name | autoweek.cz

Skupina Renault: na hranici možného

Skupina Renault: na hranici možného

16.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skupina Renault se na českém trhu s problémy roku 2022 s ohledem na limitované dodávky nových vozů vyrovnala celkem úspěšně. Byla jedničkou mezi lehkými užitkovými vozy a velmi úspěšná byla značka Dacia.

Celkový prodej lehkých vozidel (osobních i užitkových) v České republice zaznamenal pokles o 8 % na 208 995 vozů, nicméně Skupina Renault s registracemi 15 054 vozidel dosáhla zvýšení o 2 %, byť, podobně jako jiné značky, neměla k dispozici dostatek vozů k pokrytí všech objednávek.

 

Omezení ve výrobě se projevilo především v registracích osobních vozů, kde značka Renault s 3856 vozy zaznamenala meziroční pokles o 18 %. Ten byl vyvážen navýšením o 23 % u značky Dacia na 9203 vozů z předloňských 7492 aut. Pro Renault nicméně bylo pozitivní zdvojnásobení podílu osobních vozů s technologií E-Tech na 13,5 % (370 HEV, 88 PHEV a 57 BEV).

 

V dodávkách soukromníkům zaujala skupina s podílem 14,2 % z celkem 51 700 nově registrovaných vozidel celkově třetí místo za domácími výrobci Škoda Auto a Hyundai. Zatímco retailový trh celkově narostl o 1,6 %, značka Dacia zde posílila o 33 % na 5917 nově registrovaných aut, takže s podílem 11,4 % zaujala třetí pozici mezi značkami, a značka Renault narostla o 12 % na 1446 vozů. Daní za úspěch jsou, především u značky Dacia, relativně dlouhé čekací doby na servis, což se dovozce snaží řešit individuálně se stávajícími partnery.

 

V segmentu lehkých užitkových vozidel byl loňský rok pro Renault v ČR velmi úspěšný, protože nedostatek nových aut zvládala lépe než konkurence. Na trhu dramaticky klesajícím o 14 % dosáhla s prodejem navýšeným o 6,3 % historicky rekordních 2852 vozů, zaujala vedoucí postavení a dosáhla přitom i rekordní tržní podíl 16,7 %. Současně zaujala i vedoucí postavení ve významné skupině vozidel dodaných pro další přestavby s podílem 16,2 %.

 

Skupina Renault v Evropě a ve světě

Značka Renault mj. i v souvislosti s odchodem z Ruska zaznamenala pokles prodeje nových aut po celém světě o 9,4 % z 1,620 milionu na 1,467 milionu, z toho 832 605 v Evropě, tedy 57 %. Přes problémy s kapacitou výroby v Evropě udržela podíl 14,4 % na trhu lehkých užitkových aut, nicméně to znamenalo pokles z vedoucí pozice na druhé místo.

 

Podíl dodávek elektrifikovaných verzí vzrostl meziročně ze 30 na 39 %, přičemž průměr na trhu je 31 %, a dodávky soukromníkům se zvýšily ze 43 na plných 51 %. Mezi producenty v rostoucím segmentu automobilů s plně hybridním pohonem je Renault jediným konkurentem Toyoty. Mezi čistě elektricky poháněnými vozy je Renault s 96 000 dodanými auty třetí za Teslou (230 000 BEV) a Volkswagenem (159 000 vozů). Model Kangoo Electric je evropskou jedničkou mezi elektricky poháněnými LUV.

 

Dacia navýšila meziročně svůj podíl na evropském trhu ze 3,5 na 4,2 %, přičemž na retailovém trhu to je dokonce 7,6 %. Model Sandero obhájil druhou pozici mezi nejprodávanějšími vozy v EU a už od roku 2017 jedničkou v prodeji soukromníkům. Duster je nejprodávanější SUV v Evropě a na druhém místě v retailu. Elektricky poháněný model Spring zaznamenal 49 000 registrací, ale Dacia na něj registruje přes 100 000 objednávek.

 

Úspěšnou je reinkarnace značky Alpine. Vloni se prodej jejích sportovních vozů zvýšil o 33 % na 3546 aut (v ČR to bylo za půl roku prodeje 8 vozů místo plánovaných 5), přičemž produkce je vyprodaná na šest měsíců dopředu. Proto se kapacita výroby postupně zvýšila z původních 15 na současných 21 vozů za den.

 

Připravované novinky

Renault od začátku roku uvádí na trh model Austral. Ten přijde ve druhém pololetí s netrpělivě očekávanou verzí E-Tech, v níž je poprvé systém pohonu od počátku konstruován jako hybridní a ne dodatečně upravován, takže se může chlubit spalovacím motorem s nejvyšší účinností v sériové produkci. Už za pár týdnů se představí nový Espace v podobě SUV. Jeho prodej by měl začít ještě do konce roku. V polovině roku bude představena nová podoba modernizovaného modelu Clio s designem sjednoceným s ostatními modelovými řadami. Ještě do prázdnin mají být uvedeny elektrifikované verze Kangoo E-Tech, Express E-Tech a Trafic E-Tech. Koncem roku se přidá i pětimístná verze modelu Kangoo Van.

 

Už začátkem roku 2024 přijde nový kompaktní crossover ve formě SUV/kombi a modernizovaný Captur. K modelu Espace se přidá další karosářská verze SUV/kupé. Především se ale představí nová řada malých elektromobilů R4 a R5 představených nedávno na autosalonu v Paříži ve formě konceptů. Pro rok 2024 Renault připravuje novou generaci velkého LUV Master navrženou na nové platformě připravené i pro použití elektrického pohonu s akumulátory nebo palivovými články.

 

Dacia během roku 2023 představí nový Duster, který ale přijde do prodeje zřejmě až v roce 2024. Před koncem roku bude uvedena i plug-in hybridní verze modelu Jogger. Na přelomu let 2024 a 2025 Dacia rozšíří svou působnost do vyššího segmentu uvedením zcela nového SUV Bigster.