name | autoweek.cz

Špičková technika v atraktivním balení

Špičková technika v atraktivním balení

19.03.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault Espace se před 30 lety stal praotcem evropských minivanů. Ve své páté generaci je více než minivanem, proměnil se v crossover, který vytváří novou podobu velkého vozidla pro komfortní cestování.
Renault v pražském Mánesu představil pátou generaci modelu Espace. Už nyní jej lze u koncesionářů značky objednávat, ale první vozy ze závodu Douai dorazí v květnu.
 
Před 30 lety (přesně v roce 1984) Renault přišel s autem, které bylo úplně jiné, než všechna ostatní na evropských silnicích. Espace nebyl sedan, hatchback ani kombi. Zprvu kupující zastihl nepřipravené, ale nakonec se setkal s obrovským prodejním úspěchem, který posléze inspiroval i další značky, aby jej napodobily a Renault jej s úspěchem rozšířil i do dalších segmentů.
 
Po 1,3 milionu prodaných kusů čtyř generací Renault přichází s autem, které bourá představu tradičního minivanu. Zcela přesně to vystihl ředitel Renaultu ČR Zdeněk Grunt: „Espace se za uplynulých 30 let vyvíjel s dobou. Nový Espace nepřichází s tím, aby byl na špičce segmentu minivanů, přichází s tím, aby byl nad ní.“
 
U Renaultu zareagovali na módní vlnu crossoverů a změnili podobu Espace při zachování jeho osvědčených předností. Tým designérů vedený Christophem Duponem pod dohledem Laurense van der Ackera ale nenavrhl auto hrající si na SUV. Nový Espace je zdařilou syntézou vozů tří kategorií, poskytující prostornost a variabilitu minivanu, robustnost a dynamiku SUV spolu s pohodlím a ovladatelností luxusního sedanu či kombi. Působí majestátně i elegantně.
 
Nový Espace chce v souladu s převažujícím celoevropským trendem oslovit především firemní klienty, takže se odklání od konceptu víceúčelového prostorného rodinného auta, ale sází víc na komfort. Silným argumentem pro Espace je skutečnost, že mnoho firem stále odmítá jako služební vozy kupovat SUV a proti sedanům a kombi poskytuje bezkonkurenční vnitřní prostor.
 
Espace je prvním Renaultem postaveným s využitím z modulární platformy CMF, vyvinuté ve spolupráci s aliančním partnerem Nissanem (dalším je SUV Kadjar, ale celkem by měla být použita u deseti modelů Renaultu). Platforma vychází z rozdělení vozidla na pět základních konstrukčních prvků, z nichž se každé auto skládá.
 
Díky platformě CMF, lehčím konstrukčním materiálům nosné struktury a lehčím pohonným jednotkám se hmotnost vozu proti předchozí generaci snížila o 250 kg (tj. 13 %), což s lepší aerodynamikou i hospodárnějšími motory (všechny mají zdvihový objem 1,6 l a jsou přeplňované turbodmychadlem) přineslo snížení spotřeby o 20 %.
 
Espace jako velké luxusní auto samozřejmě nabízí veškeré myslitelné asistenční systémy běžné u velkých vozů. Zásadní novinkou v tomto segmentu ale je systém Renault Multi Sense, umožňující řidiči naprogramovat si auto podle svých představ. Systém umožňuje upravit reakce podvozku (charakteristiku posilovače řízení, charakteristiku tlumičů pérování ve spojení s reakcí systému 4Control), reakci na sešlápnutí pedálu plynu, činnost převodovky EDC, zvuk pronikající do interiéru, činnost klimatizace a dokonce i iluminaci interiéru, stejně jako zobrazení na displejích. Nabízí volbu z pěti režimů - čtyř předvoleb a pátým s individuálním nastavením s bezpočtem různých možností a kombinací.
 
Espace využívá unikátní systém 4Control, dosud používaný jen u modelu Laguna GT. Jde o systém řízení všech kol vyvinutý ve spolupráci s firmou Aisin. Natáčení zadních kol pomocí elektromotoru o +/- 3,5° umožňuje radikální proměnu chování vozu - zvýšením jeho stability při projíždění zatáček ve velké rychlosti a na druhou stranu zlepšením ovladatelnosti výrazným zmenšením průměru zatáčení při manévrování v malé rychlosti na pouhých 11,1 m. V Espace je systém 4Control kombinován se systémem řízení tuhosti tlumičů Electronic Dumper System Tenneco Monroe CVSAe. Oba systémy spolupracují na optimálním nastavení tuhosti tlumení spolu s natočením zadních kol v závislosti na stavu vozovky, způsobu jízdy a nastavení systému Multi Sense.
 
Uspořádání ovládacích prvků a luxus předních sedadel nalezl inspiraci v letecké business třídě. Dominantní zde je 8,7“ dotykový displej na středovém panelu plynule přecházející v tzv. Floating console. Její koncept těží z ovládání dvouspojkové převodovky EDC  systémem Shift-by-wire (proto jej v základní verzi s přímo řazenou převodovkou nenajdeme). Samozřejmě nemůže chybět osvědčený ovládací a informační systém R-Link 2 ovládaný přes dotykový displej a umožňující spojení s chytrým telefonem i hlasové ovládání.
 
Už základní výbava Life nabízí mj. světlomety LED Pure Vision, volant a řadicí páku potažené kůží, panoramatickou střechu, dvouzónovou klimatizaci, hands-free kartu Renault, elektricky ovládaná okna i vnější zrcátka, klimatizovanou přihrádku Renault Easy Life, multimediální systém R-Link 2 s 3D navigací TomTom a dotykovým displejem 8,7“, hi-fi systém Arkamys, Bluetooth, hands free a parkovací kameru s čidly vpředu, vzadu i po stranách.
 
Výbava Zen přidává mj. systém Multi Sense, osvětlení interiéru Ambiente Lighting, středovou konzoli Floating Console. Na vrcholu nabídky je exkluzivní varianta Initiale Paris se sound systémem Bose Surround se 12 reproduktory, inteligentním parkovacím asistentem, řízením všech kol 4Control spolu s Electronic Damper Systemem a předními sedadly s masážní funkcí.
 
Nový Espace se bude dodávat s pětiletou zárukou resp. na 150 000 km.