name | autoweek.cz
Škoda Kodiaq - druhá generace SUV pro tradicionalisty
15.04.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
S novou generací modelu Kodiaq Škoda sází na jistotu. Má vše, co zákazníci oceňovali u první generace, a k tomu přidává ještě víc prostoru a komfortu, moderní techniku, ale i vyšší efektivitu. V období všeobecné nejistoty z budoucnosti to může být správné auto přicházející ve správný čas.
První generace modelu Kodiaq se za osm let dodalo 866 100 vozů. V Mladé Boleslavi pečlivě sledovali reakce zákazníků, aby jim se druhou generací vyšli ještě víc vstříc. Druhá generace je proto ještě pohodlnější a lépe ovladatelná. Jde o zcela nové auto, ale nebylo potřeba přijít s revoluční proměnou.
Škoda sice nemálo investuje do elektricky poháněných modelů, ale po nové generaci vrcholného modelu Superb přichází i druhá generace velkého SUV Kodiaq jako auto ze staré školy - v mimořádně efektivní podobě, s moderním stylem, nejnovější technikou ale s konvenčními pohony. Na výběr bude pět motorů – od zážehového 1,5 TSI/150 k (110 kW), poprvé vybaveného mild hybridním systémem, po poprvé nabízený plug-in hybrid s výkonem 204 k (150 kW) a elektrickým dojezdem 100 km.
Nová generace Škody Kodiaq se, stejně jako první, vyrábí v Kvasinách. Cenová nabídka při uvedení na trh začíná na 1 040 000 Kč za verzi 2,0 TDI/110 kW Selection.
Ortodoxní velké SUV se špičkovou technikou
Druhá generace Škody Kodiaq překračuje hranice třídy - se 476 cm při rozvoru náprav 279 cm je ještě o 6 cm delší než předchůdce. Místa je zde proto víc a opět se nabízí i verze se sedmi sedadly ve třech řadách (tu u první generace volilo 40 % kupujících). Zavazadlový prostor narostl o dalších 80 l na 910 l (v pětimístné podobě) resp. 745 l u verze PHEV.
Vybavení interiéru a komfortní prvky jsou na úrovni prémiových vozů. Komfortní jízdu podtrhuje výrazné omezení pronikání hluku do vozu dosažené nejen lepší protihlukovou izolací, ale zejména optimalizovanému aerodynamickému řešení karoserie s výrazným snížením aerodynamického odporu. To se samozřejmě odráží i ve snížení spotřeby a emisí. K většímu pohodlí napomáhá i vylepšené adaptivní pérování DCC+ se dvouventilovými tlumiči.
Ve výbavě jsou mimo jiné hlavní světlomety a zadní světla s LED technikou, za příplatek Matrix LED se 2x 18 elementy. V rámci nabídky asistované jízdy je k dispozici adaptivní vedení v jízdním pruhu s prediktivním tempomatem. Ten ve spolupráci s rozpoznáváním dopravních značek a navigací předvídá zatáčky, křižovatky a kruhové objezdy. Inteligentní asistent pro hlídání rychlosti využívá nejnovější verzi rozpoznávání dopravních značek a bez použití brzd včas přizpůsobuje rychlost nadcházejícím omezením. Nový systém v podstatě umožňuje autonomní jízdu, ovšem v souladu s legislativou výstražně reaguje pokud řidič nemá ruce na volantu a plně se nevěnuje řízení.
Infotainment: pochvala i výtka
Před řidičem je za volantem Digital Cockpit Plus s 10“ displejem zobrazujícím nejdůležitější jízdní údaje v individuálně nastavitelném uspořádání. Poprvé je pro Kodiaq v nabídce i head-up displej. A samozřejmě nechybí ani systém hlasového ovládání Laura.
Volicí páka dvouspojkové převodovky, používané ve všech verzích, je, stejně jako v Superbu, umístěna na sloupku řízení a po vzoru vozů Volkswagen používá otočné ovládání. Tím se uvolnil prostor ve středové konzoli pod 13“ displejem infotainmentu mj. pro dva nabíjecí boxy na telefon.
Vrcholem přepracované koncepce interiéru a sympatickou inovací jsou, opět jako v Superbu, tři otočné ovladače s digitálním displejem Škoda Smart Dials, které umožňují rychlý přístup k řadě funkcí vozidla. Vnější dva jsou vyhrazeny klimatizaci, vyhřívání sedadel a – poprvé v Kodiaqu – ventilaci sedadel. Prostřední umožňuje ovládat až čtyři funkce ze šesti, které si uživatel může sám navolit, například hlasitost hudebního systému, jízdní režim nebo měřítko mapy navigace.
Nový systém ovládání infotainmentu, především navigace, se ovšem ukazuje jako problematický. Samotná navigace ukazuje s nepříjemným zpožděním, ve složitějších kombinacích, zejména s několika navazujícími kruhovými objezdy, se zacyklí, takže směřuje řidiče stále dokola, a při změně měřítka pomocí ovladače Smart Dials se bez upozornění mění cíl jízdy. Ukazuje se to jako závažný problém vyžadující řešení, protože stejné potíže s tímto systémem jsme měli i při prezentaci modelů Enyaq i Superb a nyní s Kodiaqem se objevovaly opakovaně.
Motory na benzin i naftu
Se základním zážehovým motorem 1,5 TSI/110 kW (150 k) přichází do modelu Kodiaq poprvé mild hybridní systém. Spalovací motor je zde podporován 48 V startér-generátorem s pohonem řemenem napájeným 48 V Li-Ion akumulátorem. Energie rekuperovaná při brzdění poskytuje elektrickou pomoc při akceleraci a umožňuje rozjezdy s vypnutým spalovacím motorem. Pohonná jednotka 1,5 TSI mHEV navíc využívá i nejnovější verzi aktivní deaktivace válců ACT+.
V nabídce se později objeví i 2,0 TSI/150 kW (204 k) s pohonem všech kol. Hned při zahájení prodeje jsou k dispozici stále zákazníky vyhledávané úsporné turbodiesely 2,0 TDI ve dvou verzích s výkonem 110 kW (150 k) nebo 142 kW (193 k), u výkonnější s pohonem všech kol.
Poprvé verze PHEV
Poprvé pro Kodiaq se nabízí i plug-in hybridní pohon 2. generace už známý z modelu Superb. Kombinace zážehového motoru 1,5 TSI/110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 85 kW poskytuje největší výkon systému 150 kW (204 k). Spalovací motor je z nejnovější řady motorů EA 211 evo2, zde se ovšem nepoužívá systém ACT+. Motor pracuje v Millerově cyklu s mimořádně nízkou spotřebou benzinu a má turbodmychadlo s variabilní geometrií turbíny. Jako reakce na kritiku plug-in hybridního pohonu je zde akumulátor s kapacitou 25,7 kWh (hmotnost 172,5 kg) umožňující dojezd s čistě elektrickým pohonem 100 km. Uživatelům se také usnadňuje nabíjení - na rozdíl od mnoha jiných plug-in hybridů lze Kodiaq PHEV nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW. Dodávky této verze začnou za několik týdnů.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz