name | autoweek.cz

Skvosty zničené šrotovným: corvetty, camara, mustangy, dokonce i Bentley

Skvosty zničené šrotovným: corvetty, camara, mustangy, dokonce i Bentley

15.10.2009 | Ivana Rybecká | Trendy

Obětí šrotovného, financovaného americkou vládou, se stala celá řada unikátních vozů. Jsou mezi nimi například i Bentley Continental R, Aston Martin DB7 Volante z roku 1997 nebo Maserati Quattroporte z roku 1985. Pokud se však na situaci podíváme podrobněji, zjistíme, že potupnému údělu neunikly mnohé vozy, se kterými mnozí nadšenci každodenně jezdí, jako jsou mustangy, camara nebo dokonce i některé corvetty, neboť měly zničené motory a pomačkanou karoserii.

Je pravděpodobné, že mnoho z téměř 700 000 v USA sešrotovaných vozů bylo na konci své životnosti a byly oprávněně nahrazeny moderními auty s nižší spotřebou. Konečná zpráva, vydaná vládou, ale odhaluje i zánik spousty vozů, které se ještě daly opravit a mohly potěšit sběratele všech generací.
Šrotovné značně podpořilo prodej Fordu a model Focus se stal čtvrtým nejprodávanějším vozem mezi novými automobily. Sešrotováno však bylo mnoho v minulosti oblíbených vozů této značky. Počet mustangů na silnicích se díky tomu podstatně snížil. Celkem bylo odevzdáno 1611 vozů se znakem koníka, vyrobených v letech 1984 až 2008. Třebaže se jednalo o nevýrazné modely z 80. a 90. let, je i tak počet sportovních vozů, které zmizely ze silnic, značný. Sešrotováno bylo dále 107 speciálních verzí Taurus SHO z let 1993 až 1999 a 3061 vozů Thunderbird z let 1984 až 1995.
Šrotování se nevyhnulo ani luxusním vozům. Patřily mezi ně Mercedes C43 AMG, kabriolet Jaguar XK8 z roku 2000 a BMW Z3 z roku 1998. Také dva vozy BMW z roku 1991, M3 a M5, zmizely ze silnic a spousta vozů řady 7.
K dalším luxusním vozům, které skončily svou pozemskou silniční pouť, patřilo Maserati 222E a čtyři modely Biturbo 1985. Do šrotu odešlo i 72 věčně žíznivých modelů Cadillac Escalade, z nichž 68 pocházelo z let 1999 a 2000. Nemalým překvapením byl i rozsudek nad sedanem STS z roku 2006. Také další značky General Motors zasáhly velké ztráty. Příznivci Corvette budou postrádat 131 sportovních vozů z let 1984 až 1995 a to včetně 34 kabrioletů. A třebaže letos davy jásaly nad návratem modelu Camaro, 1007 starších kusů tohoto modelu se rovněž staly historií. Na seznamu se ocitl překvapivě i sourozenec Camara, vůz z roku 1989 postavený k 20. výročí závodu Trans-Am. Navždy odešel i Pontiac Firebird z roku 2002 doprovázený Buickem Grand National GNX z roku 1987, což byl skvost vyhledávaný řadou sběratelů.
Od třetí detroitské automobilky Chrysleru pocházel jeden 300 s pohonem všech kol z roku 2008, dva z roku 2007 a vůz roku 2005 s pohonnou jednotkou Hemi.
Ze silnic zmizelo také 13 vozů Porsche a 28 vozů Alfa Romeo.
Výsledkem vládou iniciované pobídky v podobě šrotovného bylo téměř 2,9 miliardy dolarů nárokovaných ve slevách na nově kupované automobily s nižší spotřebou a emisemi a významná podpora ekonomiky. Vozový park Spojených států je díky tomu bezesporu mnohem hospodárnější pokud jde o spotřebu paliva, ale daleko menší počet vozů Mustang a Camaro na silnicích už tak potěšující není.