name | autoweek.cz

Speciály Tatra: Modrá „stonožka“

Speciály Tatra: Modrá „stonožka“

30.05.2017 | | Doprava

Na jaře letošního roku vyjelo z bran továrny Tatra Trucks další z vícenápravových vozidel. Podvozek obchodní řady Tatra Force 12x8, určený k dostavbě vrtnou soupravou společnosti Streicher, vykazuje vysokou unifikační úroveň s již vyrobenými vícenápravovými speciály.
K pohonu slouží vznětový motor Caterpillar C-13 s maximálním výkonem 328 kW při 1200/min a maximem točivého momentu 2014 N.m při 1400/min. Chladicí systém je rovněž od firmy Caterpillar.
 
O přenos výkonu a točivého momentu na kola čtyř hnaných náprav - 1., 2., 3. a 4. - s redukcemi v nábojích kol (2,714 x 2,333) se stará šestistupňová automatická převodovka Caterpillar CX-31 (4 x PTO) a jednostupňová přídavná (sestupná) převodovka Tatra. Na horním konci přídavné převodovky je umístěn výstup pro pohon nástavby pro přenos plného výkonu motoru
 
Vozidlo má opět řízené celkem čtyři nápravy – první dvě standardně mechanicky, poslední dvě elektro-hydraulicky systémem VSE s vazbou na natočení předních náprav.
 
První, druhá, pátá a šestá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory, prostřední třetí a čtvrtá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení King Frame v lehké verzi (vinuté pružiny instalované uvnitř vzduchových vlnovců) a rovněž jsou doplněny zkrutnými stabilizátory. Vozidlo je osazeno pneumatikami rozměru 385/65 R22,5‘‘ a 315/80 R22,5‘‘.
 
Při celkové hmotnosti vozidla, která činí 63 t (2 x 10 t + 2 x 11,5 t + 2 x 10 t) je maximální rychlost 62 km/h. Jednotlivé rozvory náprav mají hodnotu: 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm. Obrysový poloměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 15,1 m +/- 1 m.
 
Drobná vylepšení
Oproti již zmíněnému dvojčeti jsou na vozidle jen drobné změny týkající se přemístění dvojitého čerpadla servořízení z motoru na převodovku, elektrického sklápění kabiny a změny měrky oleje. Největší změnou je prodloužení rámu nástavby o cca 500 mm dle požadavků zákazníka.
 
Po dostavbě podvozku provedla zkušebna jeho základní ověření včetně měření vnějšího hluku a základních hmotnostních a rozměrových parametrů, nutných k registraci vozidla. Předpokládaná kompletace celého vozu s nástavbou pro koncového zákazníka proběhne do konce května.