name | autoweek.cz

Společnost Porsche Česká republika se vrátila k růstu

Společnost Porsche Česká republika se vrátila k růstu

18.01.2024 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Zákazníci v České republice převzali v loňském roce 34 975 nových vozů (+11,0 %) značek Volkswagen, Audi, Seat, Volkswagen Užitkové vozy a Cupra. Společnost Porsche Česká republika si udržuje své vedoucí postavení na českém trhu.

Společnost Porsche Česká republika předala v uplynulém roce zákazníkům 34 975 nových vozů značek Volkswagen, Audi, Cupra, Seat a Volkswagen Užitkové vozy a dosáhla obrat 29,8 miliardy Kč (meziročně +16,4 %). Vrátila se tak k meziročnímu růstu, který koresponduje s vývojem celkového českého trhu (+15,3 %). Společnost Porsche Česká republika si s tržním podílem 15,8 % udržuje své vedoucí postavení mezi importéry na podobné úrovni jako před covidem v roce 2019, kdy dosáhla tržní podíl 16,7 %, tehdy ovšem dodala 41 743 vozů.

 

„Rok 2023 byl pro nás z hlediska dodávek zákazníkům úspěšný a po covidových problémech jsme se vrátili k růstu. Měřítkem pro nás ovšem nemůže být rok 2022, ale roky 2018/2019. Každopádně jsme za dvouciferný růst rádi, protože automobilový průmysl to už potřeboval. Vyjma značek Cupra a Seat se podařilo vyřešit problémy v dodavatelských řetězcích a zaznamenali jsme obrovský růst prodeje lehkých užitkových vozidel, nicméně i ten zůstal daleko za úrovní roku 2019. Nadále hrály rozhodující roli spalovací motory a očekáváme, že tomu tak bude i v následujících třech až pěti letech. Budeme je mít v nabídce dokud to bude možné a bude po nich poptávka. Věříme ale, že budoucnost je elektrická. Otázkou je, jak rychle se k tomuto cíli dostaneme,“ říká jednatel Porsche Česká republika Jan Hurt.

 

„Dařilo se zejména značkám Audi a Volkswagen Užitkové vozy, ale úspěšní jsme byli i na poli aftersales, kde se nám podařilo plně vytížit kapacitu našich autorizovaných servisů. Loňský růst byl tažen zejména dodávkami vozidel objednaných v letech 2021 a 2022. Od druhého kvartálu se poměr mezi poptávkou a nabídkou překlopil a v důsledku ekonomické situace začala klesat poptávka jak u soukromých, tak i korporátních zákazníků. Agresivní prodejní akce na konci roku tento trend trochu zmírnily a přinesly částečné oživení. Velmi negativní vliv měla nejen vysoká inflace a ceny energií, ale i vysoká úroková míra, a tedy drahé financování, což silně ochladilo poptávku u firemní klientely. Navíc příslib zavedení státních dotací na elektromobily od září prakticky zastavil jejich prodej,“ dodal Jan Hurt.

 

Pro rok 2024 Porsche Česká republika očekává v souladu s prognózami analytiků stagnaci nebo mírný pokles celkového trhu nových osobních vozidel. „Jsme opatrnými optimisty. Věříme, že ve druhé polovině roku očekávaný pokles inflace, nižší úroková míra a tím dostupnější financování trh zase postupně nastartují. Budeme nadále pokračovat v naší elektrické ofenzivě,“ říká Jan Hurt.

 

Celosvětově koncern Volkswagen v roce 2023 zvýšil počet dodaných vozů na 9 239 500 vozidel (+11,8 %). K růstu došlo u všech nejvýznamnějších značek a ve všech regionech, především v Evropě (+19,7 %) a Severní Americe (+17,9 %). Celkový počet dodaných elektromobilů všech koncernových značek vzrostl na 771 100, takže jejich podíl na celkovém prodeji se zvýšil na 8,3 %.

 

U značky Volkswagen osobní vozy se situace s výpadky v dodavatelském řetězci výrazně zlepšila. Na českém trhu bylo registrováno 18 938 nových osobních vozů Volkswagen, což představuje meziroční růst o 18,21 %. Prodejů elektromobilů ID. dosáhl 606 vozů (tj. 3,2 %). Celkově nejúspěšnější byl tradičně Golf/Golf Variant (5461 vozů) následovaný modely Tiguan (2508) a Touran (1875).

 

Značka Audi dosáhla další dvouciferný růst - registrováno bylo 4060 nových vozů Audi (+18,4 %). Nejprodávanějším modelem bylo Q8 s 832 registrovanými vozy.

 

Cupra a Seat na českém trhu zaznamenaly dohromady 4603 registrací nových vozů, přičemž podíl značky Cupra se stabilizoval na 35 %. Vloni se podařilo realizovat řadu úspěšných fleetových obchodů (ČEZ, Sixt, DB Schenker, Pražská plynárenská, Hertz, Europcar, ZZS Plzeň a Zlín). Ovšem ještě doznívaly problémy s nedostatkem dílů v dodavatelských řetězcích, což nepříznivě ovlivňovalo dodávky vozů na český trh, takže obě značky u nás nevykázaly tak úspěšný rok jako v  jiných zemích EU.

 

Značka Volkswagen Užitkové vozy dosáhla 6275 registrací v kategoriích N1+N2/M1+M2 s meziročním nárůstem registrací o 93,7 %. Velmi pozitivní je 4500 zaregistrovaných objednávek k 31. 12. 2023.

 

Značka Moon působí na českém trhu jako poskytovatel komplexního řešení nabíjecí infrastruktury od roku 2019. Služby související s dodáním nabíjecích stanic zahrnují nejen dodávky samotného zařízení, ale také posouzení místa pro instalaci, vlastní montáž a zprostředkování dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Moon spolupracuje s několika instalačními partnery a dodavateli z oblasti elektroenergetiky. V loňském roce bylo portfolio produktů rozšířeno o první obousměrnou nástěnnou nabíječku na trhu, která umožní nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW –první obousměrný DC Wallbox na trhu. Další novinkou se stala vysokovýkonná nabíjecí stanice pro stejnosměrné nabíjení výkonem až 400 kW. Domácí fotovoltaické systémy doplnil modulární akumulátorový systém pro ukládání elektrické energie.

 

Značkový program prodeje prověřených ojetých vozů Das WeltAuto prodal v loňském roce 16 038 vozidel, což znamenalo meziroční nárůst o 5,5 %. Současně se zvýšila průměrná cena na 560 091 Kč díky velkému zájmu o mladé ojetiny do tří let stáří s nízkým počtem najetých kilometrů. Síť Das WeltAuto se loni rozrostla na 52 partnerů a pokračuje ve zvyšování kvalifikace personálu. K vysoké loajalitě zákazníků přispívá široká nabídka zákaznických služeb včetně výhodného financování od společnosti Volkswagen Financial Services a dalších benefitů. Úspěšný rok má za sebou také sesterský program prodeje prémiových ojetých vozů Audi Approved Plus s 316 prodanými vozy.

 

Společnost Porsche Česká republika úspěšně pokračuje v posilování svých servisních služeb, které jsou významným faktorem pro zajišťování vysoké úrovně spokojenosti a loajality zákazníků. Svědčí o tom obchodní výsledky divize After Sales v roce 2023, kdy celkový obrat dosáhl více než 2,7 miliardy Kč a oproti předchozímu roku vzrostl o 10,2 %. Atraktivitu poprodejních služeb zvyšují mimo jiné sezonní servisní akce, věrnostní karta MyCard, servisní balíčky a servisní nabídky pro starší vozy.

 

Společnost Porsche Česká republika vstoupila do roku 2024 se 165 zaměstnanci. Prodej všech zastupovaných značek zajišťuje celkem 62 smluvních partnerů, servisem koncernových vozů je pověřeno 103 smluvních partnerů.