name | autoweek.cz

Škoda zvažuje odchod z Číny

Škoda zvažuje odchod z Číny

11.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto podle vyjádření jejího generálního ředitele Klause Zellmera zvažuje ukončení prodeje vozů Škoda na čínském trhu. Není to velké překvapení, ale o logický důsledek vývoje postavení značky Škoda na čínském trhu za poslední tři roky.

Čínský trh s novými automobily v roce 2021 po velkých čtvrtletních výkyvech skončil meziročním nárůstem o 3,2 %. Prakticky všechny zahraniční značky přitom vykázaly pokles prodeje, zatímco domácí firmy své postavení trvale posilují. Mezi ty s největší ztrátou patřil Volkswagen (-17,6 %), ovšem v případě značky Škoda to bylo skutečně katastrofických -58,8 % na pouhých 71 200 dodaných vozů. Přitom ještě v roce 2019 byla Čína největším trhem pro vozy značky Škoda - bylo tam dodáno 282 000 vozů, o rok dřív dokonce 341 000 aut. Jenže po návštěvě předsedy českého senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu nastal dramatický propad zájmu o vozy české automobilky. Situaci v Číně tak jako jinde ve světě samozřejmě v téže době nepříznivě ovlivnila protipandemická opatření, nicméně žádná jiná značka nezaznamenala tak dramatický propad prodeje jako Škoda.

 

Výroba vozů Škoda se ve čtyřech závodech v Číně propadla z 266 377 vozů v roce 2019 na loňských pouhých 54 000 aut, což bylo na hranici rentability. Přitom vývoz vozů Škoda do Číny z jiných zemí nedává vzhledem k vysokému clu smysl.

 

V letošním roce se prodej nových aut v Číně opět zvyšuje. Jenže vývoj čínského trhu není pro vozy Škoda příznivý s ohledem na dva hlavní trendy – rostoucí příklon čínských zákazníků k domácím značkám, které se už blíží polovičnímu podílu na trhu, a zvyšující se podíl prodeje tzv. NEV, tedy vozidel využívajícími nové energie. Ty už dnes na největším trhu světa dosahují tržní podíl 15 % (mj. i díky pozvolna končícím státním dotacím). Jenže v nabídce značky Škoda v Číně žádný elektromobil není.

 

Koncern Volkswagen v Číně rozvíjí několik společných projektů výroby elektromobilů s čínskými partnery, ale je nepravděpodobné, že by při tom měla smysl produkce vozů se stejným technickým základem prodávaným pod značkou Škoda.

 

Prodej vozů Škoda v Číně se nezapočítává do hospodářských výsledků společnosti Škoda Auto, protože produkce a prodej se dějí v rámci společných podniků koncernu Volkswagen s čínskými partnery. Mimořádný úspěch vozů Škoda na čínském trhu ovšem značce přinesl vysoký kredit a posílil její postavení v rámci koncernu při prosazování výroby technicky vyspělých vozů, které měly předpoklady uspět i na čínském trhu, jako jsou Superb, Kodiaq nebo Karoq.

 

Odchod značky Škoda z čínského trhu tedy nebude mít přímý dopad na hospodářské výsledky společnosti Škoda Auto, nicméně významnou měrou oslabí její roli v rámci koncernu Volkswagen a ztíží budoucí vyjednávání o výrobním programu pro příští roky. Bude znamenat i oslabení využití vývojových kapacit, protože v Číně prodávané vozy Škoda byly speciálně navrhované s ohledem na specifické požadavky čínských zákazníků.

 

Pro společnost Škoda Auto tedy jako nejvýznamnější mimoevropský trh zůstává Indie. V zemi, kde trh letos vykazuje růst o 24,2 %, značka Škoda úspěšně roste o 137,5 %. Jenže předpokládaná hranice 55 000 letos dodaných vozů zatím ani zdaleka nevyváží ztrátu ruského trhu, kde bylo vloni dodáno 90 000 vozů. Nicméně je zde předpoklad už letos Škoda v Indii dosáhne lepší prodejní výsledek než v Číně.