name | autoweek.cz

Škoda Auto Česká republika v náročném roce 2020

Škoda Auto Česká republika v náročném roce 2020

20.01.2021 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Škoda Auto registrovala loni v ČR 74 786 nových osobních automobilů a navýšením tržního podílu na 36,9 % si opět upevnila pozici jedničky českého trhu. Certifikovaný program obchodu s ojetými vozy Škoda Plus loni obsloužil 53 620 zákazníků.
V roce 2020 se k očekávanému mírnému poklesu prodeje přidal negativní vliv epidemie covid-19. Jarní zastavení výroby na pět týdnů nebylo možné během roku dohnat a k tomu se přidalo uzavření prodejen během března a dubna a poté od poloviny října. Nicméně okamžitý růst prodeje na stav z předchozího roku v letních měsících je důvodem k optimistickému očekávání rychlého návratu k normální situaci po skončení karanténních opatření.
 
Škoda za těchto náročných okolností dokázala navýšit svůj tržní podíl, který při 74 786 registrovaných vozech činil 36,9 %. To znamená návrat ke stavu z roku 2007! Oproti 85 895 nově registrovaným vozům v roce 2019 jich vloni sice dodala o 13 % méně, nicméně celkový trh v ČR se snížil o 19 %. Největší pokles zaznamenal prodej soukromníkům - o 24 %. Přitom značka Škoda zaznamenala největší růst tržního podílu právě u nich +5 %, zatímco podíl u firemní klientely byl +2 %.
 
Pozitivně se projevila opatření, která Škoda Auto Česká republika přijala na jaře v rámci podpory prodeje a stabilizace své obchodní sítě. Ta v současné době čítá 177 autorizovaných prodejních míst, 226 značkových servisů a 150 prodejních míst programu Škoda Plus. Žádný z prodejců během roku 2021 nezkrachoval.
 
„Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí. Zákazníci ani v těžké době neztratili důvěru v kvalitu vozů Škoda. Naše obchodní síť složitou situaci zvládla velmi dobře, a na to jsme patřičně hrdí,“ hodnotí uplynulý rok 2020 vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Jiří Maláček.
 
Na uzavření prodejen Škoda Auto reagovala rozšířením nabídky internetového prodeje Škoda on-line. Místo jen předvolených verzí mohou zákazníci vybírat ze všech skladových vozů. Od startu projektu bylo jeho prostřednictvím prodány stovky vozů, což v Evropě nemá obdoby. Nejprodávanější je zde Fabia. Stále ale platí, že koupě auta je u většiny zákazníků podmíněna návštěvou showroomu, kde si chtějí vyzkoušet funkci a například absolvovat testovací jízdu. Zatím tento prodej funguje jen formou operativního leasingu, nicméně už brzy bude možné kupovat on-line vozy i na úvěr a za hotové.
 
Značka Škoda zaujala vedoucí pozici i v oblasti elektromobility. Na českém trhu se vloni zaregistrovalo 3262 elektromobilů. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2020 se stala Škoda Citigoe iV s 943 exempláři. Dalších 741 kusů přidala Škoda zásluhou SUV Enyaq iV, které se začalo vyrábět v závěru loňského roku, a tak se stačily registrovat pouze vozy, které jsou určeny pro prezentační účely a interní potřebu jako služební vozidla nebo automobily pro oddělení technického vývoje a kvality.
 
Kromě nových automobilů se značce Škoda dařilo i na poli ojetých automobilů. Meziroční zachování počtu prodaných ojetých vozů Škoda Plus (pokles jen o 2 %) je s ohledem na jarní i podzimní uzavření prodejen příznivý výsledek a ilustruje zvyšující se zájem zákazníků, kteří ve stále větší míře upřednostňují jistý původ, odpovídající technický stav a kvalitní služby včetně férového financování.
 
Celkem si zákazníci od certifikovaných partnerů Škoda Plus odvezli 53 620 vozů. Tradičně nejžádanějšími byly zánovní vozy s prodlouženou zárukou výrobce a významná byla i poptávka po vozech do 5 let stáří. Na uspokojivém výsledku se podílelo i navýšení počtu nabízených ojetých vozů a rozšíření počtu certifikovaných partnerů. Ti jsou zákazníkům k dispozici již na 150 místech po celé České republice, přičemž 60 z nich provozuje kryté showroomy, jejichž prostředí si v ničem nezadá se standardy obvyklými při prodeji vozů zcela nových.
 
V průběhu roku 2020 pracovaly bez přerušení jen servisy. V oblasti poprodejních služeb Škoda Auto v ČR zaznamenala pokles jen v řádu jednotek procent s počtem servisních zakázek podobným jako v roce 2019, ovšem vývoj prodeje náhradních dílů měl podobný průběh jako prodej automobilů.