetická baterie vyrobená z dosloužilých akumulátorů elektromobilů. V plánu je vybudování až 150 bateriových úložišť energie během následujících tří let s celkovou kapacitou 45 GWh.

 

Tento typ úložišť je dalším důležitým prvkem spolupráce Škoda Auto a Skupiny ČEZ. O tyto baterie je už zájem i v zahraničí. První kusy už byly dodány zákazníkům společnosti Elevion v Nizozemsku a další brzy zamíří do Rakouska.

 

„Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji. První takové baterie už zamířily k zákazníkům v Česku i v zahraničí a další projekty teď finalizujeme. Celkově chceme letos zákazníkům v ČR i v zahraničí dodat až 30 systémů sestavených z baterií elektromobilů. Zajímavě tím rozšiřujeme naše portfolio, protože baterie lze vhodně kombinovat s našimi dalšími produkty,“ vysvětluje generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

 

Akumulátory z elektromobilů pro úložiště energie

Trakční akumulátory z elektricky poháněných vozidel skýtají významný obchodní potenciál. Navzdory rychle se zdokonalující konstrukci a záruce na minimální kapacitu článků 70 % po dobu 8 let nebo 160 000 km, postupně dochází ke snížení schopnosti uchovávat energii pro pohon v elektromobilu. V tu chvíli se nabízí další využití akumulátorů jako zdroje pro uložení energie z obnovitelných zdrojů, například z fotovoltaických panelů nebo na místech, kde distribuční síť nemá dost velkou kapacitu pro rychlé dobíjení elektromobilů. Pět akumulátorů z Enyaqu iV vytvoří nový velký bateriový systém, který je schopen zásobovat energií například až 40 domácností denně.

 

Úložiště z použitých akumulátorů lze vybudovat například u prodejců automobilky Škoda pro nabíjení elektromobilů, ale rovněž na sídlištích, kde kvůli infrastruktuře není technicky možné postavit běžnou velkokapacitní dobíjecí stanici. Pilotní projekty prokázaly, že kapacita článků ve stacionárních systémech klesá jen asi o 2 % ročně, což prodlužuje životnost akumulátorů až na 15 let. Teprve potom se články akumulátorů v souladu s principy cirkulární ekonomiky ekologicky recyklují a suroviny se znovu použijí pro výrobu nových elektrických článků.

 

S rychle rostoucím podílem elektromobilů proto poroste význam druhotného využití trakčních akumulátorů, ale i dalších souvisejících služeb. Sekundární trh s akumulátory bude v Evropě rychle nabývat na důležitosti jako součást cirkulární ekonomiky.