name | autoweek.cz

Škoda do USA? To by byla sebevražda!

Škoda do USA? To by byla sebevražda!

12.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mnoho lidí stále věří, že Škoda má zájem vstoupit na automobilový trh USA. Důkazem má být získání práv na názvy některých  modelů. Jenže vedení VW to vidí úplně jinak. Do zámoří pod značkou Škoda nezamíří Kodiaq, nová Škoda Polar, malý crossover ani SUV s elektrickým pohonem.
Pro česká média je lákavá představa, že by Škoda mohla být náhradou za aférou Dieselgate poznamenané jméno Volkswagen. Jenže podle informací, zveřejněných v Automobile Magazine, vedení koncernu Volkswagen o nápadu vyslat značku Škoda na americký trh nechce ani slyšet.
 
Generální ředitel Škoda Auto Bernhard Maier počátkem roku, nedlouho po svém nástupu do funkce, svými vyjádřeními rozvířil spekulace o možném návratu značky do USA. Naznačil, že automobilka by měla rozhodnutí učinit v průběhu roku 2017. Škoda navíc nedávno představila SUV Kodiaq, odvozující svůj název od aljašského ostrova, jako svůj první model použitelný pro americký trh.
 
V rozhovoru pro Automobile Magazine ale jeden člen představenstva VW jednoznačně prohlásil: „Můžeme dělat bláznivé věci, ale nejsme blázni. Přijít na tento obrovský, zcela nasycený trh s neznámou značku, jejíž modelová nabídka je zcela zaměřená na Evropu a postrádá síť prodejců, by byla čistá sebevražda. Kromě toho, poslední věcí, kterou nyní Volkswagen of America potřebuje, je interní kanibalizmus mezi značkami,“ prohlásil člen představenstva VW.
 
Není místo pro Kodiaq, když je tu Atlas
Kodiaq by přímo konkuroval nedávno představenému a výhradně pro severoamerický trh vyvinutému SUV Volkswagen Atlas. Po skandálu s podváděním při měření emisí obrat společnosti Volkswagen of America do značné míry závisí na úspěchu tohoto modelu. Má se stát základem pro řadu dalších variant s různou délkou rozvoru náprav včetně verze s čistě elektrickým pohonem.
 
Značce Volkswagen v USA naprosto nevyšla sázka na prémiovost. Atlas by měl znamenat obrat jako model orientovaný na zákazníky citlivé na cenu vozu. To auto by se tedy mělo stát základem pro nové vnímání značky v USA. Jenže při představení vozu na autosalonu v Los Angeles prodejci Volkswagenu neskrývali své zklamání. Atlas podle nich vypadá zoufale nudně. „To auto vypadá jako by bylo čtyři roky staré, jako Ford modelový rok 2012,“ prohlásil jeden z dealerů VW.
 
Pokud by Atlas nesplnil očekávání, pak je tu připraven mnohem atraktivněji vypadající Kodiaq…
 
Místo Yetiho Polar, malý crossover a SUV s elektrickým pohonem?
Obvykle velmi přesně informovaný Automobile Magazine současně naznačil, co můžeme od české automobilky v nejbližších měsících očekávat. Na autosalonu v Šanghaji (20. - 27. dubna 2017) to má být Kodiaq Coupé, určený zprvu jen pro čínský trh. V Evropě by se mohl objevit v roce 2019.
 
V roce 2017 se také představí nástupce modelu Yeti, což bude sourozenec Seatu Ateca s jiným designem a odlišnou výbavou, vyráběný v Kvasinách na platformě MQB. Podle informací Automobile Magazine se údajně bude jmenovat Polar (Proč by ale měla Škoda opouštět tak úspěšné jméno? O jménu Polar se už dlouho mluví s takovou jistotou, jako před časem o Snowmanu, zatímco o Kodiaqu nebyla nikde ani zmínka…).
 
Nejmenší crossover se značkou Škoda se má začít vyrábět v Číně od roku 2019 a do Evropy přijde v roce 2020. Tento vůz by měl pro snížení výrobních nákladů a prodejní ceny používat starší typ platformy PQ jako současná Fabia. To znamená, že by neměl mít pohon všech kol (jako Renault Captur nebo Peugeot 2008).
 
Dokonce ještě dřív by se ale mělo objevit zcela nové SUV s karoserií ve stylu kupé. Tento vůz vzniká s využitím zcela nové modulární platformy MEB určené pro vozidla s elektrickým pohonem. Tento elektromobil se značkou Škoda by měl být veřejnosti představen v roce 2019.