name | autoweek.cz

Škoda Auto vstupuje na vietnamský trh

Škoda Auto vstupuje na vietnamský trh

24.09.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh. Vietnam zároveň považuje za bránu do sdružení zemí ASEAN. Na trhu osobních aut ve Vietnamu dominují japonské a korejské značky. Po loňském rekordu registrací zde letos dochází k poklesu prodeje nových aut.

Nabídku vozů Škoda ve Vietnamu budou zpočátku tvořit automobily dovezené z Evropy - prodej Škoda Auto zahájí s modely Karoq a Kodiaq. V příštím roce bude spuštěna výroba vozů z plně rozložených sad (CKD) v nově budovaném místním závodě, čímž se využije synergie se stávajícím výrobním zázemím v Indii.

 

Škoda Auto představila plány na rozvoj prodejní sítě

Slavnostní akce proběhla za účasti představitelů vietnamské a české vlády a společnosti TC Group, která je partnerem české automobilky pro prodej a výrobu vozů ve Vietnamu. „Jde o další krok v naší strategii internacionalizace, k posílení pozice značky v regionu ASEAN a ke zintenzivnění synergií mezi našimi dvěma klíčovými trhy v Indii a Evropě. Během příprav se ukázalo, že ve společnosti TC Group máme vynikajícího partnera pro výrobu a prodej atraktivního modelového portfolia značky Škoda,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.

 

Česká automobilka zároveň představila dvě SUV vyráběná v Kvasinách. Karoq a Kodiaq se stávají prvními modely dostupnými na vietnamském trhu. Zákazníci si je mohou koupit v prvním autosalonu Škoda v Hanoji, který se otvírá 25. září. Další showroomy ve středním a jižním Vietnamu budou brzy následovat. Dealerská síť se má do roku 2025 rozrůst na 20 a do roku 2028 na 30 zastoupení.

 

První vozy z Evropy letos, v roce 2024 lokální výroba ze sad CKD

Škoda má pro své působení na vietnamském trhu jasně stanovené jednotlivé kroky. Ve druhé fázi je v plánu doplnit portfolio o další dovážené modely Octavia a Superb. Počítá se rovněž s uvedením rodiny plně elektrických vozů Enyaq.

 

Během druhé poloviny roku 2024 Škoda zahájí dovoz vozů Kushaq ve formě kompletně rozložených sad CKD (Completely Knocked Down) z indického závodu v Púně k finální montáži ve Vietnamu. Výstavba výrobní haly místního partnera automobilky Škoda Auto společnosti TC Group již probíhá v průmyslovém parku Viet Hung v provincii Quang Ninh. V závislosti na vývoji trhu je v plánu postupné navyšování výroby tak, aby po roce 2027 dosáhla až 27 000 vozidel ročně.

 

Potenciál růstu

Automobilový trh ve Vietnamu je již nyní je čtvrtým největším v jihovýchodní Asii. Na 1000 obyvatel zde připadá pouze 38 vozidel, přitom celková populace činí přibližně 100 milionů lidí. To spolu s dalším předpokládaným ekonomickým rozvojem dělá z Vietnamu zemi s nejvyšším potenciálem k růstu v celé oblasti.

 

Škoda Auto ve střednědobém horizontu počítá s ročním prodejem 30 000 vozů a po roce 2030 dokonce víc než 40 000 automobilů. Kapacita průmyslového parku Viet Hung, kde se nachází závod společnosti TC Group, by mohla být v budoucnu využita k rozšíření výroby s výhledem na export modelů Škoda do celého regionu ASEAN.

 

Vietnamský trh

Ve Vietnamu jsou primárním prostředkem pro individuální mobilitu motocykly a ne auta. Každý rok se prodá více než 3 miliony dvoukolek, zatímco prodej čtyřkolek dosud nikdy nedosáhl půl milionu. Během desetiletí ale trh s automobily a lehkými užitkovými vozy vzrostl z méně než 100 000 v roce 2010 na téměř 400 000 deset let poté. Tuto dynamiku růstu od roku 2021 přerušila opatřeními proti covidu.

 

Zrození místního výrobce VinFast, plně zaměřeného na elektromobily (čtyřkolové i dvoukolové) se stal stimulem pro tradiční výrobce ovládající trh a vládní pobídky pro elektromobily by měly pomoci urychlit elektrifikace, která ve Vietnamu probíhá rychleji než ve zbytku regionu.

 

Vietnamský trh s automobily v roce 2022 dosáhl 433 970 registrací s meziročním růstem o 23,9 %, což představovalo nové historické maximum, i když na konci roku došlo k velkému poklesu. Meziroční obrovský růst vzhledem ke striktním omezením kvůli šíření covidu ve druhé polovině roku 2021 nelze považovat za trend.

 

Toyota se stala novým lídrem s 91 115 prodanými vozy (+34,9 %), když předstihla Hyundai s 81 580 (+15,7 %). Následovaly Kia s 60 729 (+33,4 %) a Mitsubishi s 39 861 registracemi (+46,3 %). Mazda se umístila na 5. místě s 36 052 registracemi (+32,1 %), následovaly Honda s 30 637 (+42,2 %), Ford s 28 487 (+21,7 %) a VinFast s poklesem prodeje o 35,8 % na 22 924 vozů. Suzuki na 9. pozici s 16 209 registracemi (+18,0 %) a Isuzu uzavřelo Top 10 s 11 108 prodeji (+25,4 %).

 

Letos vietnamský trh po počátečním růstu poslední dva měsíce opět klesá. Od začátku roku do konce srpna se prodalo 201 654 vozů, což je o 28,4 % méně než v předchozím roce. Hyundai opět získal vedoucí postavení s 35 173 registracemi (-26,2 %) před Toyotou s 34 372 (-37,9 %) a následují Kia s 24 120 (-45,1 %) a Ford se 23 368 registracemi (+85,4 %). Pořadí na dalších místech první desítky se nezměnilo, nicméně všechny značky vykazují dvouciferný pokles registrací. Nejprodávanějším vozem je navzdory poklesu prodeje o 10,4 % velké MPV Mitsubishi Xpander vyráběné na Filipínách před pick-upem Ford Ranger (+24,9 %) dováženým z Thajska.