name | autoweek.cz

Škoda ekologicky i v dopravě a logistice

Škoda ekologicky i v dopravě a logistice

14.02.2017 | | Doprava

Škoda v oblasti dopravy a logistiky sází na ekologická řešení. Využití čtyř kamionů poháněných zemním plynem v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi, nové soupravy typu Gigaliner a pilotní projekt s tahači na bateriový pohon umožnují výrazné snížení emisí škodlivin.
Škoda v závodě v Mladé Boleslavi nasazuje čtyři kamiony s pohonem na CNG (stlačený zemní plyn). Po dvouměsíční zkušební fázi jsou nyní čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi. Další ekologický kamion bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav - Stráž nad Nisou. Tuto 120 km dlouhou trasu absolvuje dvanáctkrát týdně a v porovnání s vozem s běžným naftovým motorem ušetří 16 t CO2 ročně.
 
Kamiony, poháněné zemním plynem, se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi. Ve zkušebním provozu dosáhly i o 30 % sníženými náklady na pohonné hmoty. Emise oxidů dusíku (NOx) klesly o 80 až 90 %, emise oxidu uhelnatého (CO) se snížily celkem o 90 %. Při průměrné spotřebě necelých 50 kg CNG/100 km se emise polétavého prachu sníží až o 95 %, emise CO2 o 25 %.
 
Další pokrok v oblasti ekologie představují takzvané Gigalinery, které Škoda začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět. Tyto nákladní soupravy o délce až 25 m pojmou a převezou 150 m3 nákladu, o 50 % více než běžný kamion. Škoda tak sníží počet jízd na 292 km dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně. Ročně to představuje o 250 000 km méně a snížení emisí CO2 o zhruba 200 t ročně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.
 
Škoda pro výrobní logistiku v hlavním závodě v Mladé Boleslavi používá i lokálně bezemisní dopravní prostředky na bateriový pohon. Jedna souprava elektrického tahače se dvěma přívěsy byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely. Fotovoltaické moduly za jízdy dobíjejí lithio-ionové akumulátory. Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 km.
 
Od využívání solární energie si Škoda slibuje roční úsporu ve výši zhruba 10 %. Pokud se zkušební provoz osvědčí, vybaví Škoda fotovoltaikou více těchto vozidel. Vedle těchto elektrických tahačů je v závodech společnosti Škoda Auto nasazeno dalších 18 logistických tahačů, poháněných elektřinou.
 
Elektroofenzíva  a ofenzíva CNG v oblasti logistiky představují další součásti pestrých ekologických aktivit, které Škoda rozvíjí v rámci strategie GreenFuture. Tato strategie spočívá na několika pilířích: GreenProduct se zabývá vývojem co nejekologičtějších vozů jak dle spotřeby paliva, tak použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti. Pomocí GreenRetail podporuje ekologické hospodaření prodejních a servisních partnerů. GreenFactory shrnuje všechny aktivity, směrující k výrobě, šetrné k přírodním zdrojům. Do tohoto pilíře patří i GreenLogistics pro ekologická řešení v oblasti logistiky.
 
Pro blízkou budoucnost sleduje automobilka vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k linkám v budoucnu dodávat výhradně kamiony s alternativním pohonem.