name | autoweek.cz

Skupina EPP slibuje co nejdřív revidovat zákaz spalovacích motorů

Skupina EPP slibuje co nejdřív revidovat zákaz spalovacích motorů

24.01.2024 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, který připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Uniklý volební manifest středopravé skupiny Evropské lidové strany EPP slibuje revizi zákazu prodeje spalovacích motorů, což vyvolává otázky, zda se těžce vydobyté zákony o Zeleném údělu rozpouštějí v důsledku konzervativnější EU.

 

V červnu Evropané zamíří k volbám aby zvolili nový Evropský parlament, který pomůže definovat politickou ideologii, která oživí Parlament i Evropskou komisi. Přestože ve většině hlavních měst EU lidé nechápou (představte si mé rozčarování, když se mě někdo z rodiny zeptal, zda budu ve volbách volit Angelu von Der Leyenovou...), o nadcházejících evropských volbách se v bruselské bublině mluví už teď. Poslanci EP oznamují své kandidatury, definují se postoje k horkým otázkám a k novinářům unikají návrhy politických manifestů (důmyslný způsob, jak změřit reakce veřejnosti před dokončením dokumentu).

 

Minulý týden se Euractiv dostal k návrhu manifestu největší skupiny v Evropském parlamentu Evropské lidové strany EPP. Stejně jako všechny manifesty je dokument plný vzletné rétoriky, která má ve voličích vyvolat dojem, jaké hodnoty spolupodepisují, když volí kandidáty EPP. Z hlediska dopravy je asi nejzajímavější následující věta: „Odmítáme politiku zákazů - jako je zákaz spalovacích motorů - a také ji co nejdříve zrevidujeme.“ EPP se důsledně staví proti zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (nebo spíš proti jejich postupnému vyřazování, jak s oblibou připomínají mluvčí Komise novinářům).

 

Jens Gieseke, německý zákonodárce, který zastupoval EPP v diskusích o zpřísnění norem CO2 pro nová auta a dodávky, dlouho brojil proti „ideologii zákazu“ Evropské komise. Gieseke varoval, že by rozhodnutí ukončit prodej vozidel se spalovacími motory vedlo k „havanskému efektu“, kdy by Evropané po desetiletí jezdili ve starých autech se spalovacími motory podobně jako v kubánské metropoli.

 

Tento postoj skutečně odpovídá „technologicky otevřenému“ přístupu EPP k dekarbonizaci, který v podstatě říká, že by EU neměla vybírat vítězné technické řešení, v tomto případě elektrická vozidla (pro záznam, Evropská komise také trvá na tom, že má technologicky neutrální přístup, ačkoli kritici o tom nejsou přesvědčeni).

 

Možná nejzajímavější je skutečnost, že EPP výslovně deklaruje svůj záměr „revidovat [zákon] co nejdřív.“

 

Důsledky tohoto prohlášení jsou významné: největší frakce Evropského parlamentu deklaruje svůj záměr znovu otevřít uzavřený spis, změnit něco, co bylo podepsáno jak Evropským parlamentem, tak členskými státy. Pokud je tomu tak v případě konce spalovacího motoru, znamená to, že další zákony Green Deal s dlouhými daty implementace mohou být také otevřeny změnám. Takový krok zpochybňuje dědictví komise von der Leyenové (alespoň její první funkční období).

 

Podobně jako prezident Trump nemilosrdně zrušil legislativu z Obamovy éry při nástupu do úřadu v roce 2017, mohla by EPP a její spojenci oslabit Zelený úděl v současné podobě?

 

V Bruselu se očekává, že se Evropa v příštích volbách posune víc doprava. Pokud to prospěje EPP (a abychom byli spravedliví, existují odhady, že největší zisk vykáží další pravicové skupiny ECR a ID), může skupina podmínit svou podporu příštímu předsedovi Evropské komise jeho podporou pro přehodnocení zákazu.

 

Vozidla na E-paliva

Jeden aspekt je v diskusi o příštích volbách přehlížen – navzdory znění manifestu nejsou auta se spalovacími motory zákonem skutečně zakázána. Spíše se zakazuje používání fosilních paliv. Především díky úsilí Německa (které odmítlo zákon bez této novely podpořit) bude povolen prodej nových vozů poháněných výhradně syntetickými palivy na bázi zeleného vodíku po roce 2035. To znamená, že auta se spalovacím motorem jsou v podstatě již zachráněna – pokud tedy jezdí na e-paliva, nikoli na benzin nebo naftu. Zda tato technicita bude stačit k tomu, aby zabránila EPP ve snaze „revidovat“ zákon a propagovat svůj záměr tak učinit u voličů se teprve uvidí.

 

Studie zjistila, že popularita SUV způsobuje růst velikostí automobilů

Není to jen váš dojem – auta jsou opravdu stále větší a větší. Vyplývá to ze studie nevládní zelené organizace Transport & Environment (T&E), která zjistila, že automobily v Evropě rostou v průměru o 1 cm každé dva roky.

 

Trend je způsoben popularitou SUV, tvrdí T&E a varuje, že pokud zákonodárci nezakročí, bude tento trend pokračovat. Průměrná šířka nových vozů se v první polovině roku 2023 zvýšila na 180,3 cm oproti 177,8 cm v roce 2018.

 

Kromě zřejmých bezpečnostních obav, vyvolaných ocelovými monstry prohánějícími se ulicemi měst, a ekologické zátěži výroby a provozu stále větších aut existují také praktické nevýhody. Studie uvádí, že na mnoho parkovacích míst se již moderní SUV nevejdou. „V současnosti zákon povoluje, aby nová auta byla široká jako nákladní auta. Výsledkem jsou velká SUV a pick-upy amerického typu, které parkují na našich stezkách a ohrožují chodce, cyklisty a všechny ostatní na silnici,“ řekl James Nix, manažer pro politiku vozidel ve společnosti T&E.

 

Aby Paříž ztlumila kouzlo nákupu obřích aut, zvažuje zavedení vyšších parkovacích poplatků pro SUV. Otázka bude příští měsíc předložena v referendu – nepřekvapí, že zákon podporuje mnoho nevládních organizací zabývajících se mobilitou. „Monstrózní SUV jsou hrozbou pro dopravní strukturu našich měst. Pokud nebudeme jednat hned, stále větší auta budou lidem odebírat stále větší část našeho vzácného veřejného prostoru. To není ta čistší, světlejší a zelenější budoucnost, kterou si občané přejí,“ řekla Barbara Stollová, ředitelka kampaně Clean Cities Campaign.

 

Vzhledem k údajům o prodeji SUV však zůstává nejasné, zda jsou občané skutečně ochotni vzdát se svých městských tanků pro „čistší, světlejší a zelenější budoucnost“.

 

Souhrn těch nejpoutavějších zpráv o dopravě

 

Byla dosažena dohoda o zvýšení počtu nákladních vozidel a autobusů s nulovými emisemi na silnicích EU

Země EU a Evropský parlament dosáhly dohodu o nových pravidlech zpřísňujících limity CO2 pro těžká nákladní vozidla (HDV), čímž se otevřela cesta k výraznému nárůstu počtu čistých nákladních vozidel a autobusů v celém bloku.

 

Poškodí delší kamiony evropský tlak na železniční nákladní dopravu?

Odvětví silniční nákladní dopravy zpochybnilo studii zadanou železničním sektorem, která zjistila, že povolení těžších a delších nákladních vozidel na silnicích EU sníží procento zboží přepravovaného vlaky, zvýší emise a zvýší společenské náklady.

 

Bulharsko a Řecko hledají finanční prostředky od EU a NATO na stavbu klíčových silnic

Bulharsko a Řecko budou hledat finanční prostředky ze všech možných mezinárodních zdrojů, včetně EU a NATO, aby zlepšily své dopravní spojení. Informovala o tom vláda v Sofii.

 

První celoevropská komerční mise astronautů byla zahájena letem na vesmírnou stanici

První turecký astronaut a tři další členové posádky zastupující Evropu odstartovali Floridy na cestu k Mezinárodní vesmírné stanici v rámci nejnovější komerčně uspořádané mise texaského startupu Axiom Space.

 

Nevládní organizace varují, že slovenský zákon o dálnicích ohrožuje směrnice EU na ochranu přírody,

25 slovenských nevládních organizací iniciovalo hromadnou novelu návrhu zákona o mimořádných opatřeních pro strategické investice a výstavbu transevropské dopravní sítě (TEN-T) na Slovensku s tím, že je v rozporu se směrnicemi EU na ochranu přírody.