name | autoweek.cz

Škoda Fabia RS – pro náročnější řidiče

Škoda Fabia RS – pro náročnější řidiče

01.10.2010 | Antonín Matějka | Nové modely

Nový sportovně laděný model mladoboleslavské automobilky je nejen příjemným zpestřením jejího výrobního programu, ale i automobilem, který nabízí atraktivní jízdní parametry.

Ty jsou ve srovnání se sériovým modelem zajištěny mnohými úpravami podvozku, který je sám o sobě snížen o 15 mm. Obě nápravy hatchbacku Fabia RS mají zlepšenou elastokinematiku a tužší nastavení tlumičů. Snadnou ovladatelnost vozu a jeho vynikající reakci a stabilitu v ostře projížděných zatáčkách zajišťuje řízení se strmějším převodem a zejména pak elektronická funkce XDS, která podle okamžité rychlosti, odstředivého zrychlení a úhlu natočení volantu přesně dávkuje brzdný tlak na vnitřní odlehčené přední kolo tak, aby vnější zatížené kolo přenášelo větší hnací sílu na vozovku. Agilní chování vozu zvyšují pneumatiky Dunlop Sport Maxx 205/40 R 17, nutno ovšem dodat, že pouze na velmi kvalitních silnicích.  Pro pražský provoz a neudržované okresní silnice se tyto nízkoprofilové pneu příliš nehodí, nehledě na to, že můžete lehce při parkování poškodit jinak velmi elegantní kola z lehké slitiny.

Motor 1,4 TSI s přímým vstřikováním, variabilním časováním sacích ventilů a dvojitým přeplňováním – v nižších otáčkách mechanickým kompresorem a následně turbodmychadlem s obtokovým ventilem – disponuje s ohledem na zdvihový objem skvělým výkonem 180 koní a neméně úctyhodným točivým momentem 250 N.m dosahovaným v širokém rozsahu 2000 až 4500 otáček. Ve spojení se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG poskytuje tento agregát vozu nadprůměrnou dynamiku a pružné zrychlení. Největší rychlost Fabie RS atakuje hranici 230 km/h, jak jsme se mohli přesvědčit na cestě do Mnichova. Řazení pod volantem je spíš příjemným než nutným doplňkem vozu, neboť i v čistě automatickém režimu převodovky si užijete příslovečnou radost z řízení. Při jízdě po dálnici povolenou rychlostí 130 km/h motor „točí“ na sedmý rychlostní stupeň pouze 2900 otáček, a to se také mimo jiné příznivě odráží ve spotřebě paliva. Ta se podle způsobu jízdy pohybuje v kombinovaném provozu od 6,5 do 8 l/100 km. Výkonové parametry pohonné jednotky jsou každopádně obdivuhodné, majitele vozu však jistě bude zajímat životnost motoru a celkové náklady na jeho údržbu a servis. Doufejme, že v tomto směru je model RS nezklame.

Škoda Fabia RS jistě osloví potenciální zákazníky i svou bohatou standardní výbavou a svými exteriérovými a interiérovými doplňky. Z nich jmenujeme alespoň zadní nárazník s difuzorem, dvojitou koncovku výfuku, červeně lakované brzdové třmeny, anatomická přední sedadla, integrovaná kruhová LED světla pro denní provoz, kůží obšitý multifunkční tříramenný volant a střechu a střešní spoiler lakovaný v černé, bíle nebo stříbrné barvě. Neméně atraktivní je ostatně i zelený odstín karoserie Rallye, který měl námi testovaný model.

 

Technické údaje

 

Motor


Zážehový přeplňovaný čtyřválec s variabilním časováním sacích ventilů a přímým vstřikováním paliva.  Zdvihový objem 1390 cm3. Největší výkon 132 kW (180 k) při 6200 1/min. Největší točivý moment 250 N.m při 2000 až 4500 1/min. Sedmistupňová samočinná DSG s možností manuálního řazení Tiptronic.  Pohon předních kol.

 

Karoserie


Pětidveřový hatchback.

 

Rozměry a hmotnosti


Délka 4029 mm, šířka 1642 mm, výška 1492 mm. Rozvor 2464 mm. Pohotovostní hmotnost 1243 kg, užitečná hmotnost 475 kg. Objem palivové nádrže 45 l. Objem zavazadlového prostoru 0, 315 až 1,180 m3.

 

Jízdní výkony


Největší rychlost 224 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 7,7/5,2/6,2 l/100 km.

 

Základní pořizovací cena


499 900 Kč vč. DPH

 

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné