name | autoweek.cz

Škoda Auto v roce 2014: rekordní prodej i finanční výsledky
17.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Škoda Auto v roce 2014 dodala automobilka poprvé ve své 120leté historii svým zákazníkům na celém světě více než 1 milion vozů. Historicky nejúspěšnější rok okomentoval předseda představenstva společnosti Škoda Auto Winfried Vahland.
Prodej vozů Škoda vzrostl o 12,7 % na 1 037 200 vozů (v roce 2013 to bylo 920 800 vozů), podíl značky Škoda na světovém trhu vzrostl na 1,4 % (2013: 1,3 %). Nové rekordní hodnoty dosáhly i finanční výsledky společnosti: tržby vzrostly o 13,9 % na 11,8 miliard eur (2013: 10,3 miliard eur) a provozní výsledek o 56,5 % na 817 milionů eur (2013: 522 milionů eur).
Nové rekordní hodnoty dosáhla Škoda Auto v roce 2014 také v oblasti tržeb a hospodářského výsledku. Tržby vzrostly o 13,9 % na 11,8 miliard eur (2013: 10,3 miliard eur). Provozní výsledek vzrostl o 56,5 % na 817 milionů eur (2013: 522 milionů eur), což představuje 7,0 % z tržeb (2013: 5,1 %).
Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland dosažené výsledky komentoval: „Rok 2014 byl pro náš podnik rokem velmi úspěšným. Poprvé v naší téměř 120leté historii jsme našim zákazníkům dodali více než jeden milion vozů. Náš úspěch je výsledkem důsledné a vytrvalé práce. Totéž platí i o provozním výsledku - 817 milionů eur provozního výsledku znamená nárůst o 57 %, což je potvrzením našeho cíle, aby s naším růstem rostl i náš zisk. Hlavní roli přitom hraje důsledné řízení našich nákladů a efektivity.“
„I když byl rok 2014 pro společnost Škoda Auto skvělý, musíme se dále zlepšovat a být lepší než naši konkurenti. Musíme být přizpůsobiví a rychlí, musíme náš podnik učinit ještě flexibilnějším, agilnějším a modernějším. Automobilové odvětví se radikálně proměňuje a stojí před velkými výzvami:
- Nastupují nové technologie a je nutné je vyvíjet stále rychleji s vysokými náklady. Heslem dne jsou e-mobilita nebo konektivita
- Přání zákazníků a jejich postoj k autům se výrazně mění
- Těžiště trhů se stále silněji přesunuje do Asie
- Zákonodárci přistupují ke stále větším regulacím
- K tomu se řadí nepředvídatelné politické krize a na ně navazující ekonomická nejistota
- Celkově platí: konkurence je stále tvrdší.
Škoda se musí přizpůsobit novým požadavkům v naší oblasti podnikání. Musíme si položit otázky, jako:
- Jsme dobře připraveni?
- Jsme dostatečně rychlí a flexibilní?
- Jsou naše procesy nastaveny správně?
- Máme správné zdroje a používáme je správně, to znamená efektivně, resp. hospodárně?
Tyto otázky jsme v minulých měsících intenzivně zkoumali. A přesně o to jde v projektu High Performance Organization, zkráceně HPO. Jedná se o to, abychom společnost Škoda Auto udrželi i do budoucna silnou a konkurenceschopnou. HPO není programem na úsporu nákladů. Nechceme snižovat stav personálu. Je tomu přesně naopak,“ uvedl Vahland.
„Celý tým zaměstnanců společnosti Škoda Auto vykonal fantastický kus práce. Chtěl bych všem pracovníkům společnosti Škoda Auto a odborové organizaci KOVO za jejich výkon co nejsrdečněji poděkovat. Naši vysoce motivovaní a dobře vyškolení pracovníci jsou základem úspěchu společnosti Škoda Auto. Oni jsou nositeli celosvětového úspěchu našich vozidel,“ pokračoval Vahland.
Vahland nezapomněl připomenout i význam vlastního vývoje: „Naše značka má v Česaně k dispozici čtvrté největší vývojové centrum v koncernu Volkswagen, které je jedním z nejmodernějších v celém automobilovém průmyslu. Škoda je jedinou automobilkou, která v Česku nejen vozidla a jejich komponenty vyrábí, nýbrž je i vyvíjí. Za tím účelem zaměstnává v současné době přibližně 1700 specialistů, inženýrů, designérů a konstruktérů.“
„Poté, co jsme překonali metu jednoho milionu vozů, vzali jsme si na mušku hodnotu 1,5 milionu vozů dodaných zákazníkům. S novými modely, s více emocemi a se silnými stránkami typickými pro značku Škoda budeme silnější a stále více přítomni na mezinárodních trzích a zůstaneme ofenzivní,“ uzavřel Vahland.
Skupina Škoda Auto v číslech:
Nové rekordní hodnoty dosáhla Škoda Auto v roce 2014 také v oblasti tržeb a hospodářského výsledku. Tržby vzrostly o 13,9 % na 11,8 miliard eur (2013: 10,3 miliard eur). Provozní výsledek vzrostl o 56,5 % na 817 milionů eur (2013: 522 milionů eur), což představuje 7,0 % z tržeb (2013: 5,1 %).
Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland dosažené výsledky komentoval: „Rok 2014 byl pro náš podnik rokem velmi úspěšným. Poprvé v naší téměř 120leté historii jsme našim zákazníkům dodali více než jeden milion vozů. Náš úspěch je výsledkem důsledné a vytrvalé práce. Totéž platí i o provozním výsledku - 817 milionů eur provozního výsledku znamená nárůst o 57 %, což je potvrzením našeho cíle, aby s naším růstem rostl i náš zisk. Hlavní roli přitom hraje důsledné řízení našich nákladů a efektivity.“
„I když byl rok 2014 pro společnost Škoda Auto skvělý, musíme se dále zlepšovat a být lepší než naši konkurenti. Musíme být přizpůsobiví a rychlí, musíme náš podnik učinit ještě flexibilnějším, agilnějším a modernějším. Automobilové odvětví se radikálně proměňuje a stojí před velkými výzvami:
- Nastupují nové technologie a je nutné je vyvíjet stále rychleji s vysokými náklady. Heslem dne jsou e-mobilita nebo konektivita
- Přání zákazníků a jejich postoj k autům se výrazně mění
- Těžiště trhů se stále silněji přesunuje do Asie
- Zákonodárci přistupují ke stále větším regulacím
- K tomu se řadí nepředvídatelné politické krize a na ně navazující ekonomická nejistota
- Celkově platí: konkurence je stále tvrdší.
Škoda se musí přizpůsobit novým požadavkům v naší oblasti podnikání. Musíme si položit otázky, jako:
- Jsme dobře připraveni?
- Jsme dostatečně rychlí a flexibilní?
- Jsou naše procesy nastaveny správně?
- Máme správné zdroje a používáme je správně, to znamená efektivně, resp. hospodárně?
Tyto otázky jsme v minulých měsících intenzivně zkoumali. A přesně o to jde v projektu High Performance Organization, zkráceně HPO. Jedná se o to, abychom společnost Škoda Auto udrželi i do budoucna silnou a konkurenceschopnou. HPO není programem na úsporu nákladů. Nechceme snižovat stav personálu. Je tomu přesně naopak,“ uvedl Vahland.
„Celý tým zaměstnanců společnosti Škoda Auto vykonal fantastický kus práce. Chtěl bych všem pracovníkům společnosti Škoda Auto a odborové organizaci KOVO za jejich výkon co nejsrdečněji poděkovat. Naši vysoce motivovaní a dobře vyškolení pracovníci jsou základem úspěchu společnosti Škoda Auto. Oni jsou nositeli celosvětového úspěchu našich vozidel,“ pokračoval Vahland.
Vahland nezapomněl připomenout i význam vlastního vývoje: „Naše značka má v Česaně k dispozici čtvrté největší vývojové centrum v koncernu Volkswagen, které je jedním z nejmodernějších v celém automobilovém průmyslu. Škoda je jedinou automobilkou, která v Česku nejen vozidla a jejich komponenty vyrábí, nýbrž je i vyvíjí. Za tím účelem zaměstnává v současné době přibližně 1700 specialistů, inženýrů, designérů a konstruktérů.“
„Poté, co jsme překonali metu jednoho milionu vozů, vzali jsme si na mušku hodnotu 1,5 milionu vozů dodaných zákazníkům. S novými modely, s více emocemi a se silnými stránkami typickými pro značku Škoda budeme silnější a stále více přítomni na mezinárodních trzích a zůstaneme ofenzivní,“ uzavřel Vahland.
Skupina Škoda Auto v číslech:
2014 | 2013 | Změna v % | ||
Dodávky zákazníkům | tis. vozů | 1037 | 921 | +12,7 |
Dodávky zákazníkům bez Číny | tis. vozů | 756 | 694 | +8,9 |
Výroba | tis. vozů | 1050 | 932 | +12,6 |
Výroba bez Číny | tis. vozů | 748 | 651 | +15,0 |
Odbyt | tis. vozů | 796 | 719 | +10,8 |
Počet zaměstnanců | osob | 25889 | 25758 | +0,5 |
Tržby | mil. EUR | 11,758 | 10,324 | +13,9 |
Provozní výsledek | mil. EUR | 817 | 522 | +56,5 |
Provozní výsledek v % z obratu | % | +5,1 | +7,0 | - |
Zisk před zdaněním | mil. EUR | 775 | 536 | +44,6 |
Zisk po zdanění | mil. EUR | 665 | 455 | +46,0 |
Investice (bez aktivovaných vývojových nákladů) | mil. EUR | 698 | 741 | -5,8 |
Čistá likvidita | mil. EUR | 2065 | 1472 | +40,3 |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz