name | autoweek.cz

Sodík místo lithia?

Sodík místo lithia?

24.03.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Dosud málo známý čínský výrobce akumulátorů HiNa Battery ve spolupráci s automobilkou JAC Group představil první elektricky poháněný osobní automobil Sehol E10X s revolučním sodíko-iontovým akumulátorem, který by mohl změnit trh s elektromobily.

Většina dnešních elektromobilů používá lithio-iontové akumulátory, ale jejich výroba je drahá kvůli vysoké ceně lithia a dalších kovů použitých v jejich konstrukci. V důsledku rostoucí poptávky po akumulátorech a omezené kapacitě stávajících dolů na lithium se jejich cena zvyšuje. Čínští výrobci nejsou přesvědčeni o tom, že lithio-iontové akumulátory jsou skutečně optimálním médiem pro masivní náběh elektromobility, a proto hledají levnější alternativy.

 

Usilovně pracují na vývoji sodíko-iontových akumulátorů. Přestože nedosahují parametry jako nejlepší lithiové, rychle budí zájem automobilového průmyslu, protože mohou zmírnit některé problémy dodavatelského řetězce vyplývající z omezených zdrojů materiálů používaných v lithium-iontových akumulátorech. Sodíkové akumulátory lze použít nejen ve stacionárních aplikacích pro ukládání energie, ale také v malých elektromobilech s dojezdem v rozsahu 160-280 km.

 

Na druhé čínské národní konferenci o sodíko-iontových akumulátorech byl představen malý elektromobil Hua Xianzi (Květinová víla). Jde o testovací vůz Sehol E10X čínské společnosti JAC Group, který používá sodíkový akumulátor o kapacitě 25 kWh, jež mu údajně umožňuje dojezd až 250 km a slibuje tak budoucnost bez kritického lithia. Vůz byl vyvinut ve spolupráci se společností HiNa Battery, která se zabývá špičkovými technologiemi a je přidružená k Čínské akademii věd.

 

Co je HiNa Battery Technologies

HiNa Battery Technologies je malý, relativně nový výrobce založený v roce 2017 po letech práce ve vědeckém výzkumném ústavu. Společnost se sídlem v Liyangu v provincii Jiangsu v loňském roce dokončila výstavbu prvního zařízení na hromadnou výrobu NIB na světě.

 

Akumulátory na bázi sodíku by měly být mnohem levnější, protože sodík je po celém světě dostupnější. Navíc je jejich výroba je udržitelnější. Podle Chemical and Engineering News ale uchovávají jen asi dvě třetiny energie v porovnání s podobně velkými akumulátory na bázi lithia. Společnost HiNa Battery to chce změnit. Již několik let dodává sodíkové akumulátory pro autobusy, minivozítka a domácí úložiště energie ESS. Podle generálního ředitele společnosti HiNa Li Shujuna zdokonaluje konstrukci akumulátorů aby měly větší účinnost potřebnou pro osobní automobily.

 

Co je to Sehol

Sehol je značka spadající pod společnost JAC Group, která byla založena v roce 2020. Původně se jmenovala SOL a byla vlastněna společným podnikem společností JAC a Volkswagen. Později Volkswagen koupil většinový podíl ve společném podniku a využil jej pro výrobu vozů značky Volkswagen na platformě MEB. Společný podnik byl přejmenován z JAC Volkswagen na Volkswagen Anhui. To znamenalo, že značka SOL již neměla žádné využití. Společnost JAC ji převzala a posléze přejmenovala na Sehol.

 

Sehol E10X

Sehol E10X je malý pětimístný elektromobil s délkou 3650 mm, rozvorem 2390 mm a pohotovostní hmotností 1080 kg. Je poháněn motorem s výkonem 36 kW a točivým momentem 110 N.m. S li-ion akumulátorem o kapacitě 30,2 kWh má dojezd 301 km. Má klasický podvozek s předním zavěšením McPherson a zadním se zkrutnou příčkou. Sehol E10X se vyrábí od roku 2021 a na čínském trhu je nabízen za cenu začínající od ekvivalentu 6315 eur (140 000 Kč).

 

Nová verze elektromobilu Sehol E10X s akumulátorem NIB s kapacitou 25 kWh má dojezd 251 km. Akumulátor lze rychle nabít z 30 % na 80 % za pouhých 42 minut nebo ji pomalu z 0 % na 100 % za 9 hodin. Vůz má být v prodeji s orientační cenou 72 900 jüanů (tj. 235 000 Kč).

 

Akumulátory na bázi sodíku NIB (SIB)

Největší problém pro akumulátory elektromobilů na bázi sodíkových článků je jejich nižší energetická hustota. Články v Sehol E10X používají sodíko-železo-mangan-měděné katody a mají hustotu energie 140 Wh/kg, která se na úrovni sady snižuje na 120 Wh/kg. To je o 25 % méně než u současných akumulátorů LFP. Tento rozdíl se ale bude zmenšovat s tím, jak se jejich konstrukce a technologie materiálů zdokonalují.

 

NIB jsou dnes navíc stále dražší než lithiové. Odborníci však tvrdí, že spolu s rostoucím objemem produkce tu je potenciál pro úspory materiálu a zlepšení hustoty energie, což by mohlo v budoucnu vést k tomu, že sodíkové akumulátory budou stát pouze polovinu toho, co dnes stojí lithio-železofosfátové (LFP) články.

 

Velkou výhodou sodíkových akumulátorů je, že je lze vyrábět stejnými výrobními postupy jako lithiové. Pomocí stávajících komponent, jako jsou elektrolyty a separátory, by nová technologie mohla těžit ze stávajících úspor z objemu produkce a ušetřit na kritických materiálech, jako je lithium. Sodíko-iontové akumulátory jsou nehořlavé, fungují dobře při nízké teplotě a nevyžadují předehřívání.

 

Kromě společnosti HiNa vyvíjejí akumulátory pro elektromobily na bázi sodíkových iontů také další výrobci jako CATL, britský Farradion, který licencuje svou technologii britskému výrobci AMTE Power, švédská společnost Altris, Tiamat z Francie a americká společnost Natron. Čínský výrobce Farasis se pracuje na sodíko-iontových akumulátorech pro Jiangling Motors Electric Vehicle, což je společný podnik většinově vlastněný francouzskou automobilkou Renault.

 

Naděje do budoucna

Navzdory poněkud kratšímu dojezdu by Sehol E10X mohl být dobrou volbou pro ty, kteří používají své vozy především na krátké cesty nebo mají snadný přístup k nabíjecí infrastruktuře. Díky svým kompaktním rozměrům a přijatelné ceně by mohl být vhodný zejména pro řidiče v městských oblastech. Může tak ukázat cestu k praktičtějším, cenově dostupným městským elektromobilům jako alternativa k velkým vozidlům evropských automobilek usilujících o stále delší dojezd za cenu extrémně vysoké hmotnosti akumulátorů a samozřejmě i vysoké ceny.