name | autoweek.cz

Skupina VW posiluje své postavení v Číně

Skupina VW posiluje své postavení v Číně

01.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern Volkswagen hledá pomoc při vývoji a výrobě elektromobilů v Číně. Značka Volkswagen spojuje síly s novým výrobcem elektromobilů Xpeng a Audi rozšiřuje spolupráci se SAIC. Volkswagen své aktivity v Číně posiluje i s dalšími partnery.

Značka Volkswagen uzavřela rámcovou technologickou smlouvu s mladou společností Xpeng. Zpočátku počítá se společným vývojem dvou elektrických modelů střední třídy. Vozidla specifická pro čínský trh mají být uvedena na trh pod značkou Volkswagen do tří let. VW investuje do čínského výrobce 630 milionů eur a získá 4,99 % akcií společnosti Xpeng.

 

Společně vyvinutá elektrická vozidla Volkswagen a Xpeng budou využívat starší platformu Xpeng G9 Edward v kombinaci s technologiemi od VW, což by mělo zvýšit objem prodeje a jeho ziskovost. Xpeng za to bude od příštího roku od Volkswagenu získávat výnosy z technologických služeb, čímž se převrátí čtyři desetiletí starý model zahraničních automobilek, které účtují svým čínským partnerům licence za použitá technická řešení.

 

Platforma Edward je starší generací technologie platformy Xpeng, která je základem pro modely G9 a P7. Partnerství by také mohlo pomoci snížit výrobní náklady EV společnosti Xpeng. Xpeng do konce června prodal celkem 13 500 vozů G9, což je daleko za původním plánem prodávat 10 000 těchto vozů měsíčně. Nejnovější modely Xpeng, jako je G6 představený na dubnovém autosalonu v Šanghaji, jsou postaveny na novější platformě, Smart Electric Platform Architecture (SEPA) 2.0.

 

Zatímco někteří analytici tuto zprávu považují za porážku Volkswagenu v jeho snaze dobýt čínský trh elektromobilů, Deutsche Bank to uvítala jako rychlý a kapitálově efektivní způsob, jak zaplnit mezeru v segmentu elektromobilů střední třídy v Číně.

 

Audi se s tradičním čínským partnerem koncernu VW SAIC Motor dohodlo na dalším rozšíření stávající spolupráce. Společné vývojové práce se mají co nejrychleji rozšířit o nabídku prémiových plně propojených elektricky poháněných vozidel. Jde o segment, ve kterém zatím Audi nemá na čínském trhu zastoupení. Audi jedná s čínskou státní automobilkou SAIC Motor o koupi platformy pro elektromobily. Audi se snaží získat platformu od IM Motors, což je prémiová značka elektromobilů kontrolovaná SAIC mezi jejíž investory patří i gigant pro elektronický obchod Alibaba Group. IM Motors zahájila dodávky svého prvního modelu, sedanu L7, v červnu 2022. Audi dosud pro své elektromobily používá platformu Volkswagenu MEB a připravuje se na použití platformy PPE (Premium Platform Electric) vyvíjené spolu s Porsche.

 

Koncern dále oznámil, že značky Volkswagen a Audi podepsaly s čínskou skupinou FAW dohodu s cílem dalšího prohloubení dlouhodobé spolupráce. Obě strany chtějí dále integrovat zdroje a vytvářet synergie, které pomohou značkám dále posílit jejich výhody na trzích vozidel se spalovacími motory i s elektrickým pohonem. Audi a FAW chtějí rozšiřovat svou produktovou řadu vozidel s plug-in hybridním pohonem, aby uspokojily poptávku čínského trhu po prémiových vozech.

 

V rámci své strategie „V Číně pro Čínu“ rozšiřuje Volkswagen také své působení ve východočínském městě Che-fej (Hefei), hlavním městě v provincii An-chuej (Anhui). Nový závod na výrobu automobilů zde zahájí výrobu ještě letos. Společnost VW Anhui Component tu staví i výrobní závod pro vysokonapěťové systémy akumulátorů a společně s Volkswagen Group China Technology tady vzniká vývojové a nákupní centrum pro plně propojená inteligentní elektrická vozidla.

 

Volkswagen Group spolupracuje se společností Horizon Robotics, předním dodavatelem hardwarových a softwarových řešení pro automatizované řízení v Číně, s cílem posílit vývoj funkcí pokročilých asistenčních systémů řidiče ADAS a své kompetence v oblasti návrhu čipů. Společně s další čínskou společností ThunderSoft, výrobcem produktů a technologií pro inteligentní operační systémy, Volkswagen dále rozšiřuje své odborné znalosti v oblasti infotainmentu a konektivity.

 

Po slabém začátku roku dodávky vozů skupiny VW v Číně od března do května opět vzrostly nad srovnatelné období předchozího roku. Následoval červnový pokles, podle firmy způsobený vysokou úrovní prodeje v předchozím roce a speciálními efekty, jako byly daňové úlevy a dotace obcí na nákup vozidel. Celkově si Volkswagen Group China v prvním pololetí udržela úroveň předchozího roku s 1,452 milionu dodaných vozů (meziročně -1,2 %). Podíl značky Volkswagen na čínském trhu s vozidly se spalovacími motory se v prvním pololetí roku 2023 zvýšil z 18 % na 20 %, zatímco dodávky elektrifikovaných vozů NEV vzrostly o 4,8 %. na 89 700 kusů.

 

Ředitel evropského oddělení studií Čínského institutu mezinárodních studií Cui Hongjian uvedl, že čínsko-německé vztahy vykazují v posledních letech silnou odolnost a mnoho německých společností nadále zvyšuje své investice v Číně. Čína vždy považovala Německo za významného partnera v Evropě.