name | autoweek.cz

Škoda i další značky získají víc autonomie

Škoda i další značky získají víc autonomie

21.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern VW Group podle generálního ředitele Olivera Blumeho plánuje do roku 2030 zvýšit výnosy na 9 až 11 %. Proto poskytne svým značkám větší volnost, aby přišly s úsporami nákladů. Současně jim stanoví náročné dílčí finanční cíle.

Největší německá automobilka je pod rostoucím tlakem investorů požadujících, aby jasně uvedla, jak bude chránit svůj podíl na trhu tváří v tvář rostoucímu počtu čínských konkurentů a americké Tesle. Generální ředitel Oliver Blume investorům při setkání v Porsche Experience Center na závodní dráze Hockenheimring zdůraznil: „Vyhlídky automobilového průmyslu jsou vzhledem ke geopolitickým rizikům a ekonomické nejistotě nejisté. Dohromady se situace blíží dokonalé bouři. Volkswagen čelí novým konkurentům, kteří se agresivně tlačí na automobilový trh. Proto se musíme změnit obrovskou rychlostí, abychom zůstali dlouhodobě konkurenceschopní.“

 

Volkswagen si dává konkrétní růstové a ziskové cíle pro nadcházející roky aby pokryl náklady na restrukturalizaci koncernu. Volkswagen, který v posledních dvou letech zaznamenal 1,1-1,2% roční růst tržeb, nyní usiluje o 5-7% roční růst do roku 2027 a 9-11% ziskovost do roku 2030 - oproti 8,1 % v loňském roce. Je to víc, než analytici očekávali.

 

Vedení koncernu proto předá jednotlivým značkám větší autonomii aby samy přišly s úsporami nákladů. Volkswagen poprvé stanoví finanční cíle pro každou ze svých značek, omezí fixní náklady a zvýší produktivitu aby zvýšil svou ziskovost. Automobilka plánuje v nadcházejících měsících pro každou značku samostatné dny kapitálových trhů, na nichž tyto cíle představí.

 

Vedení koncernu zdůrazňuje, že plánovaná opatření nejsou programy snižování nákladů, ale spíš způsob jak zefektivnit fungování automobilky. „Snižování nákladů je jednou z částí, ale jde o mnohem víc. Hovoříme o výkonnostních programech, v nichž začínáme zvyšovat efektivitu. Začínáme ve všech značkách stejnou metodou, ale se specifickým přístupem pro každou značku,“ uvedl Oliver Blume.

 

Technicky by měli inženýři VW zvýšit tempo. Budoucí modulární systém pro všechny elektromobily, platforma Scalable Systems (SSP), má být spuštěn před rokem 2028 s SUV od Porsche. Projekt nedávno způsobil rozruch svým zpožděním. Churavějící softwarová společnost Cariad, jejíž vedení bylo nedávno obměněno, dostane svůj vlastní oživovací program. Operační systém pro automobily, jehož vývoj se zastavil za Blumeova předchůdce Herberta Diesse, se nově otevře partnerům.

 

„Když se podíváte na to, jak Volkswagen fungoval v minulosti, tak jsme často měli fixní růst nákladů a chtěli jsme tyto fixní náklady překonat růstem. Jsme přesvědčeni, že v rámci transformace musíme tuto strategii změnit na přístup, kdy hodnota převažuje nad objemem, být velmi disciplinovaní v oblasti fixních nákladů a investic a spíš se zaměřit na hodnotu,“ řekl finanční ředitel Arno Antlitz. Antlitz ovšem připustil, Volkswagen se bez snižování mzdových nákladů neobejde.

 

Blume přejmenoval skupiny koncernových značek. Z dosud velkoobjemové se stávají „Core“, tedy jádro Volkswagenu. Zahrnuje, stejně jako dřív, vedle Volkswagenu také Škodu, Seat/Cupra a divizi Volkswagen Užitkové vozy. Tato skupina značek má do roku 2025 dosáhnout 8% ziskovost. Pro Volkswagen už ředitel značky Thomas Schäfer oznámil program zvýšení efektivity s cílem dosáhnout do roku 2026 ziskovost 6,5 %, přičemž v roce 2022 dosáhla hlavní značka skupiny 3,6 %.

 

Audi vede prémiovou skupinu nově přejmenovanou na „Progressive“ s výrobci luxusních automobilů Bentley, Lamborghini a výrobcem motocyklů Ducati. Očekává se od ní zvýšení výnosů na 14 %, zatímco dřív byl cíl 9-11 %. Výrobce sportovních vozů Porsche chce v příštích letech dosáhnout více než 20 %. Skupina „Trucks“, známá jako Traton se značkami Scania, MAN, Navistar a jihoamerický Volkswagen Caminhões e Ônibus, by měla dosáhnout 9 %.