name | autoweek.cz

Současnost a budoucnost spalovacího motoru

Současnost a budoucnost spalovacího motoru

19.08.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle prognózy společnosti Bosch má díky elektrifikaci spalovací motor nejlepší dobu ještě před sebou. Rozhodující podíl na splnění emisních standardů Euro6, China4 nebo americkou LEV budou tedy stále mít čisté spalovací motory.
Downsizing, hybridní pohony, elektromobily - pohled pod kapotu budoucího automobilu odhalí často víc, než klasický zážehový či vznětový motor. Bosch to názorně demonstroval na 62. mezinárodním kolokviu pro motoristický tisk v Boxbergu. Člen představenstva společnosti Robert Bosch a vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions Dr. Rolf Bulander zde nastínil cesty vývoje pohonných jednotek automobilů v nejbližších letech.
 
Díky elektrifikaci má spalovací motor to nejlepší ještě před sebou

Přestože dochází k mnohým změnám, spalovací motor bude hrát důležitou roli i v příštím desetiletí. I za pět let bude ještě více než 90 % všech nových vozidel alespoň částečně poháněno fosilními palivy. To platí zejména pro trhy, jako jsou Čína nebo USA. „Moderní technika spalovacích motorů je základem hospodárné mobility,“ říká Dr. Rolf Bulander.
 
Zároveň byl zahájen přechod k elektrické mobilitě. Bosch počítá s tím, že v roce 2025 bude mít 15 % všech celosvětově vyrobených nových vozidel alespoň hybridní pohon. V Evropě pak bude dokonce více než jedna třetina všech nových automobilů poháněna alespoň z části elektricky.
 
Bulander je přesvědčen o tom, že „díky elektrifikaci má spalovací motor své nejlepší období ještě před sebou“. Přídavný elektrický pohon totiž přinese ještě vyšší hospodárnost, čistotu a radost z jízdy.
 
Spalovací motor je základem hospodárné mobility
Moderní spalovací motory učinily v posledních letech velký technický pokrok. Od roku 2000 se emise CO2 evropského osobního vozového parku snížily o čtvrtinu, přestože zároveň došlo ke zvýšení výkonových parametrů a hmotnosti vozidel. Pro řidiče to znamená nižší provozní náklady, neboť normovaná spotřeba paliva kompaktních vozidel se zážehovým motorem je v současnosti často pod hranicí 7 l/100 km, u vznětových motorů dokonce méně než 5 l/100 km.
 
Avšak samotné hospodárné pohony už nepostačují. V budoucnosti budou muset být ještě čistější. Přísné požadavky na snižování emisí formou splnění fleetových průměrů platí pro automobilky na celém světě. To ukazují přísné limity emisních norem, jako jsou Euro6, China4 nebo americká LEV.
 
K zajištění vysoké úrovně hospodárnosti a čistoty emisí je zapotřebí mimořádně vytříbené techniky. Bosch nabízí v této oblasti několik nových produktů. Pro zážehové motory je to například přímé vstřikování benzinu s tlakem 35 MPa (350 bar) místo dosavadních 20 MPa (200 bar). Při vyšším tlaku je palivo jemněji rozprašováno, čímž vzniká výrazně méně pevných částic.
 
Přímé vstřikování benzinu Bosch přináší snížení spotřeby benzinu až o 15 % a současně zpříjemňuje jízdu tím, že poskytuje až o 50 % vyšší točivý moment v nízkých otáčkách, takže se stane celosvětovým standardem. Našlo už si cestu i do sportovních automobilů, kde nejen snižuje spotřebu, ale také zaručuje potřebnou jízdní dynamiku
 
Klíčové postavení vznětových motorů
Bosch klade zvláštní důraz na zdokonalování vznětového motoru. Bosch přistupuje k hledání dalších možností pro zlepšování moderních čistých turbodieselů systémově. Klíčovou technikou je Denoxtronic, který dokáže snížit emise oxidů dusíku i v reálném provozu až o 95 %. Kromě toho výrazně snižuje emise systémová kombinace čistého spalování, optimalizované recirkulace výfukových plynů a dodatečného čištění výfukových plynů.
 
Vznětový motor Euro 6 má o 99 % nižší emise pevných částic a o 95 % méně emisí NOx než srovnatelný motor z roku 1990.
 
„Vznětové motory jsou klíčové pro dosažení fleetových limitů emisí CO2. Zejména v Evropě to bez vznětových motorů nepůjde,“ říká Bulander.