name | autoweek.cz

Solární automobil ze Šumavy

Solární automobil ze Šumavy

16.06.2016 | Ivana Rybecká | Aktuality

Jako správný český kutil si Jaromír März doma sám sestrojil elektrokoloběžku, se kterou projel Šumavu, a dokázal si postavit také solární automobil i elektrocentrálu na dřevoplyn. Všechny stroje vyrábí velmi jednoduše a s minimálními náklady. A všechny jsou plně funkční.
Od roku 2014 jezdí Jaroslav März z Kouta na Šumavě ve vlastnoručně sestrojeném solárním automobilu a na elektrokoloběžce. Jaromír März se svými vlastnoručně vyrobenými ekologickými dopravními prostředky je proto jedním z uchazečů o ocenění v rámci 8. ročníku soutěže Ekologický Oskar v kategorii Kutil.
 
Jaromír März projel Šumavu na elektrokoloběžce, kterou si doma sám sestrojil. Ve své dílně dokázal postavit také solární automobil a elektrocentrálu na dřevoplyn. Všechny stroje vyrábí velmi jednoduše a s minimálními náklady. Návody k sestrojení navíc umisťuje bezplatně na internet.
 
Jaromír März se vždy zajímal o to, jak se chovat co nejekologičtěji, a snažil se být co nejméně závislý na zdrojích energie. Proto již v roce 2010 vlastnoručně sestrojil malou elektrocentrálu na dřevoplyn. Původně pokusným zařízením si domácí kutil ze Šumavy chtěl ověřit, zda si je sám schopen vyrábět elektřinu i teplo pomocí spalování dřeva.
 
Postup výroby zařízení, kterým si nyní nabíjí například akumulátory, si musel sám vymyslet a otestovat v praxi. Do budoucna by Jaromír März chtěl podle vlastního postupu sestrojit větší elektrocentrálu, která by byla schopná vyrobit elektřinu a teplo pro chatu či chalupu, nebo dokonce zajistit vytápění celé domácnosti.
 
Názorné videonávody na výrobu elektrocentrály na dřevoplyn i ekologických dopravních prostředků umístil na internet. Ve svých návodech ukazuje pouze základní principy výroby a vybízí všechny kutily, aby uplatnili vlastní improvizaci a nápady na vylepšení. Projekty jsou jednoduché, komponenty snadno dostupné a dopravní prostředky levné na výrobu i provoz.
 
Solární automobil si můžete v domácí dílně postavit za 20 tisíc korun a díky pohonu na sluneční energii jsou náklady na provoz nulové. Sestavení elektrokoloběžky vyjde i s výbavou zhruba na 17 tisíc korun. Pokud je elektrokoloběžka nabíjena ze sítě, bude stát stokilometrová projížďka asi 8 korun. Největším přínosem tohoto způsobu dopravy je ochrana životního prostředí a úspora paliv.
 
V čem je projekt unikátní:
- Český kutil dokázal svépomocí vyrobit poměrně složité zařízení, jako je elektrocentrála na dřevoplyn.
- Vlastnoruční sestrojení plně funkčního solárního auta a elektrokoloběžky.
- Využití jednoduché konstrukce a snadno dostupných materiálů při výrobě.