name | autoweek.cz

Škoda Enyaq modelový rok 2024

Škoda Enyaq modelový rok 2024

09.12.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Elektricky poháněná Škoda Enyaq, nově bez přídomku iV, přináší technická vylepšení - vyšší výkon pohonného ústrojí, kratší nabíjecí časy a prodloužený dojezd.

Škoda Auto přichází pro modelový rok 2024 s modernizací modelové řady Enyaq. Předchozí výkonové verze 80 a 80x nahrazují nové, efektivnější a výkonnější varianty 85 a 85x. Ty jsou, stejně jako sportovní verze RS, schopny vyvinout maximální rychlost 180 km/h. Technická vylepšení přinášejí ještě výkonnější pohonné jednotky, kratší dobu nabíjení a delší dojezd. Nový software vozu navíc nabízí nové, intuitivnější uživatelské rozhraní. Poprvé bude elektricky poháněný model k dispozici také ve vrcholném výbavovém stupni Laurin & Klement.

 

Model Enyaq iV byl uveden na trh v roce 2020 a od té doby bylo dodáno 160 000 těchto vozů, přičemž jen za prvních devět měsíců roku 2023 Škoda Auto zaznamenala 55 000 dodávek zákazníkům po celém světě, což představovalo meziroční nárůst o 47 %. Do října Škoda Auto přijala celkem 215 000 objednávek na vozy Enyaq, takže je patrné, že se tohoto modelu současný pokles zájmu o elektromobily v Evropě netýká.

 

Z dosud dodaných vozů bylo 26 % s pohonem všech kol AWD. Verze Enyaq/Enyaq Coupé ve verzi 80 resp. 85 objednalo 50 % kupujících, verzi Enyaq 60 21 %, 19 % volilo verze 80x resp. 85x, 7 % si vybralo sportovní varianty Enyaq RS/Enyaq Coupé RS a 3 % volila variantu Enyaq 50.

 

Nový elektrický pohon s výkonnějším elektromotorem na zadní nápravě

Nový synchronní elektromotor umístěný na zadní nápravě je výkonnější a má vyšší účinnost díky novému pulznímu měniči, který poskytuje vysoký fázový proud. Nové verze Enyaq 85 a 85x mají výkon 210 kW, tedy o 60 kW vyšší než předchozí Enyaq 80 a o 15 kW víc než Enyaq 80x. U verzí RS se výkon zvýšil o 30 kW na 250 kW. Maximální točivý moment narostl o 235 N.m – z 310 N.m na 545 N.m.

 

Základní verze Enyaq 60, která se dodává jen s karoserií SUV, zůstala technicky nezměněna, tzn. největší výkon 132 kW, kapacita akumulátoru 62 kWh  a dojezd 399 km.

 

Prodloužení dojezdu a zkrácení doby nabíjení

Díky novému elektromotoru a převodovému poměru, přizpůsobenému vyššímu točivému momentu, se prodloužil dojezd až o 24 km. Optimalizovaný vysokonapěťový akumulátor s vylepšeným chemickým složením článků a správou má kapacitu 82 kWh a u verzí s pohonem všech umožňuje využívat vyšší nabíjecí výkon až 175 kW. Maximální nabíjecí výkon verze Enyaq 85 s pohonem zadních kol zůstává nezměněn 135 kW.

 

 

85

85x

RS

výkon

210 kW

210 kW

250 kW

toč. moment

545 N.m

545 N.m

545 N.m

akumulátor

82 kWh

82 kWh

82 kWh

nejv. rychlost

180 km/h

180 km/h

180 km/h

zrychlení 0-100 km/h

6,7 s

6,6 s

5,5 s

max. nabíjecí výkon

135 kW

175 kW

175 kW

dojezd - Enyaq

565 km

538 km

541 km

dojezd - Enyaq Coupé

576 km

548 km

547 km

 

Cenová nabídka začíná na 1 364 900 Kč pro verzi Enyaq 85, resp. 1 424 900 Kč za Enyaq Coupé 85, varianty s pohonem všech kol 85 x jsou vždy o 100 000 Kč dražší. V případě sportovní varianty Enyaq RS to je 1 644 900 Kč resp. 1 704 900 Kč za verzi Enyaq RS Coupé. Základní varianta Enyaq 60 přijde na 1 239 900 Kč.

 

Enyaq L&K nabízí bohatou standardní výbavu

Řadu Enyaq doplňuje nový vrcholný výbavový stupeň Enyaq Laurin & Klement se standardní výbavou, která zahrnuje mj. Matrix-LED přední světlomety, Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a přední masku Crystal Face s chromovaným rámečkem osvětlenou 131 LED diodami. V interiéru má Enyaq L&K vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla s pamětí a masážní funkcí.

 

Doporučená prodejní cena začíná na 1 544 900 Kč včetně DPH za Enyaq Laurin & Klement 85 s pohonem zadních kol, karosářská verze Coupé začíná na 1 604 900 Kč včetně DPH. Cena variant 85x s pohonem všech kol je v obou případech o 100 000 Kč vyšší.

 

Software: nové funkce, vylepšené rozhraní menu navigace

Nová verze softwaru bude dodávána se všemi modely Enyaq s 82 kWh akumulátorem vyráběnými od listopadu 2023. Má přepracované uživatelské rozhraní, intuitivnější strukturu menu v infotainmentu a nové navigační mapy. Umožňuje řidiči nastavit si tlačítka pro rychlé spuštění nejčastěji používaných nastavení vozu a aplikací.

 

Nová verze softwaru podporuje funkci předehřívání akumulátoru, která je aktivní při přípravě na nabíjení stejnosměrným proudem za chladného počasí a optimalizuje rychlost nabíjení. Proces, který v zimě trvá 25 až 30 minut, se spustí ručně stisknutím tlačítka na centrálním displeji infotainmentu nebo automaticky během cesty k nabíjecí stanici na základě údajů získaných z navigace.