name | autoweek.cz

Solidní finanční výsledky koncernu Volkswagen

Solidní finanční výsledky koncernu Volkswagen

14.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern Volkswagen zveřejnil solidní celoroční výsledky za rok 2022. Navzdory poklesu dodávek automobilů o 1 % na 8,5 milionu tržby vzrostly o 12 % a provozní zisk o 13 %. V rámci koncernu vykázali ztrátu jen vývojáři softwaru Cariad. Klíčovou roli v transformaci skupiny hraje Čína.

Přestože celkový počet dodaných vozů v roce 2022 klesl o 7 % na 8,3 milionu vozů, zůstává koncern Volkswagen v dobré pozici pro budoucí růst. Provozní marže před speciálními položkami (tzn. náklady na důsledky Dieselgate) vzrostly v roce 2022 na 8,1 %. S registracemi objednávek na 1,8 milionu vozů si Skupina udržuje silnou pozici a očekává, že úzká místa dodavatelského řetězce by se měla v roce 2023 postupně zmírnit.

 

Skupina Volkswagen zůstala vedoucí značkou na trhu elektromobilů v Evropě a nadále roste v Číně. Dodávky jejích elektromobilů vzrostly v roce 2022 o 26 % a dodávky do Číny zvýšila o 68 %. BEV s počtem 572 100 vozidel představovala 7% podíl na celkových dodávkách a BEV nyní tvoří 16 % objednávek skupiny.

 

Softwarová jednotka Cariad zaznamenala v roce 2022 provozní ztrátu 2,1 miliardy eur při tržbách 800 milionů eur. Generální ředitel VW Oliver Blume nicméně uvedl, že automobilka dokončuje vysoce výkonný software pro luxusní a prémiové značky, který bude ve střednědobém horizontu převeden do softwarové architektury pro celou společnost.

 

Čistá likvidita v automobilové divizi se na konci roku 2022 zvýšila na 43 miliard eur, podporovaná IPO Porsche AG. Celkem Skupina plánuje v letech 2023 – 2027 investovat 180 miliard eur do nejatraktivnějších ziskových fondů, včetně zejména strategie akumulátorů, posílení přítomnosti v regionu Severní Ameriky, zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti digitalizace a produktů v Číně a pokračování rozvoje produktového portfolia skupiny. Více než dvě třetiny (68 %) investic budou plynout do oblastí digitalizace a elektrifikace.

 

Kromě toho budou probíhat investice do poslední generace spalovacích motorů. Očekává se, že nejvyšší investice budou dosaženy v roce 2025 a poté budou průběžně klesat.

 

Již v roce 2025 se očekává, že každé páté celosvětově prodané vozidlo Skupiny bude mít čistě elektrický pohon. Navýšení investic až 15 miliard eur je vyhrazeno na výstavbu továren na články akumulátorů start-upem PowerCo a zajištění surovin. Očekává se, že do roku 2030 bude PowerCo generovat roční tržby ve výši více než 20 miliard eur.

 

Člen představenstva Thomas Schmall uvedl, že potřeby akumulátorů budou v Evropě pokryty třemi závody, které jsou již ve výstavbě, a že se s výběrem nových míst nespěchá. Oznámil také výstavbu prvního severoamerického závodu v Kanadě, kde má být výroba zahájena v roce 2027. Společnost doufá, že uzavře dostatek obchodů na získávání surovin a rozšíří výrobu akumulátorů tak, aby snížila náklady na elektromobily, v nichž 40 % pochází z nákladů na akumulátory.

 

Čína nadále hraje důležitou roli v transformaci průmyslu a při plnění cílů Skupiny Volkswagen v oblasti dekarbonizace. Zavedení představenstva China Board pro více značek má za cíl výrazně urychlit rozhodovací a rozvojové procesy v regionu, a tím využít více synergií mezi značkami. V roce 2022 pomohl přístup skupiny „v Číně pro Čínu“ dále rozšířit místní partnerství. S partnerstvím Horizon Robotics bude skupina posouvat vývoj asistenčních systémů pro řidiče a vysoce automatizované řízení v Číně. Kromě toho skupina založila Cariad China, aby urychlila výzkum a vývoj, rozšířila přístup k vývoji softwaru a prosadila technologický koncept specifický pro Čínu. Skupině to umožní efektivněji uspokojovat potřeby místních zákazníků, pravidelně jim přinášet čerstvé, chytré a pohodlné cestovatelské zážitky a realizovat své cíle v regionu. Význam Číny v nadcházející dekádě ještě poroste, zejména v oblasti elektromobility.